Cégvilág

Új kategória uralkodik Berlinben

Előretörtek az óriástelefonok a berlini elektronikai kiállításon, az IFA-n. A fokozott figyelem érthető, hiszen négy év alatt több mint háromszorosára nőhet az ebbe a kategóriába tartozó készülékek forgalma. A tévéknél az ívelt forma és az ultra nagy felbontás a divat, az okosórák piacán pedig egyre nagyobb a verseny

Nem kellett csalódniuk a technológiai ipar iránt érdeklődőknek, az ide berlini elektronikai kiállítás és vásár, a hivatalosan múlt pénteken kezdődött és szerdáig tartó IFA bőven tartogat csemegét számukra. A legnagyobb gyártók sorra mutatták be újdonságaikat és több, korábban megjósolt trendről elmondható, hogy napjainkra egyre fontosabb szerepet játszik.

Ahogyan az elmúlt években megszokhattuk, számos új modellel érkeztek Berlinbe a mobilpiac meghatározó szereplői, viszont ami érdekesség, hogy igen komoly figyelmet fordítottak a nagykijelzőjű okostelefonokra, vagyis a phabletekre. Az okosmobilok és a táblagépek közötti kategóriát képviselő eszközök 5,5-7 hüvelyk közötti kijelzőt kaptak és talán az egyik legizgalmasabb képviselője a kategóriának a német fővárosban bemutatott Samsung Galaxy Note 4.

A dél-koreai gyártó által egyszerűen csak a jegyzetelés mesterének titulált eszköz sokkal több, mint egy digitális jegyzettömb, hiszen többek között a nagyméretű, 5,7 hüvelykes kijelző a belezsúfolt technológiáknak köszönhetően minden korábbinál élénkebb és élesebb képet kínál, arra csábítva a felhasználót, hogy egyre több videót nézzen meg az eszközön. Ráadásul a nagy méretnek köszönhetően a társaság mérnökeinek sikerült megoldani, hogy egyszerre két alkalmazást futtathassanak a felhasználók osztott kijelzővel. A legújabb Galaxy okostelefonokhoz hasonlóan a Note 4-en is található ujjlenyomat-olvasó, amely növeli a biztonságot, illetve a világon elsőként a készüket ellátták UV-érzékelővel is. Az eszköz hasonlóan elődjeihez jó megoldás az emlékek megörökítésére is, hiszen 16 megapixeles hátoldali és 3,7 megapixeles előlapi kamerával látták el.

A képzeletbeli fényképezési versenyben azonban a Sony újdonsága megelőzi a dél-koreai gyártó készülékét, a japán cég az 5,3 hüvelykes képátlójú Xperia Z3-ba ugyanis 20,7 megapixeles kamerát épített be. A nagykijelzős okostelefonok iránti növekvő kereslettel indokolta a Huawei az Ascend Mate7 és Ascend G7 bemutatását, mindkét eszköz 6 hüvelykes képernyővel készült, vagyis az okosmobilok között óriásinak számít. A kínai gyártó elmozdulása ebbe az irányba azért is érdekes, mert a múlt évben a harmadik legnagyobb piaci szereplő volt az okostelefon szegmensben, ráadásul hatalmas forgalomnövekedést tudott produkálni. Az IFA-n tett bejelentés alapján a cég az első félévben is megőrizte piaci pozícióját, és az új készülékekkel jó esélye van arra, hogy tovább közelítsen a két éllovashoz, a Samsunghoz és az Apple-höz.

A Samsung és a Huawei újdonságai jól érzékeltetik a mobilpiacon megfigyelhető új trendet, a nagyképernyős eszközök előretörését. Az IDC piackutató adata szerint az idén közel 175 milliót adhatnak el ezekből a készülékekből, azonban a következő években igen gyors fejlődés várható. A piackutató prognózisa alapján 2018-ra már majdnem 600 millió phabletet értékesítenek világszerte, ami azt jelenti, hogy kétszer annyit adnak el belőlük, mint a táblagépekből.

A nálunk főként notebookjairól és táblagépeiről ismert Lenovo két új prémiumkategóriás telefont is elvitt Berlinbe, ami azt mutatja, hogy ebben a szegmensben is szeretne felzárkózni a társaság az élmezőnyhöz. Egyébként már most is komoly szereplőnek számít a vállalat az okosmobilok területén, tavaly az ötödik volt a gyártók rangsorában az eladott készülékek számát tekintve.

Persze a Lenovo azért odafigyelt arra is, hogy a pc és tablet szegmensben is megmutassa újdonságait, így többek között egy notebookként és táblagépként egyaránt használható ultrabookkal, moduláris all-in-one asztali géppel és két üzemmódú eszközökkel érkeztek Berlinbe.
Az ide IFA-n az is kiderült, hogy az okosórák fejlesztése sem állt le, azonban egyelőre ezek az eszközök nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött üzleti reményeket. Viszont az olyan, a szegmensben korábban is fontos szereplőnek számító cégek, mint a Samsung és a Sony mellett feltörekvő riválisok is jelentkeztek, mint például az Asus.

Szeptember elején az IFA-nak köszönhetően Berlin egy rövid időre a szupertévék fővárosává is válik és nem volt ez másként az idén sem. A szektor két meghatározó szereplője, a Samsung és az LG ezúttal is kitettek magukért. Az LG például a felhasználók számára még vonzóbb dizájn érdekében a Swarovski tervezőivel közösen alkotott egy különleges tévét, amely azon túl, hogy ultra nagy felbontású (UHD), ívelt OLED kijelzővel rendelkezik, még az osztrák cég kristályaival is vonzza a tekintetet. A Samsung pedig egy igény szerint alakítható UHD televízióval jelent meg a kiállításon, így a 105 hüvelykes, vagyis több mint 2,5 méteres képátlójú készüléket megvásárlók maguk dönthetik el, hogy hagyományos sík kijelzőn, vagy ívelten szeretnék nézni a műsorokat.

Apple: jön-e az újabb nagy dobás?

Bár az Apple nincs jelen a berlini IFA-n, a következő napokban érdemes lesz figyelni az amerikai cégre is, szeptember 9-én ugyanis nagy bejelentésre készülnek. A társaság valószínűleg ekkor mutatja be az új iPhone-t, és a hírek szerint egyből két modellel jelentkezik majd a cég. Az iPhone6-ból lesz egy 4,7 hüvelykes változat, illetve egy nagyobb, a phablet kategóriát elérő, 5,5 hüvelykes verzió válaszul a globális trendekre. A telefonok mellett azonban a piac további újdonságot is vár, a társaság ugyanis 2010, az iPad bemutatása óta nem tudott olyan eszközzel előállni, amely igazán megmozgatta volna a piacot.


mobilpiac okostelefon IFA
Kapcsolódó cikkek