BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a Ladát sem tudják megfizetni az orosz vásárlók

Jóllehet januárban folytatódott az orosz autópiac lejtmenete, a Ford bejelentette, hogy idén hat új modellel jelentkezik Oroszországban.

Mark Fields vezérigazgató a német WirtschaftsWoche hetilapnak azt mondta, hogy számára nincsenek rossz idők a kínálati paletta bővítésére, még akkor sem, ha éppen nehéz a gazdasági helyzet. A rubelárfolyam és a gazdaság nehézségei voltak a Ford által említett fő okok, hogy a cég csökkentette európai árbevételi terveit, miközben más márkák felkészültek a vesztségre az orosz piacon és csökkentették helyi termelésüket.

Bob Shanks, a Ford pénzügyi igazgatója nemrégiben azt nyilatkozta, hogy meg tudnak birkózni az orosz válság hatásaival. A márka eladásai tavaly 38 százalékkal 66 ezerre csökkentek a tizedével, 2,5 millió darabosra szűkült személykocsi és kishaszonjármű piacon, a múlt hónapban azonban 57 százalékkal kevesebb, összesesen 1813 darab személyautót és kishaszonjárművet értékesített a Ford. Ezzel az eredménnyel az úgynevezett könnyű járművek eladási listáján csupán a 18. helyet szerezte meg, miután szinte eltűnt az eddig legkelendőbb modell, a Focus vevőköre.

A Renault, a Nissan, valamint a közvetetten 50,01 százalékig a tulajdonukban lévő AvtoVAZ által gyártott Lada eladásai nem estek a Fordéhoz hasonló mértékben a múlt hónapban: a három márka együttes eladásai – a kishaszonjárművekkel együtt – hét százalékkal 764 ezerre csökkentek, miközben a piacszűkülés révén a hármak piaci részesedése a tavaly előtti 29,6-ról 30,7 százalékra emelkedett. Amíg az Association of European Businesses (AEB) moszkvai szakértői szerint idén 24 százalékkal zuhan az orosz autópiac, a Bloomberg által idézett Renault-Nissan vezér, Carlos Ghosn nagyjából húsz százalékra számít.

Távolabbra tekintve azonban riasztóbb képet rajzol: a Bloomberg TV-nek adott interjújában azt mondta, néhány év alatt harmadával csökkenek az eladások.

„Az idei tervünk készítésekor még azt hittük, meglátjuk az alagút végét, ma azonban elképzelni sem tudom, mikor lesz az” – mondta Ghosn. A Renault-Nissan a többi nagy márkához hasonlóan komoly összeget fektetett az elmúlt években gyártóüzemekbe és támogatta a helyi beszállítók fejlesztését, hogy kevésbé leegyen sebezhető a valutaárfolyamok változásától. Az orosz gazdaság jelenlegi válsága azonban csapást jelenthet a külföldi beruházók számára.

„Az elmúlt hónapokban eleget hallottunk a Ford és a General Motors oroszországi nehézségeiről, de a beruházások után nem lehet egyszerűen elhagyni a piacot. Csupán a veszteségeket lehet mérsékelni azt várva, hogy magához térjen a gazdaság” – mondta a Bloombergnek Arndt Ellinghorst, a londoni Evercore ISI elemzője. Ellinghorst arra célzott, hogy a rubel mélyrepülésére válaszul a közelmúltban a General Motors, az Audi, a Renault-Nissan valamint a Jaguar/Land Rover ideiglenesen leállította vagy korlátozta eladásait, mások, mint például a BMW és a Ford, a veszteségek mérséklése érdekében emelték fogyasztói áraikat.

Az utolsó negyedévre meghirdetett komoly roncsautóprogram ellenére is tavaly 29 százalékkal 123 ezerre mérséklődött a General Motorshoz tartozó Chevrolet forgalma, az Opelé pedig ötödével 65 ezerre Oroszországban, ami a GM harmadik legnagyobb piaca Európában Németország és Nagy-Britannia után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.