Kevesebb projekt is elég
A 2012-es tervből egyelőre azért nem valósultak meg a tervezett projektek, mert azokat kivétel nélkül a 2014-2016 közötti időszakra ütemezték. Elsőként a dunántúli központi szagosító létesítmény átalakítása várható 2015-2016-ban, minden más változhat az igények és a MEKH döntésének függvényében.
Az FGSZ már készíti az ez év végén leadandó, újabb módosítást. A gázkereskedők következő tíz évre vonatkozó igényei szerint a kereslet tovább esik. A csökkenő szállítási igény miatt az FGSZ 2013-as árbevétele közel 15 százalékkal lett kisebb, bár ezt jórészt ellensúlyozták azzal, hogy lefaragtak a külső körülményekből fakadó működési költségekből és a belső kiadásokból is. Így az FGSZ megőrizhette működési eredményét is. Közlése szerint a 2013. január 1-jén, illetve november 1-jén hatályba lépett rezsicsökkentés miatt novembertől nulla százalékra esett a lakossági gázfogyasztással kapcsolatos szállításának tőkearányos megtérülése. Az intézkedés végrehajtásával a cég hozzájárult a lakossági gázárak csökkentéséhez, de saját árbevétele és az eredménye is esett.
Rontotta a teljesítményét a hazai ipari és lakossági gázigény további zsugorodása is, ráadásul hasonlóan kedvezőtlenek a tendenciák azokban a szomszédos országokban is, amelyekbe tranzitszállításokat végez.
Várhatóan 2014. július 1-jétől a társaság Napi Földgáz- és Kapacitáskereskedelmi Piacát (NFKP) felváltja az Egyensúlyozó Platform, a kettő között az FGSZ közlése szerint nincs lényeges különbség. Már folyik a szerződéskötés a közbeszerzési eljárás alapján a platform számára kiválasztott elszámolóházzal.
Valós szállítások Ukrajnába
Ukrajnába valós fizikai szállításokat végez az FGSZ a Testvériség vezetéktől egy fizikailag elkülönülő vezetéken, válaszoltak a cégnél a back haul ügyletek indítására vonatkozó kérdésünkre. Hangsúlyozták, hogy a back haul (más szóhasználattal reverz – a szerk.) nem a szállítás egy formája, hanem egy elszámolási mód. Közölték, hogy ha valamely rendszerhasználó (kereskedő) az ukrajnai partnerével kötött megfelelő földgázszállítási szerződés alapján jelzi kapacitás-lekötési igényét a magyar-ukrán határponton, akkor a szállítórendszer kapacitásait az FGSZ a hatályos szabályozott eljárásrend szerint, az elérhető szabad szállítási kapacitás függvényében tudja biztosítani.


