"Mivel az FGSZ közvetlenül nem köthet gázüzleteket, interkonnektorok építésével teremt szállítási lehetőséget" – fejtette ki a szakember a CEBC energiafórumán. A horvátországi összekötő vezetéken például importálható majd gáz a Krk-szigeten építendő, LNG fogadó állomásról. Tervek szerint a létesítmény 2018-tól már évi 3-4 milliárd köbméter cseppfolyós gázt tud gázneművé visszaalakítani. Erre alapozva néhány hónapja horvát, magyar és ukrán illetékesek felmérték, hogy lehetne-e majd ezen az útvonalon Ukrajnába is gázt szállítani. A megvalósulás azonban kérdéses, mert Ukrajna jelenleg olcsón kap orosz gázt, azt viszont még nem lehet tudni, hogy az LNG-ért mennyit kellene fizetnie, és azt mennyiért lehetne eljuttatni Ukrajnába.
Viszont Szlovákia felé elhagyhatná a Horvátországból belépő gáz az országot a jövőre átadandó szlovákiai interkonnektoron. Ez utóbbin kezdetben Oroszország, vagy Németország felől érkező gázt importálhatunk. (Más remények szerint idővel Lengyelország felől is, de a rendezvényen szintén előadó Molnár László, az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület főtitkára kétli, hogy jelenlegi alacsony kereslet mellett megépül-e akár a horvátországi, akár a lengyelországi, akár a romániai LNG-terminál.)
Pezsdítheti az országon keresztüli tranzitot a romániai összekötő vezeték jobb kihasználása is. A magyar és a román rendszerirányító a kiviteli kapacitás közös tendereztetésére készül, de lehet, hogy közbeszólnak a fekete-tengeri termelési tervek. Az ottani lelőhelyekről 2018-tól évi 4-4,5 milliárd köbméter gázt hozhatnak fel, amit az OMV Románián és így Magyarországon keresztül várhatóan Baumgartenig akarja majd eljuttatni.
Weiner Csaba, az MTA tudományos főmunkatársa hangsúlyozta: az interkonnektorok nem feltétlenül javítják az ellátásbiztonságot, mert az új forrásokkal új ellátási kockázatok is megjelenhetnek.
A határkeresztező kapacitásokat aukcióztatni kell. Megjelennek majd új, például negyedéves terméket is, emiatt viszont a hosszú távú kapacitás-lekötések drágulnak. Minden országban gázkiegyensúlyozó platformokat kell létrehozni, az FGSZ-é NFKP néven már 2010 óta működik.
A határkeresztező kapacitásokat aukcióztatni kell. Megjelennek majd új, például negyedéves terméket is, emiatt viszont a hosszú távú kapacitás-lekötések drágulnak. Minden országban gázkiegyensúlyozó platformokat kell létrehozni, az FGSZ-é NFKP néven már 2010 óta működik. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.