„Egyelőre úgy tűnik, hogy a leglojálisabb evő kuncsaftunk a Már többször is meglátogatták a konyháinkat, és nagyon ízlett nekik a kaja. Hálásan köszönjük nekik a támogatást. Ja, amúgy ezúton is üzenjük a konyháknak: no para. Minden rendben van, és ez így is marad... csak hát... ez egy bepróbálkozós ország. Ez van. Részleteket nemsokára e-mailben” – ez a poszt jelent meg a Yummber oldalán a legnagyobb közösségi szájton. A július végén magyar ötlet alapján indult szolgáltatás lényege, hogy a személyszállítást végző Uber vagy a szálláshelykeresést segítő működését alapul véve egy online alkalmazás révén kötik össze az otthon főzőcskézőket és a közelben járó éhes embereket.
"Rendszeresen fogyasztanak regisztrált konyháinkon a hatóság ellenőrei, de eddig nem büntettek. Egyre többjüket ismerjük név szerint. A tapasztalatok szerint inkább arról érdeklődnek, hogyan működik pontosan a szolgáltatás” – mondta a Világgazdaságnak Kalmár Péter, a projekt egyik ötletgazdája. A vállalkozás és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szakemberei egyébként a színfalak mögött folyamatosan egyeztetnek a tisztázandó kérdésekről. Kalmár Péter szerint a tisztviselők hozzáállása egyértelműen pozitív. „Ez valószínűleg részben annak köszönhető, hogy bár luxemburgi háttérrel is rendelkezünk, a Yummber alapvetően magyar ötleten alapuló magyar cég magyar vezetőkkel. Nem mellesleg a NAV-nál is követik a nemzetközi trendeket, amelyek arra utalnak, hogy belátható időn belül az adóbevételek jelentős részét adják majd a sharing economyból, azaz a közösségi gazdaság működéséből származó pénzek. Ehhez azonban életszerű szabályozásra, nem az új ötletek totális blokkolására van szükség. Tapasztalataink szerint a NAV nyitott arra, hogy ezt az érintettek közreműködésével dolgozza ki” – magyarázta Kalmár Péter.
Az indulás napjáig jelentkező csaknem ezer Yummber-konyhából végül 300 regisztrált, és jelenleg is ennyien főznek viszonylag rendszeresen. „Nagy volt a lemorzsolódás, de ez törvényszerű egy induló vállalkozás esetében. Technikai problémákkal, bizalmatlansággal is küzdöttük, ráadásul a nyár közepén startoltunk. Ennek ellenére szerdán aláírjuk azt a szerződést, amellyel egy kockázati tőkebefektetési alap mögénk áll. Hamarosan újabb online kampányt is indítunk, és heteken belül San Franciscóban is elérhetővé tesszük a Yummbert. Ott szintén tárgyaltunk már potenciális befektetőkkel” – állítja Kalmár Péter.
Mobiltelefonon a világ
Az ISQ Online és a Google a minap közzétett, négy országban – Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Romániában – folytatott reprezentatív felmérése szerint a magyar okostelefon-tulajdonosok közel 80 százaléka úgy véli, az elmúlt évtizedek technológiai találmányai közül ez az eszköz változtatta meg leginkább az életét. A vásárlás, szórakozás, tájékozódás és informálódás pedig egyre inkább appokon keresztül történik: százból csaknem 90 ember a mobilra optimalizált böngészőkkel szemben inkább az alkalmazásokat, azaz telepíthető applikációkat preferálja, azok ugyanis gyorsabbak, átláthatóbbak, kényelmesebbek. Egy magyar okostelefon-tulajdonos havonta átlagosan 3–5 appot tölt le a telefonjára, de egy több országra kiterjedő felmérés szerint az átlagos felhasználók telefonján 26 applikáció fut, az extrémebbekén pedig több mint 400.A mobilos kereskedelem ugyanakkor külön stratégiát igényel. Magyarországon többen használnak Androidot, de az M-kereskedelem szintjén mégis az iOS vezet. A legnépszerűbb termékkategória a digitális tartalom, a zene és a könyvek, a fogyasztási cikkek között pedig a ruha, a bútor és az élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt áruk.
Mivel egy ember egy hónapban átlagosan 864 percet tölt el okostelefonjának társaságában, legyen szó unaloműzésről vagy online shoppingolásról, a vállalkozásoknak érdemes jelen lenniük mind a három platformon – iOS, Android, Windows phone –, hívja fel a figyelmet a Garson.hu.A legnagyobb kockázat most az, hogy ha nincs elég konyha, még azok is leszoknak a yummberezésről, akik eddig elégedettek voltak az ételekkel. „Bővítenünk, de elsősorban stabilizálnunk kell az elérhető konyhák számát. A közösségi megosztáson alapuló szolgáltatások legnehezebb feladata, hogy folyamatosan kellő mennyiségű kínálatot biztosítsanak, de ne túl nagyot, mert akkor a szolgáltatásból megkereshető összeg jelentősen csökken, és a szolgáltatók abbahagyják a tevékenységet” – véli Kalmár Péter. Ő maga nem üzletember, de társai – a bankszektorból érkezett Bánó Péter, az üzleti inkubációval foglalkozó Kassai Ákos és Vezse Árpád IT-vezető – annál inkább. A csapat tagja Boros Regina, az Oszkó Péter nevével fémjelzett, kezdeti szakaszban lévő startupok üzleti inkubációjával és nemzetközi piacokra juttatásával foglalkozó Oxo Labs munkatársa is.
Bár az korántsem vehető biztosra, hogy a Yummber az Uberhez hasonló globális sikercéggé válik, az tény, hogy jó pillanatban jó pozícióban van. Erre utalnak a magyar és a nemzetközi trendek is. A Morgan Stanley már 2010-ben azt becsülte, hogy 2014-ben az okostelefonnal internetezők beelőzik az asztali számítógépet használókat a globális felhasználók számát tekintve. A Netpincér kutatása szerint a rendelések több mint 30 százaléka ma már mobil alkalmazáson keresztül történik. Ez a szám pedig a Garson.hu éttermi alkalmazásokat gyártó cég szerint a következő években várhatóan 70-80 százalékra fog emelkedni.
A mobilos kereskedelem ugyanakkor külön stratégiát igényel. Magyarországon többen használnak Androidot, de az M-kereskedelem szintjén mégis az iOS vezet. A legnépszerűbb termékkategória a digitális tartalom, a zene és a könyvek, a fogyasztási cikkek között pedig a ruha, a bútor és az élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt áruk.
Mivel egy ember egy hónapban átlagosan 864 percet tölt el okostelefonjának társaságában, legyen szó unaloműzésről vagy online shoppingolásról, a vállalkozásoknak érdemes jelen lenniük mind a három platformon – iOS, Android, Windows phone –, hívja fel a figyelmet a Garson.hu. Így működik a magyar gasztro-Uber A Yummber szakácsai az általuk megszabott áron tölthetik fel az online rendszerbe főztjük leírását és árát, aztán csak várniuk kell. A rendszer jelzi, hogy mikor hány fő érkezne, ekkor azonban még mindig dönthetnek úgy: mégsem engedik be a lakásukba az illető(ke)t, például profiljuk vagy értékelési pontszámuk alapján. A szakácsok kiléte és lakhelye csak akkor derül ki, ha elfogadták a vendégek jelentkezését. Az ételért járó fizetséget a rendszer a vendég által megadott bankkártyáról vonja le közvetlenül fogyasztás után. A szakácsok keresetüket az összesített elszámolással együtt hetente kapják meg. -->