Cégvilág

Andy Vajna csábította a TV2-höz Rákosi Tamást az RTL-től - interjú

Nem tartja inkorrektnek, mondta a Világgazdaságnak Rákosi Tamás, a Magyar RTL egykori tulajdonosa, fő beszállítója, az IKO Media Group tulajdonosa, hogy időközben átállt a TV2-höz.

- Nemrég még a mára ellenfelének számító RTL Klubnak volt a közvetett tulajdonosa, és cége a csatornának szállított műsorokat, most pedig a TV2-nek. Miért hagyta cserben a korábbi csatornát?

- Szó nincs cserbenhagyásról. Ez régebbre nyúlik vissza. Cégem, az IKO Média Holding 31 százalékos tulajdonosa volt a Magyar RTL Zrt.-nek, és csaknem egy tucat kábelcsatornát is működtettünk, illetve ezeknek műsorokat készítettünk. Azonban eljött az a pillanat, mikor az IKO a saját csatornáival majdnem olyan erős lett, mint az RTL Klub. Ekkor, 2011-ben vásárolta meg az RTL Csoport a részvényeimet, illetve a csatornáimat, de három évig még az RTL Klub felügyelőbizottsági tagja voltam, és az elmúlt év közepéig műsorokat is szállítottunk a csatornának. Mi készítettük a legsikeresebb produkciókat, olyanokat, mint például az Éjjel-nappal Budapest, a ValóVilág, a Csillag születik vagy az X-Faktor. Amikor az ember eladja az érdekeltségét, nehéz a cégnél maradni, hisz változnak a körülmények, másként látja a társaságot. Ezért váltam meg az RTL Klubtól.

- A kivonulásuk mégis kísértetiesen egybeesik az RTL Klub átalakulásával. Ez véletlennek tekinthető?

- Lejárt a produkciós szerződésünk, így már tényleg nem volt oka a maradásnak.

- Ezek után akár hátra is dőlhetett volna. Miért állt át, és vált Andy Vajna televíziójának szekértolójává?

- Így is lehet mondani, bár ez azért érdekes túlzás. Andy Vajnát elég régóta ismerem, nagyon sok dologban egyezik a véleményünk, főleg a műsorgyártásban, hisz ő (is) producer. Érdekes beszélgetéseket folytattunk már akkor is, amikor még az RTL Klubnál voltam.

- Amikor már körvonalazódott, hogy Andy Vajna megszerzi a TV2-t nem merült fel a lehetőség, hogy ön is részesedést szerezzen a televíziót működtető cégben?

- Az együttműködésünk módjairól folytak csak a megbeszélések közöttünk Andy Vajnával.

- Mit jelent ez a gyakorlatban?

- Andy Vajnának, Dirk Gerkens vezérigazgatónak és nekem egy célunk van, mégpedig az, hogy a TV2 Csoport vezető médiaportfólió legyen. Szoros együttműködésben dolgozunk, hogy megvalósítsuk a terveinket.

- Ez mikorra győzheti le a TV2 az RTL Klubot?

- Most kezdtünk el építkezni, és már vannak jelei az erősödésnek, de még az út elején tartunk, körülbelül két évre biztosan szükség lesz ahhoz, hogy a TV2 piacvezető legyen.

- Abban, hogy szerepet vállaljon a TV2 tartalmainak előállításában, milyen szerepe volt Andy Vajnának vagy Dirk Gerkensnek? Illetve melyikük volt a meghatározóbb?

- Andy Vajna miatt jöttem a TV2-höz, amikor beavatott a terveibe, hogy milyen fejlesztések várnak a médiacsoportra, hány csatornát és milyen saját gyártású műsorok készítését tervezik, egyértelmű volt számomra, hogy az IKO szakembereinek és sokéves tapasztalatunknak is itt a helye. Dirk Gerkens kinevezése pedig csak megerősítette a döntésemet. Hiszek a hosszú távú partnerségben.

- Nem zavarja, hogy Andy Vajna egy kormányhoz közeli szereplő, és ebből fakadóan – főleg a választások előtti években – a TV2 a kormány szócsövének tekinthető csatorna lehet?

- Az RTL hírosztályára soha nem tettem be a lábam, ez itt sem fog előfordulni. Más a feladatom. Az én dolgom, hogy szórakoztató, jó műsorokat, mosolyt vigyek a nézők otthonába, csak ezzel foglalkozom.

- Milyen tematikájú műsorokkal készülnek, és mikor lesznek majd láthatók ezek?

- Magyarországon a legtöbb szezont megérő napi realityt, a ValóVilágot az IKO készítette, szintén mi gyártottuk az első tehetségkutató műsorokat az RTL-re, a Csillag születiket vagy az X-Faktort. Végre megadatott annak a lehetősége, hogy a reality és a zenei tehetségkutató legizgalmasabb elemeit ötvözve megvalósítsam a Star Academy című produkciót. Ez már nagyon régi tervem. De folytatódik ősszel a Sztárban Sztár, a Drágám, add az életed!, az Ezek megőrültek és az Édes Élet is. Több új formátummal is készülünk ezeken kívül, szóval mozgalmas lesz az ősz.

