BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Őszi döntés a Nabuccóról

Négy nagy európai vezetékprojekt is versenyez az azeri gázért. Közülük kettő, a Nabucco és az ITGI nemrég olyan ajánlattal állt az azeri olajtársaság elé, amellyel jelentősen javították saját esélyeiket. Lehet, hogy végül egyszerre győznek, de nem kizárt, hogy ehhez egy hatalmas térségi beruházássá kell öszszeolvadniuk.

Októberig dönti el a Socar azeri állami olajtársaság, hogy az azeri gáz európai importját szolgáló számos vezetékprojekt közül melyiknek ad el gázt. A gázban gazdag Azerbajdzsán kegyeiért politikusok és üzleti körök tömege lobbizik a vállalkozások – de főként a Nabucco, az AGRI, az ITGI és a TAP – mögé beállva. Az azeri állami Socar olaj- és gázipari társaság vezetője, Rovnag Abdullajev nemrég közölte, hogy minden európai projekttervet megvizsgálnak, de új ajánlataiknak köszönhetően megnőttek a Nabucco és az ITGI esélyei.

A magyar Mol részvételével indítandó Nabucco számára ez a kijelentés nem túl sok annak fényében, hogy két éve még szinte biztosra lehetett venni az azeri vezetés ígéretei alapján, hogy a Nabuccónak is jut az azeri gázból, amely nélkül viszont egyetlen kapavágást sem érdemes elvégezni a Nabucco nyomvonalán. Ahhoz képest azonban mégis előrelépés történt, hogy az azeriek az utóbbi időben már csak a déli gázfolyosó valamely csövén, tehát nem feltétlenül a Nabuccón keresztüli európai szállításról beszélnek.

A Nabucco és az olasz–török–görög ITGI pozíciójavulása mindazonáltal a szintén magyar (MVM) részvetelű AGRI háttérbe szorulását is jelentheti.

Európa figyelme a 2006-os orosz–ukrán gázválság idején terelődött a kaszpi térség gázára, s akkor kiáltották ki a gázbiztonság egyik feltételéül az import diverzifikálását is. Azerbajdzsán volt az első és egyetlen olyan ország, amely teljesíteni tudta a gázbiztonság minden kívánalmát a Turkish Weekly szerint: nettó gázimportőr volt, alacsony belső fogyasztással, a déli folyosó elérhető közelségében található, nagyok a gázkészletei, végül képes és hajlandó is gázt küldeni Európába. 2011 elején Baku és Brüsszel közös nyilatkozatban foglalt állás a déli gázfolyosó kiépítése mellett.

Az azeri kegyekért harcoló négy vezetékprojekt közül a Nabuccóhoz kapcsolódnak a legerősebb geopolitikai és stratégiai célok, vagyis a gázforrások és az importútvonalak diverzifikálása, valamint az orosz eladásoktól való függés csökkentése. Átadását 2012-re tervezték, majd 2015-re, illetve 2017-re halasztották. A csúszás fő oka a finanszírozás megoldatlansága, az azeri–török gázviták és az azeri forrás körüli bizonytalanságok lehettek a török magazin szerint. Hozzátesszük, hogy a vevői oldal sem volt (és ma sincs) rendben.

Európában gáztúlkínálat van a válság miatt lecsökkent kereslet és amiatt, hogy az észak-amerikai palagáztermelés felfutása miatt az eladóknál maradt földgáz egy része is a mi földrészünk piacát terhelte. Ráadásul a vevők nagy részét hosszú távú szerződések kötik az orosz szállítóhoz, amelyek miatt a Nabuccón csak kisebb mennyiségű, de ezzel kisebb stratégiai jelentőségű gázt lehetne behozni. Ha mégis a nagyobb menynyiségű „oroszfüggetlen” import lenne a cél, akkor hozzá kellene nyúlni a hosszú távú szerződésekhez, viselve a szerződésmódosítás következményeit.

