A telepresence terjedése veszélyezteti a légitársaságokat
A mostani lényegében a szegmens megjelenése óta az első visszaesést hozó negyedév volt: tavaly ötödével bővült a piac, és még az első negyedévben is 14 százalékos gyarapodást mutattak az adatok.
Szakértők a forgalom csökkenését természetesen a kedvezőtlen gazdasági helyzettel magyarázzák, amit alátámasztani látszik, hogy a GDP-növekedés szempontjából is felülteljesítő ázsiai–csendes-óceáni régióban a második negyedévben is növekedést regisztráltak, miközben a komoly gondokkal küzdő Európában az átlagot is meghaladó mértékben szűkült a piac.
A fordulat azért lehet némileg mégis meglepő, mert korábban többen úgy vélekedtek, hogy a krízis akár újabb lökést is adhat a videokonferencia-rendszerek és különösen a személyes találkozás alternatíváját jelentő telepresence eszközök terjedésének, hiszen ezek az informatikai beruházások – mivel jelentősen csökkenthetik az utazási kiadásokat – igen gyorsan megtérülnek.
Mindez egyébként azt is jelzi, hogy a gazdaság nem minden szereplőjét keseríti el a videokonferencia-piac gyenge teljesítménye. A légi közlekedési vállalatok számára például jó ideje az egyik legnagyobb kihívást jelenti az utazást helyettesítő eszközök terjedése: a technológia megjelenését követően szakértők úgy kalkuláltak, hogy néhány éven belül akár 35 százalékkal is visszaeshet a cégek által vásárolt repülőjegyek száma.
Más kérdés, hogy az előrejelzések többsége szerint a mostani visszaesésből hosszú távú következtetéseket még nem szabad levonni. Az IDC-nél például úgy kalkulálnak, hogy már az idén ismét bővülésnek indulhat a piac.
Zárkózik a Ciscóra a Polycom
A második negyedévben tapasztalt fordulat az erőviszonyokon is módosított némileg a videokonferencia-piacon. A szegmens legnagyobb szereplője ugyan továbbra is a Cisco, az amerikai cég telepresence eszközök értékesítésével foglalkozó üzletágának forgalma azonban a piaci átlagot is meghaladó mértékben, majd negyedével esett a vizsgált 3 hónapban, így a társaság részesedése 42 százalék alá süllyedt az egy évvel korábbi majd ötvenről. Ezzel szemben a legnagyobb konkurens Polycom erősíteni tudott: az első negyedévben 27,7 százalékon álló részesedése 32,5 százalékra ugrott.


