Krénusz Kornél az MVM Net új vezérigazgatója – tette közzé a cég nemrég. A háromtagú igazgatóság is megújult, a régi vezetésből csupán egy tag maradt. Krénusz az MVM Net alapító vezérigazgatóját váltja: Téren Róbert Ferenc a megalakulás, vagyis 2012 márciusa óta vezett, és építette egyre nagyobbra az állami céget, folyamatosan újabb hálózati rendszereket építve és állami megbízásokat elnyerve. Távozása a látványos növekedés ellenére aligha lehetett meglepetés: az MVM új vezetése nem várt sokáig a személycserékkel a szatelitcégeknél sem. A személycserét ráadásul alátámasztja az is, hogy mostanában az MVM Netnél nem pontosan az eredeti tervek szerint mentek a dolgok.
Az MVM Net tavaly márciusban nyerte el például a 450-es frekvenciát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól (NMHH), és vállalta, hogy a közszolgáltatások számára országos hálózatot épít. A cél egy olyan alternatív adatátviteli hálózat létrehozása volt, amely a gépek közötti kommunikációt szolgálja: alapvetően az energetikában használt okosmérők adatainak továbbítására épül, de a városi tömegközlekedéstől, a járási hivatalokon át az elektronikus útdíjfizetési rendszerig szolgálta volna mindazon adattovábbítási igényt, amelynek elég az az alacsony sebesség, amelyet a hálózat biztosítani képes.
Aztán kiderült, hogy az eredeti terv nem túl jó, hiszen a CDMA hálózat tényleg lassú és korszerűtlen volna, kevés előfizetővel, áttértek tehát egy új számításra, amelyben már a nagy adatátviteli kapacitást is megcélozták. Az LTE technológia bevezetéséhez azonban újra kellett pályáztatni a beszállítókat – ez hosszabb időbe telt a vártnál is. A cég így minden határidőt lecsúszott, az NMHH megbüntette 12 millió forintra, mert nem teljesítette a vállalásokat (eredetileg januárra kész kellett volna lennie a hálózatnak kilenc nagyvárosban és az egy számjegyű utak mellett), és június 30-ig adott időt az első szakasz építésére. Ennek átadásáról nincs hír, a cég és az NMHH is hallgat az ügyben, miközben egyre nagyobb a kétség, hogy a rendszerre így szükség van-e egyáltalán.
A kormányzatot ugyanis ma is remekül ki tudja szolgálni a három mobilcég (jól működik a rendszer például az elektronikus pénztárgépeknél), ráadásul a működtetés sem drága, hiszen egyre inkább olyan sávokon zajlik a kommunikáció (GPRS-en), ahol a normál előfizetők már nem is tévednek: a 4G korszakában már az előző generációs adatáviteli sebesség is lassú, nemhogy a kettővel azt is megelőző. Az állami LTE persze alternatív internetes hálózat kiépítését tenné lehetővé, de itt a megtérülés már kétséges – a gépek közötti kommunikációhoz ez a rendszer túl drága. Az új állami rendszer egyre többe kerül: eredetileg 10 milliárd forintos kiépítéssel kalkuláltak, majd 13 milliárdosról beszéltek, ám most már 18 milliárdos költségkalkuláció hallható. A költségek növekedése mellett ráadásul az előfizetők is fogynak: az okosmérők nem nyerték el a nagyközönség tetszését, hiszen a próbák szerint a magyarok ezzel így nem spórolnak. Az állam számára a telepítés erőltetése az úgynevezett hálózati veszteség pontos becslése miatt lett volna fontos, ám miután a szolgáltatók az államhoz kerültek, ez már nem annyira érdekes.
A probléma, hogy az új 450-es rendszer megtérülését éppen az okosmérőkre alapozták, ebből lett volna a becslések szerint a legmodernebb rendszerben is a legnagyobb bevétel, hiszen 40 millió készülék is lehetne az országban ebből (ehhez képest a kormányzatnak vagy a közlekedési cégeknek szolgáltatni adatátvitelt szinte semmiség). Csakhogy az okosmérés az új elképzelések szerint kevesebb készülékkel valósulna meg (inkább nagyobb egységekben, mint egyénileg), ez kevesebb órát és kisebb igénybevételt jelent. A házon belüli megtérülés kétséges, vagyis a szolgáltatást a piacon kellene árulni – csakhogy ott immár négy szolgáltatóval kell versenyezni az adatátviteli megbízásokért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.