Amíg a válság előtt a motorok csupán 30 százaléka kelt el készpénzért, mára megfordult az arány, ugyanakkor a hitelek önrésze átlagosan 50 százalékra emelkedett.
A rendszámmal ellátott motorkerékpárok értékesítése 2004-ben volt a csúcson 12 072 darabbal. Azóta folyamatos a csökkenés, de a nagy zuhanás 2009-ben volt 3800 forgalomba helyezéssel. Tavaly előtt már csak 1956, az elmúlt évben pedig 1799 talált gazdára.
A tavalyi számok példátlanul alacsonyak, de a 125-ösöknek köszönhetjük, hogy nem lett rosszabb az év – fűzi hozzá Szloboda Tamás, rámutatva ugyanakkor, hogy a regisztrációs adó csökkentésből kifelejtették a motorokat: a jelenlegi szabályozás szerint egy 4 millió forintba kerülő 1400 köbcentis személyautó regisztrációs adója kevesebb, mint egy félmillió forintos 125-ös motoré. A szakma ugyanakkor örül annak, hogy – európai mintára – a százhuszonötösök is vezethetők "B" kategóriás jogosítvánnyal, igaz, előbb újból le kell tenni a KRESZ-vizsgát valamint természetesen a gyakorlati vizsgán is bizonyítani kell.
Honda 257 –14
Suzuki 90 143
BMW 62 12
Yamaha 43 43
Kawasaki 28 75
Triumph 28 100
Keeway 25 8
Piaggo 24 –33
Harley-Davidson 21 110
KTM 10 –33
* százalék, a tavalyi első négy hónaphoz képest
Forrás: Datahouse
Az ötven köbcentis robogókkal valamint a négykerekes quadokkal együtt persze szebb a kép: becslések szerint az ilyen rendszám nélküli, vagyis hivatalosan nem regisztrált járművekkel együtt körülbelül 4750 darabos lehetett a tavalyi értékesítési szint. Noha az MGE csaknem öt éve küzd azért, hogy kapjanak rendszámot az ötven köbcentis robogók is, eddig semmiféle eredményt nem ért el az egyesület. Mivel regisztráció és vizsga nélkül vehetnek részt a forgalomban, rengeteg az ellenőrizetlen műszaki állapotú és a lopott robogó az utakon.
Szabályozatlan szabálytalanság
Az 50 köbcentis járműveket – hivatalosan: segédmotoros kerékpárokat – nem kell külön forgalomba helyeztetni, sok esetben ötvenesként hoznak be erre szakosodott vállalkozók Olaszországból és Japánból használt 80-125 köbcentis robogókat. És miután ezeket nem kell forgalomba helyeztetni, hivatalos ellenőrzés hiányában nem is fizetik meg utánuk a regisztrációs adót, valamint a kötelező felelősségbiztosítást és könnyű kibújni az ÁFA és vám fizetése alól is.
Szakértők szerint a kisrobogók 95 százaléka nem felel meg a segédmotoros kerékpár kategória előírásainak, amelyek ugyanakkor közlekedésbiztonsági szempontból kérdéses elemet is tartalmaznak. Így például hivatalosan csak legfeljebb 40 kilométeres sebességgel haladhatnak, ám ez balesetveszélyes, hiszen az autóforgalom legalább ötvennel megy. Ha szabályos a robogós, keskeny útjainkon nincs nagyobb biztonságban, mint egy biciklis, viszont csak egy-két vidéki Babettával tartják be a sebességkorlátozást.
A robogósok ugyanis először kiveszik a gyári fojtást, így még az 50 köbcentis modellek is könnyedén lehetnek gyorsabbak hatvannál, nem is beszélve a 80-125 köbcentisekről. A rendszám nélküli, nyolcvannal száguldó robogók viszont veszélyeztetik a közlekedést, és ha cikázásukkal balesetet okoznak, könnyedén eltűnnek a forgalomban.
Honda 257 –14
Suzuki 90 143
BMW 62 12
Yamaha 43 43
Kawasaki 28 75
Triumph 28 100
Keeway 25 8
Piaggo 24 –33
Harley-Davidson 21 110
KTM 10 –33
* százalék, a tavalyi első négy hónaphoz képest
Forrás: Datahouse -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.