Nem fogytak a harci repülők
Az orosz Gazprom Avia bevásárolt polgári repülőkből, gázmezőnéző és gázcsőszállító helikopterekből a Moszkva melletti légi bemutatón, amelyen az ország fegyverexportőr cégének viszont a nyakán maradt minden portékája. Igaz, jelezte: az amerikai ellenjavallat ellenére is ad el hadiipari termékeket Szíriának.
Kétórás, műszaki szünetnek mondott területlezárás alatt és rendőrök sorfala által biztosítva Vlagyimir Putyin is megnézte a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren tarott szerdai bemutató (MAKSZ) egy részét. A hirtelen felállított kordonon belül rekedt nézők és kiállítók ki sem jutottak estig – írja a The Moscow Times –, de a show nem maradt el: Putyin jelenlétében írták alá a rendezvény két leginkább „hazafias” szerződését: a Gazprom Avia orosz gyártmányú repülőket és helikoptereket rendelt.
A Gazprom légitársasága tíz regionális Superjetet rendelt a Szuhoj polgári repülőgépgyártól. A 100/95LR-es modell hosszabb út megtételére képes, mint az alapgép, szállításuk 2013–15 között várható. A Gazprom Avia egyúttal nyugdíjazni kívánja öregedő Jak–42-eseit. Másik nagy beszerzése 39 személyszállító és teherszállító Mi–8AMT helikopter, amelyet az Orosz Helikopterektől vesz át 2012 és 2016 között. Az új járművekre a gázmezők felkereséséhez és a gázhálózattal kapcsolatos munkák miatt van szüksége – derül ki közleményéből, amelyben egyik beszerzés árát sem írja meg.
A többi társaság csendben, miniszterelnöki segédlet nélkül ütötte nyélbe az ügyleteit. A kanadai Bombardier például eladott három CS100-as és két CS300-as repülőt az Ilyushin Finance-nek, további tíz gép szállítására szóló opcióval. A CS300-as katalógusára 66 millió dollár. Az ukrajnai állami Antonov Társaság megállapodott a Volga–Dnyeper légi teherszállító céggel 10 An–124-ese felújításának ütemezéséről. A Volga–Dnyeper a szovjet időkben tervezett, 36 méteres An–124-esek legnagyobb polgári üzemeltetője. A világon ez az egyetlen légi monstrum, amely megbirkózik akár 150 tonnányi rakománynyal is.
A nagy nyilvánosság a mostani légi bemutatón láthatta először az amerikaiak F–22-esére válaszul kifejlesztett, indiai együttműködéssel készülő T–50-es katonai repülőgépet, amelyre azonban 2015 előtt nem remélhető megrendelés.
Ráadásul az idei MAKSZ-on sem született egyetlen katonai megrendelés sem, annak ellenére, hogy ha repülőkből nem is, „kiegészítőkből” bőséges volt a kínálat. Radarok, irányítórendszerek, föld–levegő rakéták, robotrepülőgépek és más portékák egész sorát vonultatták fel.
Nemcsak hogy üzletet nem kötött az orosz fegyver-külkereskedelmi cég, a Roszoboronexport, de az év első felében még veszített is 4 milliárd dollárt a Líbia elleni embargó miatt megszakadt vagy elveszített szerződések következtében. Szíriába viszont továbbra is szállítani készül, annak ellenére, hogy az USA a múlt héten a Szíriának történő eladások leállítására szólított fel. „Tavaly is szállítottunk Szíriának, és az idén is fogunk” – jelentette ki újságírók előtt Anatolij Iszaikin, a cég vezetője. A Roszoboronexport vegyes vállalatot kíván alapítani a Safran csoporthoz tartozó francia Sagemmel a navigálás során használt rendszerek fejlesztésére és gyártása.
Kutatási megállapodásokat is elsősorban a polgári társaságok kötöttek a MAKSZ-on. Az ország számos repülőgépgyártóját tömörítő, állami tulajdonú Egyesült Légi Vállalat például a Kompozit Holdinggal, a Rusznanóval és a VIAM-mal szerződött kompozit polimerek kifejlesztéséről és előállításáról. A megrendelő olyan szénszálas termékeket vár, amelyeket később polgári és katonai repülők gyártása során is használhat. A kompozitok könnyebbek az alumíniumnál, amelyet idővel akár ki is szoríthatnak a repülőgépiparból. A világ első, majdnem kizárólag polimerből gyártott polgári repülője, a Boeing–787 Dreamliner orosz közönség előtt éppen a MAKSZ 2011-en billegette meg magát először.
Közelebb egymáshoz a két repülőtér
Egy lépéssel közelebb került az egyesüléshez két nagy moszkvai repülőtér, a seremetyjevói és a vnukovói. A moszkvai önkormányzatnak a vnukovói repülőtérben lévő érdekeltsége októberig a szövetségi kormányhoz kerülhet az Interfax hírügynökség értesülése szerint. Szintén szerdán a Szövetségi Légiszállítási Ügynökség három hónapra felfüggesztette a RusAir légitársaság működési engedélyét, miután júniusban 44-en meghaltak a társaság által üzemeltetett Tu–134-es petrozavodszki baletesében. A cég akkor kapja vissza az engedélyét, ha megfelel az ügynökség biztonsági előírásainak.

