BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Féltik a sziszeki finomítót

A Mol nem korszerűsíti a résztulajdonában lévő horvátországi INA finomítóit, az ottani piacra magyar terméket importál, benzinkútjait pedig privatizálná az INA egyik szakszervezete szerint. Ezzel szemben az INA 2012-2015. között 709 milliárd forintnyi beruházást valósít meg, a cég az ország legnagyobb befektetője

Öt horvát nagyvárosban szerveztek tiltakozást az INA olajipari csoport egyes alkalmazottai, mert szerintük a cégük kisebbségét ellenőrző Mol csak Magyarországon fejleszti a finomítóit, a horvátországiakat nem, a haszon viszont a Molnál csapódik le. A Jutarnji List idézi a sziszeki (Sisak) finomítói szakszervezet vezetőjét, Zlatko Marčecet, aki közölte. Sziszeken három éve több mint kétmillió tonna olajat finomítottak, az idei terv már csak félmillió tonna, de azt sem teljesítik. Közben Magyarországról dől az olajtermék a horvát piacra.

A panasszal ellentétben az INA 2015-ig szóló középtávú stratégiája mintegy 20 milliárd kunás (709 milliárd forintos) fejlesztést tartalmaz, ezzel a társaság továbbra is a legnagyobb horvátországi invesztor. A Finomítás üzletágba évente átlagosan ötször több befektetés került az elmúlt nyolc évben, mint az INA 2003-as privatizációját megelőző ugyanilyen időintervallumban. A Mol 2 milliárd kuna fölött költött a Sisaki- és 4,5 milliárd kuna körül a Rijekai Finomítóban. Ennek eredményeként a rijekai létesítmény képessé vált az európai minőségi szabványok teljesítésére.

Ám baj van a szakszervezet szerint az üzemanyag-kiskereskedelemben is: tartanak az INA hálózata egy részének franchise-ba szervezésétől, azaz privatizálásától. Félnek, hogy emiatt a töltőállomásokon dolgozók jogai és keresetei megfeleződnek. Nem oszlatta el az aggályokat az INA hétfőn kiadott közleménye sem, amely szerint „az új működési modell javítani fogja az INA kiskereskedelmi versenyképességét.”

A cég előzőleg azt jelentette be, hogy lehetőséget ad dolgozóinak saját vállalkozásuk felépítésére, az olajiparban sok éve bevált nemzetközi példát követve. 393 horvátországi kútjából 20-nál indulna meg kísérleti jelleggel a Légy vállalkozó program, amelybe – a szakszervezeti panasznak ellent mondva – sokan jelentkeztek. A Hina horvát hírügynökség rámutat, hogy az INA-nál van három további dolgozói érdekképviselet is, jó lenne ezek véleményét is megismerni.

A Világgazdaság érdeklődésére a Légy vállalkozó modellről a Mol kommunikációs irodáján elmondták, hogy a hosszú távú és minőség-orientált programot olyan töltőállomásoknak kínálják, amelyek támogatják a helyi munkaerő munkavállalását és az egyéni vállalkozások létrehozását. A megvalósítás nem jár létszámcsökkentéssel, nincs létszámfelesleg az INA állomásokon. A kedvezőtlen gazdasági környezet ellenére sem a Mol, sem az INA nem csökkenti a kiskereskedelmi szegmensét, sőt, annak további fejlesztésre készül. Az aggályra, hogy az új rendszerben a dolgozók elesnek az alkalmazotti jogviszony adta védelemtől és előnyöktől, azt a választ kaptuk, a nemzetközi példák a modell sikerét bizonyítják, és hogy „munkavállalóink is értik a modell előnyeit és célját”.

Alig alkalmaznak kutast közvetlenül

A hazai kútüzemeltetésnek számos válfaja él, de a trend az, hogy egyre kevesebb olajcég vállalja a töltőállomás dolgozóinak közvetlen foglalkoztatásával járó kockázatokat és költségeket. A Molnál évek óta él a partneri rendszer, de vannak franchise töltőállomásai is. Vele szemben a Lukoil, oroszországi anyacégéhez hasonlóan saját, bejelentett munkavállalókkal dolgozik, ez alól mindössze egyetlen kivétel van. A Shell a regionális üzemeltetői rendszert pártolja Magyarországon, az OMV-nél a franchise a meghatározó, az Agip a bérlő-üzemeltető partneri rendszert támogatja.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.