Cégvilág

Új nemzeti légitársaságunk lehet

Lapunk értesülései szerint a cseh hátterű Travel Service-szel folytat tárgyalásokat a kormány egy Budapest központú új nemzeti légitársaság indításáról. A Malévot pedig valószínűleg hagyják csődbe menni.

„A kormánynak nem a Malév Zrt. mint társaság megmentése a célja, hanem a magyarországi légi közlekedés helyzetének a hosszú távú megoldása egy Budapest központú nemzeti légitársasággal, amelynek tulajdonosi köre legalább 51 százalékban európai uniós érdekeltségű” – mondta a tegnapi, a Malév helyzetéről tartott sajtótájékoztatóján Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Közölte: előrehaladott tárgyalásokat folytatnak lehetséges uniós befektetőkkel, végső megállapodás 2012 tavaszán várható.

Fellegi Tamás szerint a tárgyalások során három feltételt tartanak szem előtt: a továbbiakban is legyen Budapest központú nemzeti légitársaságunk, a leendő befektető hosszú távú elkötelezettséggel rendelkezzen, s járatainak a kialakításakor az üzleti szempontok mellett hazánk politikai és turisztikai szempontjait is vegye figyelembe, illetve a Malév tartozásai lehetőség szerint ne terheljék egyáltalán, vagy csak minimálisan ezt a céget. Megjegyezte: az is egy lehetséges megoldás, hogy a Malév csődbe megy, majd egy új befektetői kör viszi tovább a márkanevet. „Ez logikus lehetőség, nem zárható ki” – mondta.

Lapunk kérdésére, hogy a cseh Unimex Grouppal és a hozzá tartozó Travel Service-szel folytattak, illetve folytatnak-e ilyen irányú tárgyalásokat, Fellegi Tamás annyit válaszolt, hogy valóban találkoztak a társaság képviselőivel és tárgyaltak is velük. Lapunk más forrásból azonban úgy értesült, hogy jelenleg is ezzel a céggel folynak a megbeszélések, s bár az elmúlt hetekben a folyamat kicsit lelassult, nyárig megszülethet az egyezség. Nyáron, amikor a cég a szándékával levélben megkereste az NFM-et, anynyit közölt, hogy a Malév adósságát nem kívánnák átvenni.

A Malévval szemben tiltott állami támogatás gyanúja miatt indított uniós vizsgálatról elmondta, hogy az valószínűleg elmarasztalja majd a társaságot, így nnak közel százmilliárd forintot kell majd visszafizetnie a költségvetésnek. Az összeget a cégnek saját magának kellene kigazdálkodnia, az állam ehhez nem nyújthat forrást. Hozzátette: az
illetékes EU-biztossal, Joachim Almuniával szóban megállapodtak, hogy az idén, illetve az uniós döntés nyilvánosságra hozataláig nem adják el a Malévot.

Keresik a felelősöket

A Malév jelenlegi helyzetét és elmúlt tíz évét bemutató kiadványt készített a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), tegnap mutatta be Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. A „Fehér könyv” az elmúlt tíz év mulasztásai közé sorolja többek között, hogy nem létezett hosszú távú megoldási terv a vállalat fenntartható finanszírozására és működtetésére, s hogy az értékes vagyonelemeket kiárusították. A jelentés szerint a 2007-es privatizáció gyakorlatilag úgy zajlott, hogy a vevő (Borisz Abramovics) nem tett bele és nem kockáztatott saját pénzt, ugyanakkor minden visszafizetéssel kapcsolatos kötelezettséget végeredményben visszaterhelt a Malévre.


Malév csőd hitel költségvetés nemzeti légitársaság
Kapcsolódó cikkek