BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az MVM-é lesz a hazai Déli Áramlat

Tovább erősödik az MVM gázportfóliója: információink szerint az állami villamos ipari csoporthoz kerül a Déli Áramlat gázvezeték hazai része is. Azzal, hogy állami hátszelet kapott a gázimport-beruházás, a projekt listájáról lekerülhet a Magyarország nélküli változat.

A Déli Áramlat gázvezeték-beruházás magyarországi szakaszának előkészítése, megépítése, tulajdonlása és üzemeltetése várhatóan átkerül a Magyar Fejlesztési Banktól (MFB) a Magyar Villamos Művekhez (MVM) – értesült a Világgazdaság. A változás mögött közvetlenül az állhat, hogy az ügyben előrelépés történt szeptember 16-án Moszkvában Fellegi Tamás fejlesztési miniszter és Alekszej Miller, a Gazprom igazgatósági elnöke tárgyalásán a projekt előreviteléről, illetve az akkor megállapodottakat október 11-én Budapesten megerősítették Viktor Zubkov orosz miniszterelnök-helyettessel, aki egyben a Gazprom elnöke is. Ez azt is jelenti, hogy kikerülhet a holtpontról a hosszú ideje tervezett, de nem túl gyorsan haladó és Magyarország számára a jelen gazdasági helyzetben meglehetősen drága beruházás ügye. Egyúttal lekerülhet a Gazprom projektvariánsai listájáról a Magyarországot kihagyó nyomvonalváltozat.

Az MVM színre lépése kézenfekvő annak ismeretében, hogy az ország energiastratégiájának egyik fő eleme az állami villamos ipari csoport megerősítése. Az elmúlt egy év során már meg is jelent a gázpiac több frontján az MVM. Leánycégein keresztül ellenőrizni fogja az ország gáztőzsdéjét, a gázkereskedelem és -szállítás egy részét is.

Utóbbi a magyar–szlovák határösszekötő távvezeték lefektetésével indul, az ott alkalmazott konstrukció pedig azért érdekes, mert nem kizárt, hogy ugyanez a séma érvényesül majd a Déli Áramlat esetében is.

A magyar–szlovák interkonnektor létesítésére vonatkozó feladatot egy tavaszi kormánydöntés jóvoltából az MVM, illetve a villamos-távvezetéki beruházásokra szakosodott leánycége, az OVIT kapta meg, amelynek azóta megadta a Magyar Energia Hivatal (MEH) is a földgázszállítói engedélyt. Az OVIT már kialakította saját földgázszállító igazgatóságát. A kivitelező azonban nem e cég lesz, hanem egy nyílt, kétfordulós közbeszerzési pályázaton kiválasztandó fővállalkozó. Tenderen keresnek finanszírozó bankokat is. A tervek szerint 2012. január 1-jétől az MVM önálló cégbe szervezi az OVIT földgáz-igazgatóságát és ezzel az új gázcég tulajdonjoga átszáll az MVM-re.

A Világgazdaság információi szerint a Déli Áramlat MVM-nek történő átadásáról Fellegi Tamás a múlt csütörtökön a Hiltonban tájékoztatta a magyarországi nagykövetségek titkárait. Állítólag elhangzott, hogy a projekt megkapja ugyanazt a kiemelt státust, amelyet a rivális Nabucco már megkapott, és kiosztják az előkészületekkel kapcsolatos feladatokat a minisztériumok között. Mindez azonban még hónapokat vehet igénybe.

Közvetve – a Molban lévő, mintegy 30 százalékos tulajdonhányadán keresztül – egyébként a magyar államnak ráhatása van a Nabuccóra is. Míg az uniós támogatású Nabucco melletti fő érv az, hogy forrás és szállítási irány szempontjából is diverzifikálná az európai gázimportot, vagyis orosz részvétel nélkül, a Déli Áramlat előnye, hogy stabil gázforrással rendelkezik, és elkerülné Ukrajnát. Igaz, arról erősen megoszlanak a vélemények, hogy a 2009. eleji gázválságért mennyiben tehető felelőssé Ukrajna, és mennyiben Oroszország.

Szabályozásviták

Dmitrij Medvegyev orosz elnök bekérte az energiaminisztérium és a Gazprom gázexporttársaság véleményét az Európában bevezetendő új energiaszabályozásról. Oroszország és Európa régóta cívódik az energiaügyeken. Brüsszel igyekszik az eddiginél jobban támaszkodni orosztól eltérő olaj- és gázforrásokra, ma ugyanis Oroszország adja az EU teljes gázellátásának a negyedét. A harmadik energiacsomagban megfogalmazott új uniós jogszabályok korlátoznák a gázellátók jogát a gázvezetékek tulajdonlásához. Ennek megvalósulása komoly csapás lenne a Gazprom európai pozícióira. Az Európai Bizottság a közelmúltban a Gazprom európai leányvállalatainak irodáiban razziázott, a monopóliumellenes törvény megszegésének nyomai után kutatva. „Szeretném látni, hogy az energiaminiszter és a Gazprom igazgatósága szerint hogyan tudunk együttműködni európai partnereinkkel, figyelembe véve az úgynevezett harmadik energiacsomag megvalósulását is” – mondta Medvegyev az orosz biztonsági tanács előtt.




B. Horváth Lilla Szabályozásviták Dmitrij Medvegyev orosz elnök bekérte az energiaminisztérium és a Gazprom gázexporttársaság véleményét az Európában bevezetendő új energiaszabályozásról. Oroszország és Európa régóta cívódik az energiaügyeken. Brüsszel igyekszik az eddiginél jobban támaszkodni orosztól eltérő olaj- és gázforrásokra, ma ugyanis Oroszország adja az EU teljes gázellátásának a negyedét. A harmadik energiacsomagban megfogalmazott új uniós jogszabályok korlátoznák a gázellátók jogát a gázvezetékek tulajdonlásához. Ennek megvalósulása komoly csapás lenne a Gazprom európai pozícióira. Az Európai Bizottság a közelmúltban a Gazprom európai leányvállalatainak irodáiban razziázott, a monopóliumellenes törvény megszegésének nyomai után kutatva. „Szeretném látni, hogy az energiaminiszter és a Gazprom igazgatósága szerint hogyan tudunk együttműködni európai partnereinkkel, figyelembe véve az úgynevezett harmadik energiacsomag megvalósulását is” – mondta Medvegyev az orosz biztonsági tanács előtt. Elhúzódó előkészületek A Déli Áramlat magyarországi szakaszáért egyelőre az MFB és a Gazprom 50-50 százalékos leányvállalata, a Déli Áramlat Zrt. felel, amely az előkészületekkel, így a megvalósíthatósági tanulmány előkészítésével a Mol és a Gazprom 50-50 százalékos leányvállalatát, a SEP Co.-t bízta meg. A beruházásban való magyar részvételről 2009. március 10-én írtak alá megállapodást a két ország vezetői Moszkvában. Az eredeti ütemezés szerint a cső magyarországi szakasza megvalósíthatósági tanulmányának 2010 májusáig el kellett volna készülnie, több variációban. Akkor még úgy állt, hogy 2013-tól megindul a szállítás a vezetéken. Azóta több határidőt is kitoltak. A Gazprom mostani térképein Szerbia felől érkezne a cső Magyarországra, ahonnan egy ágon Szlovéniába, egy másikon Ausztriába menne a gáz. Nem dőlt el, hogy érdemes-e a meglévő hazai gázvezetékrendszer egyes szakaszait is használni a Déli Áramlat céljaira. A gáztranzithoz kapcsolódóan létrejöhet egy 1,3 milliárd köbméter kapacitású föld alatti gáztároló is a Mol és a Gazprom 50-50 százalékos vállalkozásában Pusztaföldváron, napi 15 millió köbméteres kitárolással.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.