Cégvilág

IFA-ra öntik az újdonságokat

Nyakunkon a világ egyik legnagyobb elektronikus szórakoztató- és informatikai eszközöket bemutató vására, a berlini IFA. Új tévéket, mobiltelefonokat, okosórákat, megannyi Windows–10-zel működő okoseszközt kínálnak szeptember 4–9. között a német fővárosban.

Az idei IFA szervezőinek célja a 2014-es esemény felülmúlása. Tavaly 1538 kiállító termékeire 240 ezer látogató volt kíváncsi, idén több érdeklődőt és több kiállítót várnak a 150 ezer négyzetméteres bemutatóhelyre. 2014-ben a vásár hat napja alatt a cégek 4,25 milliárd eurónyi megrendelésről számoltak be, idén ezt is szeretnék meghaladni.

A vásár megnyitóbeszédét az LG képernyőüzletágának igazgatója, Sang-Beom Han tartja arról, hogy a legmodernebb kijelzők miként változtatták meg az életünket. Alaposan – és ebben az LG-nek meghatározó szerepe volt. A TFT-LCD panelek terén 24 százalékos piaci részesedéssel 2014-ben világelsőnek számító cég az egyetlen, amelyik OLED-paneleket is gyárt.

A különleges OLED-technológia organikus fénykibocsátó diódákból áll. Ezek a diódák saját maguk képesek fény kibocsátására és színek létrehozására, így a képeket megjelenítő kijelző külön háttérvilágítás nélkül működhet. Ilyen eljárással már készült egy milliméter vastag változat, illetve összetekerhető kijelző is. Ha igaz, a német fővárosban négy új OLED-készüléket mutat be a cég.

Az alacsony fogyasztású, káprázatos színű OLED-tévéket mégsem keresik a vevők, ugyanis roppant drágák. A neten való böngészés során az LG 65EG960V ívelt, háromdimenziós, 164 centis okostévéje – korlátozott számban – 1,689 millió forintért kapható itthon.

A gyártási költségek azonban csökkennek, ami a kereslet növekedését hozhatja el. Ebben bízva jelentette be július végén az LG, hogy hatodik generációs OLED-paneleket gyártó üzemet épít a dél-koreai Gumi városában, ahol havonta 7500, egyenként 150x185 centiméteres kijelzőt gyártanak majd – a tömegtermelés 2017 első fél évében indul el. Szükség is van erre a fejlesztésre, hiszen a várakozások szerint a hajlékony OLED-ek piaci forgalma az idei 3,8 milliárd dollárról 2021-re 4,8 milliárd dollárra emelkedhet.

Újdonságokkal mások is előállnak Berlinben. A hírek szerint Berlinben a Panasonic is megjelenik saját OLED-tévéjével. Prototípusokat már bemutatott, de a nagyközönségnek szánt termékkel még nem rukkoltak elő – az IFA lehet az a hely, ahol az érdeklődők először rácsodálkozhatnak a cég különleges termékére. Ez állítólag hajlított, 4K felbontású okostévé lesz, de hogy pontosan mi igaz a találgatásokból, azt Berlinben tudhatják meg az érdeklődők. (A 4K vagy más néven Ultra HD felbontás minimum 3840x2160 képpontot jelent.)

A Sony következő nagy dobása, zászlóshajója a nagy valószínűséggel Berlinben debütáló Xperia Z5 okostelefon lehet. (Erre a Brandenburgi kaput éppen fényképező Xperia Z5 okostelefonról közölt képből következtetnek.) Részleteket nem tudni, a japánok szeptember 2-án mindent elárulnak.

A Samsung hagyományosan az IFA-ra is tartogat meglepetéseket. Idén ugyan New Yorkban találkozhatott a közönség az új Galaxy Note 5-tel, illetve az augusztus 13-i amerikai bemutatón a Galaxy S6 Edge+ is megjelent. Az IFA-n debütál ellenben a cég régóta várt szenzációja, a Gear S2 – ez lesz a cég első kerek okosórája. A kijelzőt egy négymagos processzor hajtja, a hasznos applikációk között lesz Bluetooth és wifi, de aki akar, SIM kártyás modellt is választhat. Gyárilag telepítik az üzenetküldőt, a híváskezelőt, a névjegyzéket, de az időjárásról is folyamatosan tájékoztat az okosóra.

A rendezvény egyik házigazdája, Christian Göke szerint a világ vezető szórakoztatóelektronikai eseményeként az IFA a szakmai információk cseréjének a leghatékonyabb helyszíne. Napokon belül ez az állítás ismét beigazolódhat.

Panasonic tech LG IFA Sony Samsung
Kapcsolódó cikkek