Túl drága lesz nekünk a Nabucco?
Már közel egy éve folyik a 2008-ban 7,9 milliárd euróban meghatározott költségek újraszámolása, de a várható végeredményről még márciusban is azt mondta a Világgazdaságnak a Nabucco Gas Pipeline International ügyvezető igazgatója, hogy a korábbitól nem számottevően eltérő, de magasabb végeredmény várható. Reinhard Mitschek hivatalos költségbecslést azóta sem adott, két hete azonban Günther Oettinger uniós energiabiztos már 10-14 milliárd eurót jósolt. Igaz, nem fedte fel, hogyan kalkulálta ki a számokat, ahogyan Fellegi Tamás MTI által tolmácsolt bejelentéséből sem derül ki, hogyan jött ki az eddig hivatalosnak tartottnál háromszor nagyobb összeg.
Mindazonáltal ha reális a 24-26 milliárd eurós szám, akkor felmerülhet, nem túl drága-e nekünk a Nabucco által ígért forrásdiverzifikáció. Felmerülhet az is, ne csak elvi nyilatkozatnak gondoljuk-e Fellegi Tamás másik, ezzel kapcsolatos londoni bejelentését, mely szerint „Magyarország teljes mértékben elkötelezett a Nabucco gázvezeték-beruházás mellett”. Azt, hogy a Nabuccón keresztül új útvonalon érkezzen Európába földgáz, eredetileg Irán
vetette fel 2004-ben az osztrák OMV-vel.
A majdani tranzitországok gázipari társaságai hamarosan konzorciumot alapítottak, melynek magyar tagja a Mol Nyrt. A cammogó előkészületeknek a vevői oldal adott lendületet az orosz gáz drágulása miatt, s mert ellátásbiztonsági aggályai ébredtek. Közben a Gazprom Déli Áramlat néven olyan szállítási útvonalon ígért gázt Európának, amely elkerüli a „problémás” tranzitországokat, és stabilak a gázforrásai is. A Déli Áramlaton 2015-től érkezhet gáz, a Nabuccón leghamarabb 2017–18-ban.
Csipetnyi államadósság
Kína megkezdte egy kis mennyiségű magyar államadósság felvásárlását – idézi Fellegi Tamás szintén londoni bejelentését a Dow Jones. A távol-keleti ország további tételek megvásárlásáról is tárgyal.