A Nabucco 200 millió eurós uniós támogatást élvez, bankhitelre is kapott ígéretet, márciusban pedig a török parlament ratifikálta a Nabucco célját szolgáló tranzitról szóló kormányközi megállapodást. Még ugyanabban a hónapban a Nabucco-tag RWE Kaszpi-tengeri gázmező fejlesztéséről írt alá azeri szándéknyilatkozatot, és felajánlotta a Socarnak, hogy meghosszabbítja az Azerbajdzsánból kiinduló importot szolgáló vezetéket a grúz–török határtól Bakuig. A cső éves kapacitása 30 milliárd köbméter lenne, vagyis közel annyi, mint magáé a Nabuccóé.

A Nabucco pozícióit csak kisebb riválisa, az ITGI rengetheti meg. Július 5-én az ITGI-részvényes görög Depa olajcég vezérigazgatója, Harry Sachinis felkínálta a Socarnak, hogy vegyen részt az állami Depa magánosításában. A lehetőség éppen olyan időszakban futott be a Socarhoz, amikor a társaság európai szereplése erősítésére készül.

Azerbajdzsán tehát két jó lehetőség közül is választhat, de nem csak ezért dőlhet hátra. Mostanra a hagyományos orosz mellé több exportútvonalat is kiépített: nyugat felé Grúzián és Törökországon át szállíthat, de küldhet gázt Iránba is. Ettől azonban továbbra is élő opció Oroszország, főleg, ha európai árat fizet – mutatott rá az azeri parlament egyik képviselője. Az alaphelyzet mégis az, hogy Azerbajdzsán Európának ígért gázt, Oroszországgal pedig évi 2 milliárd köbméteres kivitelre szerződött.

Nem kizárt, hogy beválik a Socar elnökhelyettesének jóslata, vagyis Azerbajdzsán egyszerre ad el gázt a Nabuccónak és az ITGI-nek is, amelyek viszont majd egyesülnek egy nagy regionális projektben. Hasonlóra került egyébként sor az azeri részvételű Baku–Tbiliszi–Dzsejhán és a Baku–Tbiliszi–Erzurum olajvezeték-vállalkozások esetében is. A megoldás európai és azeri részről is win-win állapot lenne gazdasági, politikai és stratégiai megfontolásból egyaránt.

Három fő hozadék

Az európai gázszállításon keresztül hosszú távra megnőhet Azerbajdzsán (azaz a Socar) európai gázkereskedelmi és -stratégia súlya.

Másrészt vannak olyan politikai megfontolások, amelyeket a kaukázusi ország nem hagyhat figyelmen kívül. Ha például beszáll európai projektekbe, szélesebb körű és erőteljesebb politikai támogatást is szerez a Nagorno–Karabah ügyben.

Geopolitikai következményei is lennének a térség energiaegyensúlyának eltolódásával. Az Európába tartó vezeték építésével Baku erősítheti az EU-hoz és a NATO-tagországokhoz fűződő kapcsolatait, ez pedig a Turkish Weekly szerint új üzenet a szomszédainak: Azerbajdzsán nincs egyedül, barátai és szövetségesei is vannak a Kaukázuson túl.

Másrészt vannak olyan politikai megfontolások, amelyeket a kaukázusi ország nem hagyhat figyelmen kívül. Ha például beszáll európai projektekbe, szélesebb körű és erőteljesebb politikai támogatást is szerez a Nagorno–Karabah ügyben.

Geopolitikai következményei is lennének a térség energiaegyensúlyának eltolódásával. Az Európába tartó vezeték építésével Baku erősítheti az EU-hoz és a NATO-tagországokhoz fűződő kapcsolatait, ez pedig a Turkish Weekly szerint új üzenet a szomszédainak: Azerbajdzsán nincs egyedül, barátai és szövetségesei is vannak a Kaukázuson túl.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.