BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még magasak a gázszállítási tarifák

A mostaninál sokkal több gázt kellene a hazai vezetékeken szállítani, hogy a jobb kihasználás révén alacsonyabbak lehessenek a rendszerirányító FGSZ Zrt. tarifái. 2015-től több uniós előírást be kell építeni a gázszállításhoz kapcsolódó tevékenységbe.

Az FGSZ Földgázszállító Zrt. tarifái nem szoríthatók le elég alacsonyra a nagynyomású hálózat nem megfelelő kihasználtsága miatt. A rossz kihasználtság egyik oka az Buday Pál, a társaság igazgatósági tagja szerint, hogy a hazai felhasználásban hatszoros a különbség a csúcs- és a völgyidőszaki kereslet között. Történelmi hiba volt az 1980-as években az is, hogy az ország akkor vezetése nem fogadta el azt a szovjet ajánlatot, hogy az orosz gázt Nyugatra szállító gázvezeték Magyarországon keresztül haladjon. Ha elfogadta volna, ma hatalmas tranzitot bonyolíthatnánk. Ez a lehetőség Szlovákiáé lett, a hazai gázrendszer pedig az Ausztria felőli összeköttetés megteremtéséig Kelet felől építkező, zsák jellegű hálózat maradt. Az FGSZ jelenleg nulla megtérüléssel dolgozik, ez a piaci tevékenységének 3,4 százalékos megtérülésének és a rezsicsökkentéssel kapcsolatos szabályozás hatásának az átlaga.

"Mivel az FGSZ közvetlenül nem köthet gázüzleteket, interkonnektorok építésével teremt szállítási lehetőséget" – fejtette ki a szakember a CEBC energiafórumán. A horvátországi összekötő vezetéken például importálható majd gáz a Krk-szigeten építendő, LNG fogadó állomásról. Tervek szerint a létesítmény 2018-tól már évi 3-4 milliárd köbméter cseppfolyós gázt tud gázneművé visszaalakítani. Erre alapozva néhány hónapja horvát, magyar és ukrán illetékesek felmérték, hogy lehetne-e majd ezen az útvonalon Ukrajnába is gázt szállítani. A megvalósulás azonban kérdéses, mert Ukrajna jelenleg olcsón kap orosz gázt, azt viszont még nem lehet tudni, hogy az LNG-ért mennyit kellene fizetnie, és azt mennyiért lehetne eljuttatni Ukrajnába.

Viszont Szlovákia felé elhagyhatná a Horvátországból belépő gáz az országot a jövőre átadandó szlovákiai interkonnektoron. Ez utóbbin kezdetben Oroszország, vagy Németország felől érkező gázt importálhatunk. (Más remények szerint idővel Lengyelország felől is, de a rendezvényen szintén előadó Molnár László, az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület főtitkára kétli, hogy jelenlegi alacsony kereslet mellett megépül-e akár a horvátországi, akár a lengyelországi, akár a romániai LNG-terminál.)

Pezsdítheti az országon keresztüli tranzitot a romániai összekötő vezeték jobb kihasználása is. A magyar és a román rendszerirányító a kiviteli kapacitás közös tendereztetésére készül, de lehet, hogy közbeszólnak a fekete-tengeri termelési tervek. Az ottani lelőhelyekről 2018-tól évi 4-4,5 milliárd köbméter gázt hozhatnak fel, amit az OMV Románián és így Magyarországon keresztül várhatóan Baumgartenig akarja majd eljuttatni.

Weiner Csaba, az MTA tudományos főmunkatársa hangsúlyozta: az interkonnektorok nem feltétlenül javítják az ellátásbiztonságot, mert az új forrásokkal új ellátási kockázatok is megjelenhetnek.

Változnak a szabályok

Az egységes európai gázszállításhoz kapcsolódó előírásokat (Network Code) 2015-től kell alkalmazni. Ekkortól például a gázév októberben kezdődik, így az átállás érdekében jövőre várhatóan be kell iktatni egy július-szeptemberi, mini gázévet is. A megajoule és a köbméter helyett majd kilowattórát kell használni az elszámolásokban, de az FGSZ mind a három mértékegységben hozzáférhetővé teszi az adatokat.

A határkeresztező kapacitásokat aukcióztatni kell. Megjelennek majd új, például negyedéves terméket is, emiatt viszont a hosszú távú kapacitás-lekötések drágulnak. Minden országban gázkiegyensúlyozó platformokat kell létrehozni, az FGSZ-é NFKP néven már 2010 óta működik.

A határkeresztező kapacitásokat aukcióztatni kell. Megjelennek majd új, például negyedéves terméket is, emiatt viszont a hosszú távú kapacitás-lekötések drágulnak. Minden országban gázkiegyensúlyozó platformokat kell létrehozni, az FGSZ-é NFKP néven már 2010 óta működik. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.