Cégvilág

Hódítanak az e-könyvek

Érdekesen alakul a könyvkiadók helyzete, míg a nagyobb piaci szereplők az évek óta húzódó gazdasági válság miatt egyre nagyobb gondban vannak, addig a kicsi, illetve közepes vállalatok egyre nagyobb részt hasítanak ki a szegmensből, ebben a technológiai újítások is egyre nagyobb szerephez jutnak.

Ezekről számoltak be a Rómában nemrégiben megrendezett könyvkiadói vásár kapcsán. Kihívásokban gazdag évet zárt a szakma, amelynek az e-könyv és a digitális csatornák térnyerése mellett a könyvvásárlás folytatódó lejtmenetével is szembe kell néznie. Érdekesen alakul az új digitális értékesítési csatornák forgalma is: míg 2000-ben a szektor három nagy szereplője (Amazon, Google, Apple) még 0,2 százalékos részt sem hasított ki az eladásokból, addig mostanság már 6 százaléknál járnak.

A legszembetűnőbb változásnak az olasz e-könyvek térhódítása tekinthető: míg 2009-ben csupán 1600 könyv közül válogathattak az érdeklődők, addig 2010-ben már közel 7000, 2011 novemberében pedig már mintegy 19000 található a palettán.

Az internet és a legújabb technológiák nemcsak az olvasási szokásokat változtatták meg, hanem a választás módját is. Egyre kevesebben vannak azok, akik a saját döntésük alapján teszik be a könyvet a kosárba, a többség a világhálón tájékozódik: fórumokon, chateken, közösségi portálokon. S jóllehet a könyveladás terén a hagyományos csatornák (független könyvesboltok, hipermarketek, antikváriumok) vezetnek, az online eladások volumene folyamatosan nő: immáron 23 százalékot hasítanak ki az összforgalomból.

e-könyv Apple e-olvasó antikvárium Google Amazon
Kapcsolódó cikkek