BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több cég hoz hazánkba fejlesztést

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) által szervezett múlt heti autóipari konferencián szóba kerültek az ágazat szereplőit egyaránt érintő kérdések is, mint például a versenyképesség, a termékfejlesztés és a képzés ügye

„Éppen a világgazdasági válság kitörése évében, 2008-ban döntött a Daimler AG a több mint 800 millió eurós magyarországi gyárépítésről, és azóta sem bánták meg a döntést” – jelentette ki Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, rámutatva, hogy amíg sok ország kivárt a hitelválság következtében, Magyarországon olyan gazdasági környezet jött létre, ahol érdemes befektetni.
A tavalyihoz hasonlóan idén is meghaladja a 100 ezret a Kecskeméten készülő autók száma. Miután tavaly a B osztály mellett megkezdődött a kizárólag Magyarországon készülő CLA modell sorozatgyártása is a világpiac számára, összesen több mint 150 Mercedes készült a kecskeméti gyárban. „Már együttműködünk a tervezőkkel és megkezdtük az új termékek magyarországi tesztelését. A későbbiekben fejlesztésre is gondolunk, de nincs még kész terv”– mondta Frank Klein, és cége nincs egyedül a fejlesztési tervekkel.
„Magyarország szenved az agyelszívástól. Ezért meg kellene vizsgálni, hogy a tehetséges fiataloknak hogyan lehetne adókedvezményeket adni, hogy itthon maradjanak”– jelentette ki Javier González Pareja, a több mint 9 ezer főt foglalkoztató magyarországi Bosch csoport vezérigazgatója, aki azt javasolta, hogy ne csak az egyetemek orientációja, hanem a finanszírozásuk is legyen stabil. Úgy vélte ugyanakkor, hogy az új adók bevezetése megnehezítette a gazdaság szereplőinek dolgát.
A magyarországi Continental csoport képviseletében Rábai Dániel rámutatott, hogy a gyenge forint jó az exportáló vállalatoknak, ugyanakkor nem vagyunk egyedül a régióban és a szomszéd országok is igyekeznek elnyerni a beruházásokat. Ezért óvni kell a magyar versenyképességet, hogy fennmaradjon a kiszámítható, stabil gazdasági környezet.
Pásztor Katalin, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. pénzügyi igazgatója azt is elmondta, hogy a legfőbb versenytársak az ázsiai és dél-amerikai Knorr-Bremse testvérvállalatok. Árban versenyképesnek kell lenni, ám nálunk bevezetett közúti fuvarozást terhelő illetékek valamint a banki tranzakciós illeték gátolja a versenyképességet. A kutatás-fejlesztést illetően pedig úgy vélekedett, hogy a gyártási költség optimalizálása legalább olyan fontos, mint az új termékek létrehozása. A Knorr-Bremse több mint 400 magyar fejlesztő mérnököt alkalmaz, akik a helyi gyártás támogatása mellett a konszern fejlesztésében is részt vesznek. A cég alkalmazottainak csaknem 40 százaléka felsőfokú végzettségű.
A vállalat a tavalyi évben több mint 7 milliárd forintot fordított kutatás-fejlesztésre. Ezzel a magyarországi leányvállalat részesedése a cég globális k+f ráfordításából meghaladja a 10 százalékot. A Knorr-Bremse segíti a magyar műszaki felsőoktatást, ezen belül elsősorban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen folyó kutatást és képzést, továbbá szoros együttműködést alakított ki a Miskolci Egyetemmel is.
Urbán László, a Magyar Suzuki alelnöke szerint manapság k+f helyett inkább k+i-ről, vagyis kutatásról és innovációról kell beszélni: vagyis a kutatás gyakorlati értéke, megvalósíthatósága a legfontosabb. „Technikát bárhova lehet telepíteni, de ahhoz képzett munkaerő kell” – jelentette ki Axel Schifferer Audi Hungaria Motor Kft. pénzügyi igazgatója. A vállalatoktatási együttműködést kötött a győri Széchenyi István Egyetemmel és a Budapesti Műszaki Egyetemmel. A szakképzésben pedig három iskolával van kapcsolatban. Az Audi Hungaria tíz próbapaddal rendelkező motorfejlesztő üzemében 174 munkatárs dolgozik, a járműfejlesztési központban pedig a jelenlegi 51 fős létszámot év végéig 67-re bővítik.
Lee Sang Il, a Hankook Tire Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója pedig bejelentette, hogy Rácalmáson egy hónapja már a Hankook hannoveri R&D bázishoz tartozó fejlesztőosztály is működik, amelyet a későbbiekben bővíteni kívánnak.

Kínába exportál a Denso

Shigeki Oi, a székesfehérvári Denso Magyarország Kft. alelnöke elmondta, hogy az indiai mellett idén megkezdték a kínai exportot is. A több mint ötezer fős vállalat azt vizsgája, lehet-e fejlesztő tevékenységet Magyarországra hozni. Azt szeretné, ha hazánkban nem csak az európai hanem az amerikai és kínai gyárak számára is folyna fejlesztő munka. A Denso európai fejlesztőközpontja Németországban van, amelynek – a magyar vállalatokhoz hasonlóan – szintén nehézséget okoz a legkiválóbb mérnökök megtartása. A brain drain nemzetközi jelenség.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.