Cégvilág

Új nyomvonala lesz a mogyoródi Forma-1-es pályának

Mogyoródon 2016 után még öt évig biztosan lesz az állam által is támogatott Forma–1-es verseny, de ehhez át kell építeni a pályát

A jelenleg 2016-ig érvényes szerződéshez képest még további öt évig, 2021-ig biztosított lehet a Forma–1-es Magyar Nagydíj jövője – erről állapodott meg nemrég a Hungaroring Sport Zrt. vezetősége az F1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone-nal Abu Dzabiban.
A 2017–2021 időszakra szóló rendezési szerződés tervezetben az előző évekhez képest nem lesznek változások – tudatta lapunkkal a Hungaroring Sport Zrt.

A cég vállalta, hogy új nyomvonala lesz a versenypályának, több előzési pontot fognak biztosítani. A pályacsíkot teljesen újraaszfaltozzák, valamint felmerült az is, hogy a bukóteret is véglesegen. Folyamatosan modernizálni fogják a nézőtéri területet. A munkálatok a jövő évi Magyar Nagydíj után kezdődhetnek el. Az új nyomvonal kialakításában Ecclestone, illetve olyan versenyzők, mint a vb-címvédő német Sebastian Vettel, a spanyol Fernando Alonso, a korábbi osztrák klasszis Niki Lauda, vagy a hétszeres világbajnok német Michael Schumacher is közreműködik majd.

A Hungaroring költségeket még nem tudott mondani a munkálatokra, mivel még „rengeteg egyeztetésre van szükség” a magyar állammal. Ezután becsülhetik meg ajánlati szinten a felújítás, átalakítás költségeit és határozhatják meg a finanszírozás módját.

Ecclestone Abu-Dzabiban ígéretet tett, hogy rövid időn belől megküldi a szerződés tervezetet. A Hungaroring szerint, ha a szerződés végleges formát ölt az állam jóváhagyásával, aláírható lesz 2013. év első felében a világbajnoki sorozat kereskedelmi jogait birtokló Formula One Administration Ltd.-vel a mogyoródi futam megrendezésére. Ecclestone egyébként azt tervezi, hogy csökkenti a futamok számát.
A Hungaroring szerint a Magyar Nagydíj hozzájárulása a GDP-hez közel 20 milliárd forintra tehető a 2011. évben elkészült hatástanulmány alapján. A futam látogatóinak 85 százaléka külföldről érkezik.

A cég három év után tavaly volt ismét nyereséges, ami közel négymillió forintot jelent. 2010-ben még 260 millió forintos mínusszal zártak. Tavaly az értékesítés nettó árbevétele 2,5 milliárd forint volt. Ebből 1,3 milliárd forint volt a verseny jegybevétele, ami 16,7 százalékkal esett vissza 2010-hez képest. A televíziós jogdíjból 8 százalékkal magasabb, 822 millió forint folyt be tavaly a Hungaroring Zrt. kasszájába. A társaság 14 főt foglalkoztat, ami 221,1 millió forintot jelent. Az egy főre eső bérköltség átlagosan 564,5 ezer forint havonta.

A Hungaroring Sport Zrt. minden évben vissza nem térítendő állami támogatást kap, ennek összege 2011-ben ötmilliárd forint volt. A kormány az idei futam megrendezéséhez nyújtott támogatás összegét júniusban az eredetileg tervezett 5,9 milliárd forintról 6,1 milliárdra növelte tovább. Ez tulajdonképpen a Forma–1 jogdíja (26 676 638 dollár).  A korábbiaknak megfelelően a kifizetendő jogdíjak összege az előző éves díj 7,5 százalékával fog emelkedni évről évre.  Más versenyhelyszínek egyébként állítólag évi 40–50 millió dollár közötti összeget is fizetnek jogdíjként.

Az államnak megéri, magánbefektetőnek nem

A tervezett beruházások összege a Hungaroringen becsléseim szerint mintegy 25 milliárd forint lesz – mondta lapunknak Muszbek Mihály. A közgazdász szerint az évi ötmilliárd forint beruházási költség mellett a rendezési, biztonsági költségekkel együtt egy futam 7-8 milliárd forintba kerülhet. 200 ezer nézővel kalkulálva, 8000 forintos fejenkénti jegyárral számolva mintegy 2 milliárd forint lehet a jegybevétel. Ha csak 100 ezer külföldi jön el a futamra, akik fejenként 200 eurót költenek, az is mintegy 6 milliárd forintot jelent, aminek közel 40 százaléka a költségvetéshez kerül. Muszbek szerint a Magyar Nagydíj jelentős országimázst is jelent, ami szintén megérhet 1-2 milliárd forintot. A közgazdász szerint az országnak ez egy jó beruházás, főként egy olyan terméknek az esetében, amiből évente, mintegy csak 20 van a világban. Több országban is állami beruházás révén működik a Forma–1. „Én az állam helyében folytatnám a Forma–1 támogatását, ha magánbefektetőként érdekelt lehetnék azonban már nem” – mondta Muszbek.


Budapesten a turizmus szempontjából csúcsidőszaknak a május, június, a szeptember és az október számít. Éppen ezért jó Kovács szerint, ha július végén, augusztus elején is van egy ilyen esemény, amikor közel 100 százalékos a szobák foglaltsága a 60–70 százalék helyett.

A főtitkár úgy vélte, megéri államilag támogatni az ilyen eseményeket, mivel akkor nemcsak a szállodára és a jegyre költ, hanem sok más egyébre is. Étterembe járnak, taxiznak, kiskereskedőktől vásárolnak ami jelentős adóbevételt jelent az önkormányzatoknak és államnak. Másfelől pedig van egy olyan reklámja az országnak a tévéközvetítéseken keresztül, amit egyébként nemigen lehetne megfizetni – mondta Kovács István. -->

Forma-1 nyomvonal Mogyoród
Kapcsolódó cikkek