Cégvilág

Szigorúbb műszaki vizsgáztatás - Ki fizeti és kinek segít?

Támogatja a közúti járművek vizsgáztatásnak szigorítását a CECRA, rámutatva: a szigorítások révén évente sok száz ember életben maradhatna, ugyanakkor jelentősen nőne a kormányok költségvetési bevétele, de az autósok terhei is.

Ideje lenne megoldást találni a használt autók országok közti hamis papírokkal való kereskedésének megakadályozására – hívja fel az Európai Bizottság figyelmét az európai járműkereskedők és szervizek szövetsége, a CECRA, amely támogatja a közúti járművek vizsgáztatásnak szigorítását rámutatva: a szigorítások révén évente sok száz ember életben maradhatna, ugyanakkor könnyebben lehetne ellenőrizni a kilométeróra pörgetők manipulációit is. A szakmai szövetség ugyanakkor elismeri: ez még önmagában nem is lenne elég, hiszen az uniós tapasztalatok szerint a kilométerórák visszapörgetése már az első műszaki vizsga előtt megtörténik.

Manapság az autó forgalomba helyezése után négy évvel jön az első műszaki vizsga, amit aztán kétévente kell megismételni, de az Európai Bizottság múlt héten elfogadott új irányelvei szerint a műszakiztatás a 4+2+1 rendben menne, vagyis hat év után már évente kellene vizsgáztatni az autókat. Ez persze jelentős költségeket okoz a járműtulajdonosoknak, ugyanakkor Magyarországon akár 15 milliárd forinttal is növelhetné a költségvetés bevételeit.

Azonban gondoljuk végig az alábbiakat

1. A CECRA humanitárius indokai feltétel nélkül elfogadhatók: a szövetség az EB kimutatására hivatkozva azt írja, hogy naponta 5-6 haláleset történik a járművek műszaki hibája miatt, és a műszaki hibák okozzák a közúti balesetek 6 százalékát – a motorkerékpárok esetében 8 százalékot –, amelyekben évente 2000 ember veszti az életét az unióban. A CECRA szerint 1200-zal csökkenhetne a halálesetek száma.

2. A  kormányoknak egyrészt kötelességük állampolgáraik életének és biztonságának védelme, másrészt ha ezt a költségvetési bevételek növelésével érik el, még jobb.

3. Az autógyárak és az alkatrész beszállítók az elmúlt évek alatt különösen sokat tettek azért, hogy termékeik tartósak megbízhatóak legyenek. Nem véletlenül kaphatni nálunk is új autókat 5, sőt 7 év garanciával. Mindez természetesen a kötelező szervizperiódus betartásának függvénye. A fentiekből az következik, hogy manapság egy  rendszeresen karbantartott nyolc éves autó úgy szolgál, mint egy új. Gondoljunk csak arra, hogy a japán márkák már húsz éve olyan magas hatásfokú és megbízható motorokkal látták el modelljeiket, amilyeneket európai versenytársaik csak egy évtizeddel később hoztak ki.

4. Az autósok – és most beszéljünk csak a magyarokról – évről évre a terhek növekedésével szembesülnek. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), valamint a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) évek óta a fekete gazdaság, a számlát nem szervizek versenyelőnyéről beszél, és állami támogatást kér ebben a küzdelemben. Abban az esetben, ha növekedni fognak az autósok vizsgáztatási költségei (borítékolható, hogy a vizsgailleték is emelkedni fog, hiszen.... tudjuk, hogy áll a költségvetés), egészen biztos, hogy a szervizelésen, vagyis a "fehér" szervizelésen fogják megspórolni.

5. A PricewaterhouseCoopers Könyvvizsgáló Kft.szakmai felmérésének válaszadói 95 százaléka jelezte, hogy szervizét hátrányosan érinti a feketegazdaság erősödése. Iparági becslés szerint a hazai szervizpiac több mint fele már az árnyékgazdaság kezében van.

MGE baleset EU műszaki vizsga
Kapcsolódó cikkek