- Lehet korrekt a verseny akkor, ha az egyik oldal szereplői – a múlt okán – bennfentes információkkal rendelkeznek a konkurencia stratégiájáról? Vagy a versenyben a korrektség sehol sem egy szükséges elem?

- Bennfentes, stratégiai információkkal nem rendelkezem egyik versenytársunkkal kapcsolatosan sem, és nem tartom inkorrektnek azt, hogy a tudásomat, amit éveken keresztül igénybe vett az RTL Klub, most egy másik csatorna is hasznosítsa. Az én feladatom az, hogy a megrendelést a legjobb tudásom szerint teljesítsem. Az elmúlt években az RTL csatornái mellett gyártottunk külföldre is műsort, de fut például a Spektrum csatornán is sikeres produkciónk.

- Nem járt még le a valóságshow-k ideje?

- Nagyon sokféle reality található ma a piacon, a legismertebb brandeknek általában van egy „bibliájuk”, amit miközben követni kell, egyúttal az adott piacra is adaptálni kell a produkciót. A siker pedig ezen múlik, mennyire sikerül az adott ország nézői szokásaihoz igazítani egy nemzetközi formátumot. De annak a fajta valóságshow-nak véleményem szerint már lejárt az ideje, amikor a szereplők csak beköltöznek egy lakásba, és ott élik a mindennapjaikat.

- Az RTL jelentős kábelportfólióval rendelkezik, és most a TV2 is hasonló számú új csatorna indítását tervezi. Képest ezt kiszolgálni a gyártói piac, van megfelelő gyártó kapacitás?

- Ha ez nem szerepelt volna Andy Vajna terveiben, akkor nem vállaltam volna ezt a kihívást. Az IKO pedig már bizonyított, hogy sikeresen tud sokcsatornás portfólióra gyártani, és az igényekhez rugalmasan tudjuk adaptálni magunkat. A kábelcsatornáknak nagyon célzott a közönségük, és mi pontosan tudjuk, hogy milyen tartalmakat kívánnak ezek a csatornák, és azt is, hogy azokat miként kell elkészíteni. Az IKO egyébként exkluzív gyártója a TV2 Csoportnak, és azért választottak bennünket, mert a piac legfelkészültebb szereplője vagyunk, és nemcsak a főadó, de a kábeltelevíziózás tekintetében is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az RTL Csoport piacvezető szerepét nagymértékben az általunk alapított és sikerre vitt kábelportfóliónak köszönheti.

- A TV2-n megjelenő tartalom mekkora részét szállítja majd az IKO? 
- A stratégiai partnerségben hiszünk. Így lehet hatékonyan, sikeresen együttműködni. A saját gyártású műsorok meghatározó részét mi fogjuk készíteni. A tavaszi szezon szuperprodukcióit is mi gyártottunk – A Nagy Duett és a Kismenők indulásuk óta nyerik a műsorsávjukat. A Drágám, add az életed! pedig harminc százalékal növelte a TV2 főműsoridős közönségarányát a 18–59-es kereskedelmi célcsoportban az indulása utáni két hétben.

- Mi és mikor lesz a következő nagy dobás?

- Már zajlanak a Star Academy előkészületei, és több saját formátum fejlesztésén is dolgozunk a korábban említett produkciók mellett.

- Van a piacon megfelelő számú szakember?

- Magyarországon sok jó szakember van, nálunk például jelenleg körülbelül kétszázan dolgoznak, és bár még csak pár hónapja indult el az új felállásban a TV2, de máris érkeztek hozzánk más csatornáktól is kollégák. Az IKO nemcsak műsorkészítő szakembereket, hanem képernyősöket is nevelt ki az elmúlt években, rövidesen műsorvezető-válogatást is tartunk, amelyre bárki jelentkezhet, ugyanis fontos az utánpótlás nevelése.

- A TV2 nyolc új tematikus csatornájának indítása miatt további tehát létszámban is tovább növekedhet az IKO?

- Az IKO mindig nyitott volt a tárgyalásra a jó szakemberekkel, és mindig volt hely számunkra nálunk. Akkor is megtartottuk a kollégákat, amikor a két tévé között voltunk, vagyis amikor véget ért az RTL-es korszak, de még nem kezdődött el a TV2-s. Január óta itt a TV2-nél is bizonyítottuk, hogy egy-két hónap alatt képesek vagyunk felépíteni és kiszolgálni öt nagy produkciót, és emellett számos kisebb műsort is gyártunk folyamatosan. Az építkezés zajlik, a portfólióbővítés hatására pedig egyre többen keresnek meg bennünket. Mi egyébként a létszám alapján nagyvállat vagyunk, de úgy dolgozunk, mint egy kisvállalat, vagyis a vezetők saját hatáskörükben döntenek, így biztosítják a rugalmas működést.

- Pénzügyi szempontból hogyan alakult az IKO tavalyi éve?

- Az IKO-csoport az elmúlt évben még a pár hónapos kiessel is tartotta magát.

TV2 tv média RTL
Kapcsolódó cikkek