– Egy éve nevezték ki Magyarország és az Adria-régió elnökévé, miközben az itthoni cég ügyvezetője is maradt. Mi változott az életében?
– Az utóbbi néhány évben csak az Unilever Magyarország tevékenységére koncentrálhattam. Jó volt kicsit mélyre ásni, alaposabban megismerni mindent. Korábban többször voltam egyszerre több országnak is valamilyen részterületen a felelőse, irányítója, de nem az egész tevékenységért feleltem. Most viszont négy ország tartozik hozzám, Magyarország mellett Szlovénia, Horvátország és Bosznia-Hercegovina is. Természetesen nekem a magyar üzlet továbbra is fontos, hiszen két nagyon sikeres éven vagyunk túl, de lesz még folytatás.
– Sikeres évekről beszél? Árbevételben ez igaz, de nyereségben az előző évhez képest nagy a visszaesés.
– Az említett statisztika a teljes magyar tevékenységet tartalmazza, azaz a három gyár eredményét is, viszont én csak a belső értékesítésért és a marketingért felelek. Ha így nézzük a forgalmat és az eladott volument, akkor jók az eredményeink. Az Unileveren belül Európában a második legnagyobb növekedést értük el 2012-ben, és a piaci részesedésünk is nőtt. A nyereség visszaesésében benne van a tavaly bevezetett népegészségügyi adó (NETA) hatása és az árfolyammozgás következménye is.
– Húsz éve dolgozik az Unilevernél, ahol gyakornokként kezdett. Most elérkezett egy csúcsra. Gondolta volna ezt húsz évvel ezelőtt?
– Igen, mert hittem magamban, és megvolt bennem a kellő alázat a munka iránt. Bár húsz évvel ezelőtt inkább pénzügyi területben gondolkodtam, de hasonló karrierrel. Tíz évvel ezelőtt ezt fogalmaztam meg célként.
– Pár éve vezeti már a magyar Unilevert. Most is úgy látja, fontos a marketing- és az értékesítési tapasztalat?
– Olyannyira úgy gondolom, hogy például az ügyvezetés mellett az értékesítést is megtartottam. Nagyon fontosnak vélem a partnereinkkel való kapcsolattartást. Az elődeim külön értékesítési igazgatóval dolgoztak, igaz, ők külföldiek voltak, nem tudtak magyarul. Márpedig a magyarnyelv-tudás a belső piacon nagyon hasznos. Mivel ehhez a területhez nem értettem, újra elkezdődött egy betanulási folyamat. Ez annyiban volt más, mint az előző, hogy felső vezetőként tanulhattam, profi csapatok irányítójaként, munka közben sajátítottam el a marketing-, majd az értékesítési ismereteket.
– Azt mondta, önnel pályakezdőként elbeszélgetett a cég elnöke, de ma már nincsenek ilyen beszélgetések. Miért szűntek meg? Túl nagy lett a vállalat?
– Egyre nagyobb a cég, és egyre nagyobb a nyomás minden vezetőn. A vállalati szervezeti piramis is egyre laposabb, kevesebb a vezetői pozíció. Költségoldalról jelentős megtakarítást jelent, hogy több vállalat közös irányítás alá került, a döntéshozatal is felgyorsult, karrierlehetőség szempontjából viszont szűkültek a lehetőségek. Viszont kevés olyan vállalat van Magyarországon, ahonnan egy fiatal gyakornok két-három éven belül a világ bármely pontjára eljuthat dolgozni. Én az elmúlt húsz évben három országban dolgoztam, Hollandiában, Csehországban és Horvátországban. De itthon is akadnak izgalmas feladatok különböző területeken.
– A kormány egymás után köt stratégiai megállapodásokat multinacionális cégekkel. Az Unilever nincs a partnerek között?
– A kormány dönti el, kivel szerződik. Én azt sem tudom, milyen kritériumrendszernek kell megfelelni a kiválasztottnak, milyen előnyökkel, kötelezettséggel jár egy ilyen kapcsolat.
– Sok nemzetközi vállalatot külföldi vezet itthon. Számít az, hogy ön magyar, s talán jobban érti az itteni gondolkodást, a nyelvet.
– Sok múlik ezen. Magyarországon három gyárunk van, az adriai országokban, Csehországban egy sem. Romániában egy, Lengyelországban több is. A régióban erős a pozíciónk. Hogy ez így alakult, abban a magyar menedzsmentnek, a különböző szintű vezetőknek nagy szerepe volt. Most személyemben az ügyvezető is magyar, de a teljes itteni igazgatótanács is csak magyar tagokból áll. Ilyenre nem volt példa a vállalat elmúlt 22 éves történetében. A cégen belüli globális munkavállalói elégedettségfelmérés azt jelzi, itt nagyon magas az elkötelezettség, a lojalitás. Ez a csapat hosszú távon gondolkodik. Egy külföldi vezető két-három év után elmegy. Mi itt szeretnénk élni, s nem mindegy, milyen az ország, a környezetünk, a munkahelyünk. Ezért szívesen hozunk áldozatokat is.
A teljes interjú a Manager Magazin december–januári számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.