Hiába várnak a várbuszokra - Rába helyett török járművekkel próbálkoznának
Mától elvileg Orangeways buszoknak kellene szállítaniuk az utasokat a budai Várban, de ennek egyelőre semmilyen jele sincs. Információnk szerint vállalásainak a cég aligha tud eleget tenni, emiatt elbukja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-vel megkötött szerződését, és még az sem biztos, hogy ennyivel megússza.
Az Orangeways Hungária Kft. 25, valamint opcionálisan további 10 dízelmidibusz beszerzésére és üzemeltetésére nyert jogot egy 2015-ös közbeszerzési pályázaton. A szerződés szerint az Orangewaysnek 2016. március 16-ig kellett volna bemutatnia gyártópartnere, a Rába S91 típusú dízelmidibuszának típusengedélyét, ezt azonban a megrendelő BKK Zrt. szerint nem tette meg. Amennyiben az Orangeways pénteken „nem kezdi meg az eredeti szerződésben vállalt feltételeknek megfelelő teljesítést, úgy a BKK eláll a szerződéstől” – közölte a közlekedésszervező. A 2015. június 3-án aláírt szerződés értelmében az első öt járművet a szerződéskötést követő tizedik hónap első napján forgalomba kellett volna állítani, majd kéthavonta újabb öt járművet kellene bővíteni a várbuszok flottáját. A BKK szerint áprilistól ketyeg az óra, az Orangeways szerint viszont május 1. a teljesítés határideje. Lapzártánkig az Orangeways Hungária Kft.-től nem kaptunk választ, a BKK pedig csütörtökön lakonikusan annyit közölt lapunkkal, hogy „a kiszabott határidő még nem járt le”, ami mindkét dátum esetében igaz is.
Az ügyben mindenki a másikra mutogat. A Rába megkötötte ugyan a szállítási szerződést az Orangewaysszel, de arra várt, hogy partnerük teljesítse is az abban foglaltakat és a finanszírozás is rendeződjön – ezt közölte hónapokkal ezelőtt lapunkkal a Rába. „Az Orangeways rendelkezik a forrással, amit a finanszírozó NHB Növekedési Hitel Bank Zrt. be is mutatott a BKK-nak” – mondta lapunknak korábban Kovács Miklós, a családi tulajdonban lévő Orangeways-csoport vezérigazgatója. Kovács szerint az NHB egy típusengedélyt kért a Rábától, amelyet a cég nem adott át, ezért feneklett meg a projekt. A Rába nem nyilatkozott, így pontosan nem tudni, mi állt a háttérben, ahogy azt sem, milyen jogkövetkezménye lesz a szerződés nem teljesítésének, és mennyit bukik a cég. Mindenesetre ha az Orangeways nem szállítaná le a buszokat, akkor a BKK lehívhatja a bankgaranciát, egy képlet alapján kiszámított bánatpénzt. A helyzet mentésére az Orangeways a török Karsan buszokkal akarta a kiváltani a Rábákat. Kovács szerint a finanszírozó NHB elfogadná fedezetül ezeket a buszokat. Ehhez azonban a BKK-nak is bele kellett volna egyeznie, és ezt vélhetően nem sikerült elérni.
Egy ideje tehát már lehetett tudni, hogy gond lesz a teljesítéssel, de a BKK nem nyugtalankodott, hisz október végén még azt válaszolták: nincs információjuk arról, hogy a szerződés teljesítése veszélyben lenne. Az Orangeways részéről sem érkezett ilyen jellegű tájékoztatás.
Budapesten a világ leghosszabb villamosa
Tegnaptól már közlekedik a meghosszabbított 1-es villamos vonalán a CAF-szerelvény, nyárig további tizenegy jármű is forgalomba áll a közelmúltban felújított és meghosszabbított vonalon. A világ leghosszabb villamosából 12 áll üzembe, közülük egy kivételével már mind Budapesten van.

