A rendszerváltás előtt, a múlt század második felében négy-öt évet kellett várnia a megrendelőknek a Ladára, és feketepiacon 20-30 százalékos felárat is adtak egy új darabért.

A hazai kínálat legkeresettebb modelljéből sosem volt elég, a Merkúrként ismert hazai autóelosztó vállalatnál évtizedeken át slágermárka volt a Lada, mely hamarosan kikopik a magyar utakról és a legintenzívebb stratégiával sem lesz képes visszaszerezni első helyét, pedig még a rendszerváltási után is évekig piacvezető volt.

Ilyen álmokat biztosan nem szövöget Bo Anderson, az, orosz autógyár vezérigazgatója, de azt állítja, hogy új modelljük, a Vesta őszi sorozatgyártásának beindulása után újra exportoffenzívába kezdenek.

Szükségük is van rá, mert rohamosan zuhan az orosz piac, ahol márkaként továbbra is vezet a Lada, igaz, némi központi segítséggel: tízévesnél öregebb kocsi lecserélése esetén 400 ezer forintnyi támogatást kapnak az oroszországi gyártású modellek vásárlói. Ám a költségvetési injekció sem tesz csodát: májusban 38 százalékkal zuhantak az oroszországi eladások, ráadásul a modellek listáján a korábban második Hyundai Solaris hazai pályáján előzte meg az évekig piacvezető Lada Grantát, melyből az AEB adatai szerint az utolsó hónapban 8457, idén ötvenezer kelt el.

Összességében sem szerepel jól a márka, mert a 114 ezer eladott Lada 30 százalékkal marad el a tavalyi eredménytől.

Az 52 ezer embert foglakoztató AvtoVAZ gyár kapacitáskihasználtságán alig segített a tavaly exportált másfélezer autó, a kivitelen talán javíthat a gyenge rubel. A zuhanó belföldi kereslet miatt januárban három hétre, májusban tíz napra állították le a termelést és a szokásos nyári szünet is három hetes lesz, igaz, akkor állnak át az új modell, a Vesta sorozatgyártására. Többek között ezzel próbál visszatérni az exportpiacokra a Lada, mely a Vesta promóciójaként három autóval is részt vesz és egyre sikeresebb az idei WTCC futamokon, az orosz csapat egyik pilótája Rob Huff, a korábbi chevroletes világbajnok mellett egyre több külföldi profit szerződtetnek A Lada három éve avatott designstúdióját Steve Matin vezeti: ő korábban a Mercedesnél és a Volvónál tervezett karosszériákat. A tetszetős és egyéni stílusú Vesta után jön a C-Cross tanulmánymodellként bemutatott sportterepjáró. Ez lenne a második kártya az exportpakliban, melyből osztanának a magyar piacra is.

A fő kérdés persze az ár: az első hírek még 400 ezer rubelről ( akkori árfolyamon 2,05 millió Ft) szóltak, ám a bizonytalan gazdasági helyzet miatt inkább 550-600 ezer rubeles ár valószínűsíthető, ami már 2,5-2,8 millió forintos bruttó árat jelentene a magyar piacon.

Togliattiban szeptember végén indul a lépcsőshátú Vesta sorozatgyártása. A modell novemberben háromféle EURO6-os motorral (1,6 literes 87 lóerős és 106 lóerős benzinessel, illetve 114 lóerős teljesítményű dízellel) kerül a kereskedésekbe, lesz kézi és félautomata sebességváltós. 2016-ban jön a Duster vetélytársának tekinthető 600 ezer rubelbe kerülő crossover, így fél éven belül két modellel is testvérháborúba keveredhet a piacon a Renault-Nissan unió két márkája, a Lada és a Dacia. A francia-japán konszern három évtized után támasztotta fel a Datsun márkát: az ugyancsak Togliattiban készülő Go modellt csak a kelet-európai és ázsiai piacon forgalmazzák, így a Lada és a Dacia is még egy újabb konszernen belüli versenytársat.

Magyarországon és Csehországban már szerződtek a Lada forgalmazókkal, a németeknél, olaszoknál és briteknél még keresik az importőröket. Nem a most beígért szeptemberi az első kísérlet a magyarországi visszatérésre: az elmúlt két évben többen is megpróbálkoztak a Lada importjával, de az orosz AvtoVAZ még a kapcsolatfelvételtől is elzárkózott. A 2011-es és 2013-as próbálkozás eleve kudarcra volt ítélve, hiszen az 1976-ban bemutatott Níva mellett nem volt versenyképes modell a gyártósoron, ahol a nem túl sikeres Kalina és Granta mellett az orosz piacra szánt Loganok készülnek Renault jelvénnyel.

Nem esélytelen a Lada a magyar piacon, már amennyiben jó ár-érték arányt képvisel majd és versenyképes lesz a például a világszerte és itthon is sikeres Dacia modelljeivel, tájékoztatta a Világgazdaságot a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Erdélyi Péter, aki szerint ehhez a fiatalokkal is meg kell ismertetni az orosz márkát, melyre leginkább az idősebbek emlékeznek.

Az őszi beindulása nem sokat változtat a fogyási folyamaton: a KSH adatai szerint 1985-ben közel félmillió, tíz éve negyedmillió, az idei év elején 73 ezer Lada szerepelt magyar rendszámmal a nyilvántartásokban, a márkaállomány átlagkora jelenleg 27 év.