Az Efkon csoport, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíj-megoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata, pályázik a magyar integrált ellenőrzési és díjszedési rendszer kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzésével és működtetésével kapcsolatos közbeszerzési tenderen - közölte az osztrák társaság az MTI-vel.

 Magyarország jövő év közepén tervezi bevezetni a teherautókra az elektronikusan mért, kilométer arányos útdíjat. Az Efkon szerint csupán három-négy olyan cég található ma a piacon, amely képes lenne Magyarország számára a tervezett időpontra kiépíteni az e-útdíj technikai feltételeit.

A megoldásra két főbb technológia ismert. A GNSS (Global Navigation Satellite System) rendszer működése egy navigációs rendszeréhez hasonlít. A rendszer a jármű pillanatnyi helyzetéről műhold-alapú navigáció segítségével nyer információt és a rögzített adatok alapján kalkulálja a megtett kilométerek után fizetendő útdíjat. A másik a DSRC (Dedicated Short Range System) rendszerben egy kisméretű, mikrohullámokkal működő eszközt helyeznek el a szélvédőn, az antennák pedig az egyes útszakaszok feletti portálhidakon mérik az adatokat.

Mindkét rendszert használja már számos európai ország. A szatellit-alapú technológia akkor jelent költséghatékony megoldást, ha kevés (például csak 12 tonna feletti) teherautó használja nagyméretű úthálózaton. A DSRC technológia pedig abban az esetben optimális, ha az útdíjat minden 3,5 tonna feletti tehergépjárműre kivetik egy viszonylag kisebb méretű úthálózaton (például kizárólag autópályákon).

Az Efkon szállította Németországban a tehergépjárművek számára kötelező szatellit-alapú útdíj-rendszer - a világ legnagyobb útdíj-rendszere - technológiai elemeit, amelyhez a termékek nagy részét magyar partnerek közreműködésével gyártották - közölte a cég.