Számítógépet a számítógép boltból
Az egyéb beszerzési megoldások közül a gyártótól vagy a márkakereskedőtől történő, illetve a rendszerintegrátoron vagy az informatikai cégen keresztüli vásárlások számítanak elterjedtnek. Ezek a cégméret növekedésével arányosan válnak egyre gyakoribbá, a 250 fő feletti nagyvállalati szegmensben pedig dominálnak, itt a cégek mintegy fele közvetlenül, harmada pedig partneren keresztül szerzi be a hardvereit. Ebben a körben az anyavállalatok központosított beszerzései is érdemi szerephez jutnak.
A műszaki áruházban, illetve a hipermarketben megvalósuló üzleti célú vásárlás számottevő arányban csak az egyéb téren is sokszor lakossági viselkedésmintákat mutató, 1–9 fős mikrocégeknél van jelen. A hazai intézményi szegmens gyakorlata leginkább a 10–49 fős kisvállalatokéhoz hasonlít, előbbinél azonban a központi beszerzések jóval nagyobb arányúak, mint a cégeknél.
A „márkázott” szoftverek beszerzési forrásai hasonlók a hardverekéihez – mutatnak rá a BellResearch kutatói. A jelenség mögött részben a PC-vel együtt vásárolt szoftverek állnak, illetve a nagyobb cégeknél sok esetben az egységes vállalati politika dönt a beszerzési preferenciákról, és gyakoriak a keretszerződések is.
A nemzetközi gyakorlatban egyre fontosabbá váló elektronikus beszerzési csatornák, az internetes áruházak és piacterek használata Magyarországra még kevéssé gyűrűzött be. A hazai szervezeteknek csupán az 5 százaléka használ ilyen megoldásokat hardvervásárláskor – és ezalól a nagyvállalatok sem jelentenek kivételt. Az alacsonynak mondható hazai penetrációs adatok azt vetítik előre, hogy e téren az igazi áttörés még akár évekig elhúzódhat – prognosztizálják az elemzők –, noha a beszerzésekben az internet – mint információs és kommunikációs csatorna – szerepe egyébként folyamatosan nő.


