Az orosz Gazprom Avia bevásárolt polgári repülőkből, gázmezőnéző és gázcsőszállító helikopterekből a Moszkva melletti légi bemutatón, amelyen az ország fegyverexportőr cégének viszont a nyakán maradt minden portékája. Igaz, jelezte: az amerikai ellenjavallat ellenére is ad el hadiipari termékeket Szíriának.
Kétórás, műszaki szünetnek mondott területlezárás alatt és rendőrök sorfala által biztosítva Vlagyimir Putyin is megnézte a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren tarott szerdai bemutató (MAKSZ) egy részét. A hirtelen felállított kordonon belül rekedt nézők és kiállítók ki sem jutottak estig – írja a The Moscow Times –, de a show nem maradt el: Putyin jelenlétében írták alá a rendezvény két leginkább „hazafias” szerződését: a Gazprom Avia orosz gyártmányú repülőket és helikoptereket rendelt.
A Gazprom légitársasága tíz regionális Superjetet rendelt a Szuhoj polgári repülőgépgyártól. A 100/95LR-es modell hosszabb út megtételére képes, mint az alapgép, szállításuk 2013–15 között várható. A Gazprom Avia egyúttal nyugdíjazni kívánja öregedő Jak–42-eseit. Másik nagy beszerzése 39 személyszállító és teherszállító Mi–8AMT helikopter, amelyet az Orosz Helikopterektől vesz át 2012 és 2016 között. Az új járművekre a gázmezők felkereséséhez és a gázhálózattal kapcsolatos munkák miatt van szüksége – derül ki közleményéből, amelyben egyik beszerzés árát sem írja meg.
A többi társaság csendben, miniszterelnöki segédlet nélkül ütötte nyélbe az ügyleteit. A kanadai Bombardier például eladott három CS100-as és két CS300-as repülőt az Ilyushin Finance-nek, további tíz gép szállítására szóló opcióval. A CS300-as katalógusára 66 millió dollár. Az ukrajnai állami Antonov Társaság megállapodott a Volga–Dnyeper légi teherszállító céggel 10 An–124-ese felújításának ütemezéséről. A Volga–Dnyeper a szovjet időkben tervezett, 36 méteres An–124-esek legnagyobb polgári üzemeltetője. A világon ez az egyetlen légi monstrum, amely megbirkózik akár 150 tonnányi rakománynyal is.
A nagy nyilvánosság a mostani légi bemutatón láthatta először az amerikaiak F–22-esére válaszul kifejlesztett, indiai együttműködéssel készülő T–50-es katonai repülőgépet, amelyre azonban 2015 előtt nem remélhető megrendelés.
Ráadásul az idei MAKSZ-on sem született egyetlen katonai megrendelés sem, annak ellenére, hogy ha repülőkből nem is, „kiegészítőkből” bőséges volt a kínálat. Radarok, irányítórendszerek, föld–levegő rakéták, robotrepülőgépek és más portékák egész sorát vonultatták fel.
Nemcsak hogy üzletet nem kötött az orosz fegyver-külkereskedelmi cég, a Roszoboronexport, de az év első felében még veszített is 4 milliárd dollárt a Líbia elleni embargó miatt megszakadt vagy elveszített szerződések következtében. Szíriába viszont továbbra is szállítani készül, annak ellenére, hogy az USA a múlt héten a Szíriának történő eladások leállítására szólított fel. „Tavaly is szállítottunk Szíriának, és az idén is fogunk” – jelentette ki újságírók előtt Anatolij Iszaikin, a cég vezetője. A Roszoboronexport vegyes vállalatot kíván alapítani a Safran csoporthoz tartozó francia Sagemmel a navigálás során használt rendszerek fejlesztésére és gyártása.
Kutatási megállapodásokat is elsősorban a polgári társaságok kötöttek a MAKSZ-on. Az ország számos repülőgépgyártóját tömörítő, állami tulajdonú Egyesült Légi Vállalat például a Kompozit Holdinggal, a Rusznanóval és a VIAM-mal szerződött kompozit polimerek kifejlesztéséről és előállításáról. A megrendelő olyan szénszálas termékeket vár, amelyeket később polgári és katonai repülők gyártása során is használhat. A kompozitok könnyebbek az alumíniumnál, amelyet idővel akár ki is szoríthatnak a repülőgépiparból. A világ első, majdnem kizárólag polimerből gyártott polgári repülője, a Boeing–787 Dreamliner orosz közönség előtt éppen a MAKSZ 2011-en billegette meg magát először.
Közelebb egymáshoz a két repülőtér
Egy lépéssel közelebb került az egyesüléshez két nagy moszkvai repülőtér, a seremetyjevói és a vnukovói. A moszkvai önkormányzatnak a vnukovói repülőtérben lévő érdekeltsége októberig a szövetségi kormányhoz kerülhet az Interfax hírügynökség értesülése szerint. Szintén szerdán a Szövetségi Légiszállítási Ügynökség három hónapra felfüggesztette a RusAir légitársaság működési engedélyét, miután júniusban 44-en meghaltak a társaság által üzemeltetett Tu–134-es petrozavodszki baletesében. A cég akkor kapja vissza az engedélyét, ha megfelel az ügynökség biztonsági előírásainak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.