BUX 44,053.37
+1.35%
BUMIX 3,786.35
-0.39%
CETOP20 1,824.74
0.00%
OTP 9,220
+3.25%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,590
+3.25%
RABA 1,125
-0.88%
+4.46%
-0.48%
-0.66%
0.00%
-1.17%
+4.17%
-2.74%
0.00%
-0.18%
OTT1 149.2
0.00%
-1.77%
MOL 2,944
+1.52%
+0.52%
ALTEO 2,760
-0.72%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
-0.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.68%
+1.11%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
-7.25%
+3.39%
-3.57%
0.00%
-0.77%
NUTEX 10.05
+6.24%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
-1.41%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Automata párizsi metró

A párizsi 1-es metró szerelvényei nemsokára 85 másodpercenként követhetik egymást automata üzemmódban. A budapesti 2-es vonalon viszont hétfő délután még lassabban közlekedtek, mint rendesen. Az új metrókocsik tesztüzeme túl van a félidőn.

Folyik a párizsi 1-es metró átállítása automatikus üzemre. A teljesen automatikus, és ezzel vezetőnélküli üzemre való váltáshoz szükséges automatizálást a Siemens újította fel. Az átalakításnak köszönhetően a vonal energiahatékonysága nő, akár 15 százalékos megtakarítás is várható a német társaság közleménye szerint. A szerelvények, amelyek jelenleg 105 másodpercenként követik egymást, automatikus üzemben majd akár 85 másodpercenként is érkezhetnek.

A 17 kilométer hosszú 1-es vonal napi 750 ezer utast szállít, vagyis a párizsi metróhálózat legforgalmasabb vonala. Az átalakítás alatt fenn kell tartani a folyamatos üzemet, ezért a Siemens vasút-automatizálási részlege dolgozik.

 A régi szerelvényeket folyamatosan cserélik újakra; ennek során vegyes üzemet kell fenntartani. 2012 márciusában már 14 szerelvény jár vezető nélkül, és 2013 elején mind a 49 új szerelvény automatizált üzemben fog közlekedni, úgyhogy elérik a teljes szállítási kapacitást. A vonatok követési ideje rugalmasan igazítható a forgalmi igényekhez. Az állomásokon speciális peronajtók gondoskodnak a biztonságról.
Az új rendszer automatikusan felismeri a szerelvény pozícióját, így éjjel nem kell bekapcsolva tartani. Ezzel energia takarítható meg. Ugyancsak „magától tudja” a szerelvény, hogy a pálya mely szakaszán van, ha egy esetleges leállást követően kell újra indulnia, és azt is felismeri, hogy van-e a közelében másik szerelvény. Ha szabad a pálya, automatikusan begördül a következő állomásra, ahol a szervizműszakiak elhárítják az esetleges hibát. Így a műszaki problémák miatti késések is minimalizálhatók.

A budapestiek közben arra várnak, mikor lesz jobb a saját metrójuk közlekedése. Bár március elején a BKV már közzétette, hogy a 2-es metró vonalán éjszakánként tesztelik a francia Alstom által gyártott új metrószerelvény, a Metropolis prototípusát, egyelőre épp a 2-es vonalról érkezett újabb műszaki problémáról hír. Az Indóház Online azt írja, hogy hétfő délután a vonalon alaposan lelassult forgalom, mert elromlott a biztosítóberendezés a Déli pályaudvarnál. A BKV fődiszpécserének tájékoztatása szerint a műszaki hiba miatt metrópótló autóbuszokat nem kell beállítani, a hiba elhárításán már dolgoznak a szakemberek.

Ettől éjjel remélhetőleg folytatódhat a Metropolis tesztje, amely a tervek szerint körülbelül egy hónapig tart.

A BKV és az Alstom által 2006 májusában kötött szerződés szerint 215 millió euróért 22, egyenként öt kocsiból álló, vezetőfülkés szerelvény érkezik a 2-es metró vonalára, az új 4-es metróvonalra pedig 15, egyenként négy kocsiból álló, vezetőfülke nélküli jármű. Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki probléma felszínre került. Egy 2011-es új megállapodással azonban újra életbe lépett a 2006-os szerződés, az Alstom pedig ismét kérelmezte a típusengedélyt.

Az új eljárás keretében NKH hiánypótlásra szólította fel Alstomot, ennek része az említett tartampróba, amely az utolsó fázisnál tart.
Az NKH várhatóan júniusban adja meg a típusengedélyt, július-augusztusban pedig megkezdődhet a sorozatszerelvények szállítása és forgalomba állítása. A BKV folyamatosan figyelemmel kíséri a teszteket és – mint korábban jelezte - semmilyen hibát nem fogad el.

Világgadzaság Online-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek