A Mazda2-es sikkes formájába könnyű belehabarodni. Habár 3 779 900 forintos induló árával nem tartozik a kategória „olcsójánosai” közé, az ügyfelek mégis inkább a jobban motorizált és felszerelt verziókat keresik a 4,3–5,8 millió forintos sávban.

A formaterv a Revolution és Revolution Top csúcskivitelben lesz igazán kifejező. Ezekhez ugyanis LED-es fényszóró dukál, amelynek négyrészes nappali menetfénye látványosan egészíti ki a vigyori hűtőmaszk krómszegélyét. A Kodo-designhoz a karosszéria lendületesebb arányai is hozzátartoznak: az első felfüggesztést például 8 centivel előrébb, míg az A-oszlopot pontosan ennyivel hátrébb tervezték. Ami rövid első túlnyúlást, szép hosszan nyújtózó orr-részt és hátratolt utascellát, magyarul sportosabb megjelenést eredményez. Máskülönben elődjénél 140 mm-rel hosszabb és 20 mm-rel magasabb az új 2-es, a tengelytávolság pedig 8 centivel nőtt. A méretnövekedés és a gazdagabb felszereltség dacára gyakorlatilag sikerült szinten tartani az autó tömegét.

A Mazda2-esben is megjelent az okostelefonnal párosítva internetkapcsolatra képes MZD Connect multimédiás és navigációs rendszer. A HMI vezérlőegységgel, álló helyzetben a 7 colos érintőképernyőről (a talpánál van egy csúnya illesztési hézag) vagy éppen hangutasítással is kezelhető. A modern vezetőtámogató rendszerek közül pedig a városi koccanásgátló, sávelhagyásra és tolatáskor a keresztirányú forgalomra figyelmeztetés, távolsági fényszóróasszisztens vagy akár a head-up display vetített kijelzés is szerepel az arzenálban.

A lendületes vonalú műszerfalat javarészt kemény és kopogós műanyagok alkotják, de annyira jók a felületek, hogy ez nem különösebben zavaró. Sokkal inkább a műszeregység gagyi, a 80-as éveket idéző monochrome kijelzői vonnak le az értékéből. Pedig akár elegáns, fehér bőrkápitozással is rendelhető a 2-es! A helykínálat minden irányban kicsivel szellősebbé vált, persze hátul így is legfeljebb átlagos termetű felnőttek férnek el kényelmesen. A 2-est négyféle 1,5 literes, négyhengeres motorral kínálja a Mazda. Sajnos a rendkívül alacsony, 14,8:1 sűrítési aránnyal operáló Skyactiv-D gázolajost nem állították csatasorba a menetpróbán – pedig a 105 lóerős teljesítmény és a már 1400-as fordulattól kiaknázható 220 Nm-es nyomaték ígéretesnek tűnik. A 75 lóerős benzines igazából csak félig-meddig Skyactiv, legalábbis a másik kettőhöz képest a „rekordmagas” 14:1 sűrítési arány helyett szokványosabb 12:1-gyel dolgozik, és a speciális 4-2-1 kipufogórendszernél könnyebb és egyszerűbb 4-1-est használ. Városban ezzel sem elveszett a kis Mazda. Országúton azonban érdemes megfontolni az előzéseket, autópályán pedig nehézkesen tartja a sebességet emelkedőn.

A 90 lovas verzió viszont szinte alapjárattól fogva készségesen húz, és kellemesen gyorsítja a kocsit, úgyhogy korai felkapcsolásokkal, takarékosan vezethetünk. Igaz, a lendületes haladáshoz azért ezt is pörgetni kell, olyan 3000-es fordulattól él igazán, de az ötfokozatú váltóval élmény kapcsolgatni.
Amúgy kérhető hatfokozatú automata is; százas sprinten 2,6 másodperc a hátránya a kézi váltóval szemben. Jó ritmusban kapcsolgat, és Sport gomb is tartozik hozzá: az élénkebb gázpedál-reakciónak örülünk, de a váltási pontokat annyira kitolja, hogy kénytelenek vagyunk „belenyúlni” a kormány mögötti fülekkel.

Mindegyik benzinesről elmondható, hogy vibrációk nélkül és csendesen dolgoznak. A kormányzás közvetlen és pontos, megfelelő visszajelzésekkel szolgál, a Mazda2-es pedig fürgén reagál az utasításokra, és agilisan kanyarodik. Szintén ideális az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű hangolása: jól fogja az utat, stabilan fordul, egyúttal az úthibákat is ügyesen lépi át. Miközben továbbra is a kategória egyik legélvezetesebben vezethető autója, egyszersmind igényesebbé és kifinomultabbá vált az új Mazda2-es.

Szalad a szekér, idén is kitarthat a lendület

A Mazda tavaly 1 328 426 autót gyártott világszerte, 5 százalékkal többet, mint 2013-ban. Az európai piacon ebből 175 028 példányt értékesítettek, ami közel 20 százalékos bővülésnek és 1,3 százalékos piaci részesedésnek felel meg – főleg a Mazda3, CX-5 és Mazda6-os modellek fogytak jól. Magyarországon tavaly 1370 Mazdát adtak el (piaci részesedésük 2,88 százalék), így zsinórban másodszor 70 százalékos növekedést ért el a márka. A lendület pedig bizonyára 2015-ben is kitart, merthogy valóságos modelloffenzívával készül a Mazda: az új 2-est hamarosan követi a ráncfelvarrott CX-5-ös és 6-os, majd érkezik a vadonatúj CX-3-as kis SUV és szeptember környékén az MX-5-ös roadster is. Egyébként a Mazda2-ből világszerte 200 ezer, ezen belül Európában 40 ezer, míg hazánkban 300 darabot szeretnének eladni.