Csőd, felszámolás vagy eladás - Ma dönthetnek a Malévról
A felsoroltak alapján kegyelemdöfésként értékelhető az a minapi uniós határozat, amely szerint a Malévnak vissza kell fizetnie a magyar állam számára közel 100 milliárd forintot, mert e tőkejuttatás az uniós szabályok szerint tiltott állami támogatásnak minősül. A Malévnak nincs ennyi pénze, és az is nehezenhihető, hogy bármely szakmai befektető átvállalna ekkora kötelezettséget. Kiútnak a társaság felszámolása vagy csődbe vitele ígérkezhet.
Fellegi Tamás tavaly (még nemzeti fejlesztési miniszterként), de még az uniós döntés előtt is azt hangsúlyozta, hogy a cél nem a Malév, hanem a magyar légi közlekedés megmentése. A Malév helyét egy legalább 51 százalékban uniós érdekeltségű tulajdonosi hátterű és tiszta lappal indítandó, új légitársaság vehetné át. Lapunk korábbi értesülései szerint a kormány a cseh hátterű Travel Service-szel tárgyalt egy budapesti központú új nemzeti légitársaság indításáról, s már akkor felmerült, hogy a Malévot hagynák csődbe menni.
Az ügy ilyen formában való „rendezésének” az árát a Malév azon hitelezői és szállítói állnák, amelyeket a társaság már nem tud majd kifizetni. Ráadásul az is nyitott, hogy adott piaci körülmények között az új légitársaság meddig lesz nyereséges, vagy egyáltalán nyereséges lehet-e. A kis, nemzeti légitársaságok ugyanis nemzetközi példák alapján nem túl sikeresek, fajlagos kiadásaik ugyanis magasak a fix költségek miatt, s mert viszonylag nagy a rövid és kicsi a hosszú távolságú utak aránya. Életképesebbnek ígérkezik egy budapesti központú légicég, ha az egy nagyobb társaság vagy régiós partnerség részeként működik.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint azonban nem csődben, hanem szakmai befektető bevonásában gondolkodik. Ehhez a fenti támogatás-viszszatérítési kötelezettség ismeretében meglehetősen alacsony eladási árat kalkulálhat. Az Európai Bizottság határozata több hónap mozgásteret ad a kormánynak, tehát a tárca szerint lesz idő kiválasztani a „kellőképpen előkészített megoldások közül a legjobbat”. „A Malév napi működését nem befolyásolja az uniós állásfoglalás, járatai menetrend szerint közlekednek, beszállítóit továbbra is megállapodás szerint fizeti, és partnereinek az eddig megszokott szolgáltatásokat nyújtja. Az ehhez szükséges forrásokat a tulajdonosunk biztosította” – olvasható a társaság közleményében. A Malév 7 milliárd forinttal növelte bevételeit az utolsó negyedévben.


