Cégvilág

Fék a gyorshiteleknek - uzsorareklámokat tüntethet el a Google

Az évi 36 százaléknál nagyobb kamattal kínált gyorskölcsönök hirdetései eltűnnek a Google-ról. A cég szándékai szerint ezzel milliókat óv meg attól, hogy besétáljanak az adósságcsapdába.

Humánus szempontokat érvényesít a Google azzal, hogy felhagy az uzsorajellegű gyorskölcsönök hirdetésével. Ígérete szerint július 13-tól már nem lehet találkozni ilyen kínálattal a felületein, de a dohánytermékekre és a kézi lőfegyverekre sem vesznek föl több hirdetést. Átengedik ezt a megfogalmazásuk szerint „rossz hirdetéseket” a piac többi szereplőjének. Meglehet persze, hogy a Microsoft és a Yahoo is csatlakozik majd a kezdeményezéshez. Adrienne Biddings, a Google tanácsadója szerint előzetesen kiterjedt közvélemény-kutatást végeztek, de a szakhatósággal nem egyeztettek, mivel „saját értékrendjük szerint döntik el”, hogy mi a jó, és mi a káros a fogyasztóknak. A hirtelen jött érzékenység kiváltó okait nem részletezték, mint ahogy azt sem, hogy eddig a reklámpiac ezen „káros” szegmense mekkora profitot hozott a Google anyacégének, az Alphabetnek. A cég egyébként tavaly 780 millió hirdetést utasított vissza, a hamisított termékektől az adathalászaton át egészen a tiltott tartalmakig.

A fizetésnapi gyorskölcsönök (payday loan) rendkívül elterjedtek az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában. Általában 60 napra adják őket, és átlagos éves kamatuk 36 százalékos. Azért ennyire magas, mert boldog-boldogtalan megkaphatja, minimális feltételeknek kell csak megfelelnie a hitelfelvevőnek. A törlesztés, illetve a visszafizetés fizetésnapon esedékes, a Magyarországon régről ismert „másodikán megadom” módon. A Google is a fogyasztóvédők és a pénzügyi hatóságok által évtizedek óta standardnak tekintett 60 napnál és 36 százaléknál húzta meg az uzsora határát, ennél kedvezőbb feltétellel nyújtott hirdetések közlése elől továbbra sem zárkózik el.

A piaci szereplők rögtön nekimentek a Google-nak, döntését diszkriminatívnak nevezték, cenzorszerep felvállalását hányják a szemére. Lisa McGreevy, az Online Hitelezők Szövetségének elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: a Google a lépésével kiszorítja a hitelpiacról azokat a milliókat, akik alacsony keresetük miatt nem számíthatnak bankhitelre, pénzügyi segítségre. Az online hitelintézetek engedéllyel, szabályozottan működnek a versenypiacon, és a legkedvezőbb üzleti konstrukciókat kínálják fogyasztóiknak – húzzák alá. Az alacsony költségekkel dolgozó online hitelpiac kihelyezéseinek a felét adják a gyorskölcsönök, s elemzők szerint mind az arányuk, mind az állományuk dinamikusan nő – írja a The Wall Street Journal.

A piac nagysága jelenleg 38,5 milliárd dollárosra tehető, és Amerikában évi átlagban 12 millió ember veszi igénybe a szolgáltatást, amelynél nem ritka a 300 százalékos kamat sem. Az online piac vezetői között említik az Elevate Creditet, az Enova Internationalt és a Flurishhez tartozó Lend Unitot, ők 30 és 100 százalék közötti kamattal dolgoznak. Hogy meddig, az kérdéses, mivel a szabályozás szigorítása napirenden van, milliók ugyanis nem tudnak kikecmeregni a nekik felállított adósságcsapdából. Amerika 15 államában egyébként az uzsorakölcsönöket már betiltották, s a kamatplafont évi 36 százaléknál húzták meg. Ennek ellenére feketén bármikor könnyen pénzhez lehet jutni. A katonák számára viszont egységesen 36 százalékos a kamathatár. Az elképzelések szerint a gyorskölcsönök szabályozását az állami szintről szövetségi szintre emelik, azaz egységes előírásokat léptetnek életbe, várhatóan még a nyáron.

kölcsön reklám uzsora Google
Kapcsolódó cikkek