BUX 42,707.2
+1.91%
BUMIX 3,972.7
+0.31%
CETOP20 1,960.74
0.00%
OTP 10,775
+1.84%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.76%
-1.41%
0.00%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,650
+0.61%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
+0.24%
0.00%
0.00%
OPUS 193.8
+0.31%
+3.53%
-1.22%
0.00%
+4.13%
OTT1 149.2
0.00%
+2.03%
MOL 2,864
+1.06%
-1.00%
ALTEO 2,420
+1.26%
0.00%
+3.83%
EHEP 1,490
-9.42%
-0.70%
-1.14%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.81%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+3.81%
0.00%
+4.21%
0.00%
+0.31%
+8.93%
GOPD 9,020
0.00%
OXOTH 3,740
+1.08%
+5.91%
NAP 1,218
-0.65%
+22.22%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Kína helyett Tamásira tett a Philips

LED-es világítótestek gyártására állt át a Philips tamási üzeme.

Az elmúlt három évben megduplázódott, mintegy 500 főre bővült a Philips Tamásiban működő lámpatestgyárának dolgozói létszáma, az előállított termékek darabszáma pedig a 2013-hoz képest megtriplázódott. Az idén további 30 százalékos piac- és létszámbővülés várható Rudics Róbert ügyvezető igazgató szerint, főleg az ipari létesítmények és a kereskedelmi egységek élénkülő keresletének köszönhetően.

A gyár eddigi fejlődését a beruházások és a hatékonyságjavító program eredménye mellett nagyban segítette a működési környezet kiszámíthatóbbá válása, de az is, hogy míg tíz éve a magyarországi gyártás unión belüli versenyképességét a költségelőnye alapozta meg, ma már a rugalmassága is. Ez utóbbit Rudics Róbert cége erősségének érzi, hangsúlyozva, hogy a rugalmasságot folyamatosan javítani kell. A társaság ennek jegyében hozta vissza például Tamásiba egyes lámpatestek gyártását a Távol-Keletről. Tapasztalataik szerint a kínai gyártás versenyelőnye már csak az árra igaz, noha az ott készült termékek minősége is javul. Fontos a kínálat frissen tartása is: a Philips nemrég kültéri elemekkel egészítette ki kínálatát. A választék korábban főleg beltéri üzleteket, ipari üzemeket és irodákat kivilágító rendszerekre szorítkozott.

A Tamásiban működő társaság neve február 1-jétől Philips Lighting Hungary Kft., igazodva az anyavállalat átalakulásához. A holland konszern világítástechnikai üzletága a Philips önálló vállalataként működik a továbbiakban, a háztartási kisgép és a gyógyászati berendezések üzletáguk pedig HealthTech néven olvadt össze.

A tamási gyár elődje egy 1968-ban alapított, sokprofilú ipari szövetkezet volt. A nagyra nőtt cég 1991-ben egy belga családi vállalkozáshoz került, majd 2007-ben a Philipshez. Utóbbi irányítása alatt szakítottak a háztartási világítási termékek előállításával, és a LED-es megoldásokra tértek át. Tavaly már 96 százalékban gyártott LED-es lámpatesteket, arányuk az idén 98 százalékra nő. A termékek Európában, Afrikában, a Távol-Keleten és Dél-Amerikában kelnek el, összesen 17 országcsoportban.

Ám a profilváltás dilemmát is okozott. A hagyományos lámpákat a vevők két-három évente cserélik, a LED-eseket viszont a „fit and forget” gyakorlat alapján csak megveszik, telepítik, és nyolc-tíz évig semmi dolguk vele. „Emiatt olyan árat kellett meghatároznunk, amely a legalább 50 százalékos energiamegtakarításhoz párosítva arra ösztönzi a fogyasztót, hogy legközelebb is tőlünk vásároljon” – magyarázta Kecskeméti Gábor, a társaság termékmenedzsere. A magyarországi értékesítés így is nehéz, mert a vevők még főleg a közvetlen beszerzési költség és nem a termék teljes élettartamára vetített kiadás alapján döntenek. Az itteni eladások a teljes bevétel 2,5-3 százalékát adják, a lámpatestek megtérülése három-négy év után várható. Főleg a kültéri LED-es világítási rendszerek piaca bővül, mert az ilyen fejlesztésekhez az önkormányzatok uniós forráshoz jutnak. A külföldi kézben lévő boltok, üzletek és irodák tulajdonosai, zöldmezős ipari beruházások befektetői is szívesen választják a LED-es világítást.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek