Az MVM színre lépése kézenfekvő annak ismeretében, hogy az ország energiastratégiájának egyik fő eleme az állami villamos ipari csoport megerősítése. Az elmúlt egy év során már meg is jelent a gázpiac több frontján az MVM. Leánycégein keresztül ellenőrizni fogja az ország gáztőzsdéjét, a gázkereskedelem és -szállítás egy részét is.
Utóbbi a magyar–szlovák határösszekötő távvezeték lefektetésével indul, az ott alkalmazott konstrukció pedig azért érdekes, mert nem kizárt, hogy ugyanez a séma érvényesül majd a Déli Áramlat esetében is.
A magyar–szlovák interkonnektor létesítésére vonatkozó feladatot egy tavaszi kormánydöntés jóvoltából az MVM, illetve a villamos-távvezetéki beruházásokra szakosodott leánycége, az OVIT kapta meg, amelynek azóta megadta a Magyar Energia Hivatal (MEH) is a földgázszállítói engedélyt. Az OVIT már kialakította saját földgázszállító igazgatóságát. A kivitelező azonban nem e cég lesz, hanem egy nyílt, kétfordulós közbeszerzési pályázaton kiválasztandó fővállalkozó. Tenderen keresnek finanszírozó bankokat is. A tervek szerint 2012. január 1-jétől az MVM önálló cégbe szervezi az OVIT földgáz-igazgatóságát és ezzel az új gázcég tulajdonjoga átszáll az MVM-re.
A Világgazdaság információi szerint a Déli Áramlat MVM-nek történő átadásáról Fellegi Tamás a múlt csütörtökön a Hiltonban tájékoztatta a magyarországi nagykövetségek titkárait. Állítólag elhangzott, hogy a projekt megkapja ugyanazt a kiemelt státust, amelyet a rivális Nabucco már megkapott, és kiosztják az előkészületekkel kapcsolatos feladatokat a minisztériumok között. Mindez azonban még hónapokat vehet igénybe.
Közvetve – a Molban lévő, mintegy 30 százalékos tulajdonhányadán keresztül – egyébként a magyar államnak ráhatása van a Nabuccóra is. Míg az uniós támogatású Nabucco melletti fő érv az, hogy forrás és szállítási irány szempontjából is diverzifikálná az európai gázimportot, vagyis orosz részvétel nélkül, a Déli Áramlat előnye, hogy stabil gázforrással rendelkezik, és elkerülné Ukrajnát. Igaz, arról erősen megoszlanak a vélemények, hogy a 2009. eleji gázválságért mennyiben tehető felelőssé Ukrajna, és mennyiben Oroszország.
Szabályozásviták
Dmitrij Medvegyev orosz elnök bekérte az energiaminisztérium és a Gazprom gázexporttársaság véleményét az Európában bevezetendő új energiaszabályozásról. Oroszország és Európa régóta cívódik az energiaügyeken. Brüsszel igyekszik az eddiginél jobban támaszkodni orosztól eltérő olaj- és gázforrásokra, ma ugyanis Oroszország adja az EU teljes gázellátásának a negyedét. A harmadik energiacsomagban megfogalmazott új uniós jogszabályok korlátoznák a gázellátók jogát a gázvezetékek tulajdonlásához. Ennek megvalósulása komoly csapás lenne a Gazprom európai pozícióira. Az Európai Bizottság a közelmúltban a Gazprom európai leányvállalatainak irodáiban razziázott, a monopóliumellenes törvény megszegésének nyomai után kutatva. „Szeretném látni, hogy az energiaminiszter és a Gazprom igazgatósága szerint hogyan tudunk együttműködni európai partnereinkkel, figyelembe véve az úgynevezett harmadik energiacsomag megvalósulását is” – mondta Medvegyev az orosz biztonsági tanács előtt.
B. Horváth Lilla Szabályozásviták Dmitrij Medvegyev orosz elnök bekérte az energiaminisztérium és a Gazprom gázexporttársaság véleményét az Európában bevezetendő új energiaszabályozásról. Oroszország és Európa régóta cívódik az energiaügyeken. Brüsszel igyekszik az eddiginél jobban támaszkodni orosztól eltérő olaj- és gázforrásokra, ma ugyanis Oroszország adja az EU teljes gázellátásának a negyedét. A harmadik energiacsomagban megfogalmazott új uniós jogszabályok korlátoznák a gázellátók jogát a gázvezetékek tulajdonlásához. Ennek megvalósulása komoly csapás lenne a Gazprom európai pozícióira. Az Európai Bizottság a közelmúltban a Gazprom európai leányvállalatainak irodáiban razziázott, a monopóliumellenes törvény megszegésének nyomai után kutatva. „Szeretném látni, hogy az energiaminiszter és a Gazprom igazgatósága szerint hogyan tudunk együttműködni európai partnereinkkel, figyelembe véve az úgynevezett harmadik energiacsomag megvalósulását is” – mondta Medvegyev az orosz biztonsági tanács előtt. Elhúzódó előkészületek A Déli Áramlat magyarországi szakaszáért egyelőre az MFB és a Gazprom 50-50 százalékos leányvállalata, a Déli Áramlat Zrt. felel, amely az előkészületekkel, így a megvalósíthatósági tanulmány előkészítésével a Mol és a Gazprom 50-50 százalékos leányvállalatát, a SEP Co.-t bízta meg. A beruházásban való magyar részvételről 2009. március 10-én írtak alá megállapodást a két ország vezetői Moszkvában. Az eredeti ütemezés szerint a cső magyarországi szakasza megvalósíthatósági tanulmányának 2010 májusáig el kellett volna készülnie, több variációban. Akkor még úgy állt, hogy 2013-tól megindul a szállítás a vezetéken. Azóta több határidőt is kitoltak. A Gazprom mostani térképein Szerbia felől érkezne a cső Magyarországra, ahonnan egy ágon Szlovéniába, egy másikon Ausztriába menne a gáz. Nem dőlt el, hogy érdemes-e a meglévő hazai gázvezetékrendszer egyes szakaszait is használni a Déli Áramlat céljaira. A gáztranzithoz kapcsolódóan létrejöhet egy 1,3 milliárd köbméter kapacitású föld alatti gáztároló is a Mol és a Gazprom 50-50 százalékos vállalkozásában Pusztaföldváron, napi 15 millió köbméteres kitárolással.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.