BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokba kerül a töredezett égbolt

Évente legalább 5 milliárd euró többletkiadással jár, a szén-dioxid-kibocsátásban pedig 50 millió tonnányi többletet eredményez az uniós légiforgalomban az, hogy a légtér szabályozása nem egységes – ez az egyik fő érve az Európai Bizottságnak az egységes európai égbolt (SES) néven futó projekt mielőbbi megvalósítása mellett.

A tegnap ismertetett új európai légiközlekedési stratégia egyik kulcseleme az ágazat növekedését akadályozó tényezők felszámolása, ezek közé sorolják a légtér fragmentált voltát is. A mielőbb megoldandó feladatok közé tartozik még a tagországok közötti légi forgalom összekapcsolódásának javítása, a repülőtéri kapacitásgondok, illetve a díjak ügye, valamint a drónok szabályozása is.

Brüsszel szembe akar szállni az unión kívüli légitársaságok által támasztott tisztességtelen versennyel is, ezért a bizottság felhatalmazást kér a tagországoktól arra, hogy légiközlekedési megállapodásról tárgyaljon egy sor országgal, beleértve Kínát, Törökországot, az Emírségeket, Kuvaitot és Katart. Egyes európai nemzeti légitársaságok, például a Lufthansa vagy az Air France KLM szerint az öbölbeli országok légitársaságai, az Etihad, az Emirates és a Qatar Airways kormányzati támogatással törnek előre, ezért nyomást gyakoroltak a bizottságra.

Az érintett légitársaságok mind visszautasították az állami támogatás vádját – emlékeztetett a Reuters. A bizottság jövőre készül új állásfoglalást kiadni az EU-ban működő légitársaságok tulajdonosi és ellenőrzési viszonyairól; a Financial Times értesülése szerint ez a mostani korlátozások lazítását jelenheti. Ma egy harmadik országbeli légitársaságnak legfeljebb 49 százalékos részesedése lehet egy uniósban, ekkora hányada van például az Etihadnak az olasz Alitaliában. A tulajdonosi plafon megemelése azonban csak olyan külső országok számára jöhet szóba, amelyek betartják az állami támogatásra vonatkozó szigorú előírásokat.

Bizottsági érvek

– Az európai légi forgalom 2035-re eléri az évi 14,4 millió repülést, ez 50 százalékkal több a 2012-esnél

– Több mint 20 európai légtér teljes kapacitással működik majd, szemben a 2012. évi hárommal

– A repülőterek túlzsúfoltsága miatt akár 818 ezer munkahelyről is lemondhat az EU, a GDP 52 milliárd euróval lehet kisebb a potenciálisnál

– Több mint 20 európai légtér teljes kapacitással működik majd, szemben a 2012. évi hárommal

– A repülőterek túlzsúfoltsága miatt akár 818 ezer munkahelyről is lemondhat az EU, a GDP 52 milliárd euróval lehet kisebb a potenciálisnál -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.