Cégvilág

Tőkét von be a NAV-ot is etető Yummber

Kockázati tőkét von be a Yummber nevű, magyar ötleten alapuló online gasztroszolgáltató. Bár a júliusi indulás óta sokan lemorzsolódtak a jelentkező konyhák közül, a cég heteken belül San Franciscóban is működni kezd. Itthon eközben az adóhatóság szakemberei érdeklődve figyelik a próbálkozást, és folyamatosan egyeztetnek a magyar csapat vezetőivel.

„Egyelőre úgy tűnik, hogy a leglojálisabb evő kuncsaftunk a Már többször is meglátogatták a konyháinkat, és nagyon ízlett nekik a kaja. Hálásan köszönjük nekik a támogatást. Ja, amúgy ezúton is üzenjük a konyháknak: no para. Minden rendben van, és ez így is marad... csak hát... ez egy bepróbálkozós ország. Ez van. Részleteket nemsokára e-mailben” – ez a poszt jelent meg a Yummber oldalán a legnagyobb közösségi szájton. A július végén magyar ötlet alapján indult szolgáltatás lényege, hogy a személyszállítást végző Uber vagy a szálláshelykeresést segítő működését alapul véve egy online alkalmazás révén kötik össze az otthon főzőcskézőket és a közelben járó éhes embereket.

"Rendszeresen fogyasztanak regisztrált konyháinkon a hatóság ellenőrei, de eddig nem büntettek. Egyre többjüket ismerjük név szerint. A tapasztalatok szerint inkább arról érdeklődnek, hogyan működik pontosan a szolgáltatás” – mondta a Világgazdaságnak Kalmár Péter, a projekt egyik ötletgazdája. A vállalkozás és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szakemberei egyébként a színfalak mögött folyamatosan egyeztetnek a tisztázandó kérdésekről. Kalmár Péter szerint a tisztviselők hozzáállása egyértelműen pozitív. „Ez valószínűleg részben annak köszönhető, hogy bár luxemburgi háttérrel is rendelkezünk, a Yummber alapvetően magyar ötleten alapuló magyar cég magyar vezetőkkel. Nem mellesleg a NAV-nál is követik a nemzetközi trendeket, amelyek arra utalnak, hogy belátható időn belül az adóbevételek jelentős részét adják majd a sharing economyból, azaz a közösségi gazdaság működéséből származó pénzek. Ehhez azonban életszerű szabályozásra, nem az új ötletek totális blokkolására van szükség. Tapasztalataink szerint a NAV nyitott arra, hogy ezt az érintettek közreműködésével dolgozza ki” – magyarázta Kalmár Péter.

Az indulás napjáig jelentkező csaknem ezer Yummber-konyhából végül 300 regisztrált, és jelenleg is ennyien főznek viszonylag rendszeresen. „Nagy volt a lemorzsolódás, de ez törvényszerű egy induló vállalkozás esetében. Technikai problémákkal, bizalmatlansággal is küzdöttük, ráadásul a nyár közepén startoltunk. Ennek ellenére szerdán aláírjuk azt a szerződést, amellyel egy kockázati tőkebefektetési alap mögénk áll. Hamarosan újabb online kampányt is indítunk, és heteken belül San Franciscóban is elérhetővé tesszük a Yummbert. Ott szintén tárgyaltunk már potenciális befektetőkkel” – állítja Kalmár Péter.

Mobiltelefonon a világ

Az ISQ Online és a Google a minap közzétett, négy országban – Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Romániában – folytatott reprezentatív felmérése szerint a magyar okostelefon-tulajdonosok közel 80 százaléka úgy véli, az elmúlt évtizedek technológiai találmányai közül ez az eszköz változtatta meg leginkább az életét. A vásárlás, szórakozás, tájékozódás és informálódás pedig egyre inkább appokon keresztül történik: százból csaknem 90 ember a mobilra optimalizált böngészőkkel szemben inkább az alkalmazásokat, azaz telepíthető applikációkat preferálja, azok ugyanis gyorsabbak, átláthatóbbak, kényelmesebbek. Egy magyar okostelefon-tulajdonos havonta átlagosan 3–5 appot tölt le a telefonjára, de egy több országra kiterjedő felmérés szerint az átlagos felhasználók telefonján 26 applikáció fut, az extrémebbekén pedig több mint 400.

