BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak kínlódik a motorpiac

A nyári szezon sem hozott áttörést az évek óta kínlódó motorkerékpár-piacon: az első nyolc hónapban nem egészen másfélezer új járművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami az egy évvel korábbinál is kevesebb. A használt motorok importja viszont a jelek szerint igen jelentős szerepet játszik a beszerzéseknél.

A jelek szerint ebben az évben sem talált magára az évek óta mélyrepülésben lévő motorkerékpár-piac: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint 2014 első nyolc hónapjában mindössze 1483 új járművet helyeztek forgalomba Magyarországon, amely 6,4 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A normál körülmények között húzóidőszaknak számító nyári hónapokban sem javult a helyzet: június és augusztus között csak 628 motorkerékpárt értékesítettek a kereskedők, amely 50 darabbal még a tavalyi azonos időszakitól is elmarad.

A stagnálásnak, illetve visszaesésnek számos oka lehet. A legfontosabb, hogy a motorkerékpár-kereskedelem a válság által leginkább sújtott területek közé tartozik: egy nagy teljesítményű, néhány éves motorkerékpár fenntartása nagyjából annyiba kerül, mint egy alsó középkategóriás személyautóé, miközben csak szezonális használatra alkalmas. Ráadásul a motorok tulajdonosainak rengeteg járulékos költséggel is számolniuk kell, ami a jelenlegi gazdasági környezetben szintén nehezen teremthető elő. A másik ok, hogy a regisztrációs adóra vonatkozó szabályozás nem kedvez a motorkerékpárok vásárlóinak, emellett a forint gyengélkedése az euróval szemben az elmúlt években igencsak megdobta a listaárakat. A finanszírozási feltételek sem nagyon öszönzik a vásárlást, és a járműhitelekkel szerzett kellemetlen tapasztalatok miatt a potenciális vásárlók nem is igen mernek eladósodni. Jelentősen visszaveti emellett az új motorkerékpárok iránti lelkesedést a magánimport fellendülése, amely ezen a területen is tetten érhető: az elmúlt években számos tizenéves, Nyugat-Európában egy-másfél ezer eurós áron kínált jármű talált gazdára a magyar piacon. Erre utal az is, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2005 és 2013 között folyamatosan emelkedett a forgalomban lévő motorkerékpárok száma Magyarországon, és 2013 végére megközelítette a 158 ezer darabot.

Ami pedig a kilátásokat illeti, azok sem túlságosan biztatók. Az MGE a tavalyi évről készített elemzése szerint a motorkerékpár-piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 köbcentis motorok 2012 tavasza óta vezethetők B kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. 2014-re pedig, tekintettel arra, hogy semmilyen új és hatékony motivációs tényező nem látható, az MGE 2100 új motorkerékpár értékesítését jelezte előre, amely tíz százalékos növekedést jelentene tavalyhoz képest. „Ahhoz pedig, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább átlagosan évi 6000 motorkerékpár forgalomba helyezése lenne szükséges” – állapította meg a szervezet.

Olvad a járműhitel-állomány

A júliusig tartó egy év alatt jelentősen csökkent a háztartásoknál lévő gépjárműhitelek állománya – derül ki a Magyar Nemzeti Bank statisztikáiból.

A jegybank adatai szerint július végén 247,1 milliárd forintot ért el a lakosságnál és egyéni vállalkozóknál lévő hitelek mennyisége, amely 23,04 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A jelentős állománycsökkenés fő oka az új kihelyezések igen alacsony szintje: az elmúlt két évben havi 1,5-2 milliárd forintnyi új hitelt folyósítottak a pénzügyi szolgáltatók, ennek megfelelően idén az első hét hónapban is csak 10,7 milliárd forintot ért el az új szerződések összege.

A svájci frank alapú kölcsönök még mindig az állomány 65 százalékát teszik ki.

A jegybank adatai szerint július végén 247,1 milliárd forintot ért el a lakosságnál és egyéni vállalkozóknál lévő hitelek mennyisége, amely 23,04 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A jelentős állománycsökkenés fő oka az új kihelyezések igen alacsony szintje: az elmúlt két évben havi 1,5-2 milliárd forintnyi új hitelt folyósítottak a pénzügyi szolgáltatók, ennek megfelelően idén az első hét hónapban is csak 10,7 milliárd forintot ért el az új szerződések összege.

A svájci frank alapú kölcsönök még mindig az állomány 65 százalékát teszik ki. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.