A mobilos ugyanakkor külön stratégiát igényel. Magyarországon többen használnak Androidot, de az M-kereskedelem szintjén mégis az iOS vezet. A legnépszerűbb termékkategória a digitális tartalom, a zene és a könyvek, a fogyasztási cikkek között pedig a ruha, a bútor és az élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt áruk.

Mivel egy ember egy hónapban átlagosan 864 percet tölt el okostelefonjának társaságában, legyen szó unaloműzésről vagy online shoppingolásról, a vállalkozásoknak érdemes jelen lenniük mind a három platformon – iOS, Android, Windows phone –, hívja fel a figyelmet a Garson.hu.A legnagyobb kockázat most az, hogy ha nincs elég konyha, még azok is leszoknak a yummberezésről, akik eddig elégedettek voltak az ételekkel. „Bővítenünk, de elsősorban stabilizálnunk kell az elérhető konyhák számát. A közösségi megosztáson alapuló szolgáltatások legnehezebb feladata, hogy folyamatosan kellő mennyiségű kínálatot biztosítsanak, de ne túl nagyot, mert akkor a szolgáltatásból megkereshető összeg jelentősen csökken, és a szolgáltatók abbahagyják a tevékenységet” – véli Kalmár Péter. Ő maga nem üzletember, de társai – a bankszektorból érkezett Bánó Péter, az üzleti inkubációval foglalkozó Kassai Ákos és Vezse Árpád IT-vezető – annál inkább. A csapat tagja Boros Regina, az Oszkó Péter nevével fémjelzett, kezdeti szakaszban lévő startupok üzleti inkubációjával és nemzetközi piacokra juttatásával foglalkozó Oxo Labs munkatársa is.

Bár az korántsem vehető biztosra, hogy a Yummber az Uberhez hasonló globális sikercéggé válik, az tény, hogy jó pillanatban jó pozícióban van. Erre utalnak a magyar és a nemzetközi trendek is. A Morgan Stanley már 2010-ben azt becsülte, hogy 2014-ben az okostelefonnal internetezők beelőzik az asztali számítógépet használókat a globális felhasználók számát tekintve. A Netpincér kutatása szerint a rendelések több mint 30 százaléka ma már mobil alkalmazáson keresztül történik. Ez a szám pedig a Garson.hu éttermi alkalmazásokat gyártó cég szerint a következő években várhatóan 70-80 százalékra fog emelkedni.



A mobilos kereskedelem ugyanakkor külön stratégiát igényel. Magyarországon többen használnak Androidot, de az M-kereskedelem szintjén mégis az iOS vezet. A legnépszerűbb termékkategória a digitális tartalom, a zene és a könyvek, a fogyasztási cikkek között pedig a ruha, a bútor és az élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt áruk.

Mivel egy ember egy hónapban átlagosan 864 percet tölt el okostelefonjának társaságában, legyen szó unaloműzésről vagy online shoppingolásról, a vállalkozásoknak érdemes jelen lenniük mind a három platformon – iOS, Android, Windows phone –, hívja fel a figyelmet a Garson.hu. Így működik a magyar gasztro-Uber A Yummber szakácsai az általuk megszabott áron tölthetik fel az online rendszerbe főztjük leírását és árát, aztán csak várniuk kell. A rendszer jelzi, hogy mikor hány fő érkezne, ekkor azonban még mindig dönthetnek úgy: mégsem engedik be a lakásukba az illető(ke)t, például profiljuk vagy értékelési pontszámuk alapján. A szakácsok kiléte és lakhelye csak akkor derül ki, ha elfogadták a vendégek jelentkezését. Az ételért járó fizetséget a rendszer a vendég által megadott bankkártyáról vonja le közvetlenül fogyasztás után. A szakácsok keresetüket az összesített elszámolással együtt hetente kapják meg. -->

Yummber
Kapcsolódó cikkek