Cégvilág

23 milliárd a Duna Aszfaltnak

Egy mozdulattal 23 milliárd forint szabad forráshoz juthat a költségvetésből a Duna Aszfalt Kft. egy szerződésmódosítás nyomán.

Egy szerződésmódosítás miatt 14 milliárd helyett több mint 23 milliárd forintnyi előleget kaphat az államtól a Duna Aszfalt–Hódút páros az M35-ös autópálya egyik szakaszának megépítésére. „Olyan körülmények miatt, amelyeket a kellő gondossággal eljáró ajánlatkérő nem láthatott előre” – erre hivatkozott a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., amikor módosította a Duna Aszfalt–Hódút párossal kötött 47 milliárd forintos szerződését. Ez elég izgalmas indoklás, az előre nem látható ok ugyanis éppen a kormány tavaly novemberi rendeletmódosítása, amely az uniós projektek nyertesei által igényelhető támogatáselőlegek limitjét tolta fel a különböző kategóriákban 50, 75, illetve 100 százalékra. A kifizetések felpörgetéséről a gazdaságélénkítés érdekében döntöttek.

Ilyen alapon módosították most a Debrecen melletti M35-ös autópálya egyik szakaszának, amely a 481-es főút és Berettyújfalu között halad, a kivitelezésére kötött szerződést is – derül ki az közbeszerzési értesítőjéből. A 20 kilométeres szakasz kivitelezői, a Szíjj László érdekeltségében álló Duna Aszfalt Kft. és az üzlettársához, Varga Károlyhoz köthető Hódút Kft. szerződésében a vállalási áron nem változtattak. A tavaly november 21-i kormányrendelet-módosítás előlegre vonatkozó kötelező előírásait vezették át a szerződésen – válaszolta a Miniszterelnökség a Világgazdaságnak. Így az eredeti, a 2015-ös pályázatkiírásban szereplő 30 helyett 50 százalék előleget – vagyis 23,5 milliárd forintot – kérhet a két tiszakécskei kivitelező, akik a múlt héten tették le az ominózus útszakasz alapkövét. A másik könnyítés, hogy nem kötelező előleg-visszafizetési biztosítékot nyújtani – részletezte a változtatást a tárca sajtóosztálya, hozzátéve, hogy a jogosulatlan előleg-igénybevétel szankcióval jár, ilyen esetben törlik a vállalkozó adószámát.

A Európai Bizottság nem pártolja az előlegemelést, a mértéket eltúlzottnak, a fedezetlen kifizetést pedig aggályosnak tartja. Az előleget eszerint nagy valószínűséggel a magyar költségvetésből kell kikanyarítani. A Miniszterelnökség viszont nem aggódik, sorra hívja fel a vállalkozások figyelmét a megemelt előleg igénylésének lehetőségére. Nemrég jelentették be, hogy egyes – jórészt kiemelt – Ginop-pályázatok esetében a kormány megemelte a kedvezményezettek által igényelhető előleg mértékét, s ez a novemberi rendeletmódosítás előtti pályázati felhívásokra is vonatkozik. Köztük a nemzeti kastély- és várfejlesztési program vagy a kizárólag a Magyar Turisztikai Ügynökségre szabott, 8,35 milliárd forintos nemzeti turisztikai marketingprogram projektjeire. Az ügynökség a változtatások nyomán a támogatási összeg 100 százalékára tarthat igényt előlegként.
A 2020-ig csaknem 2200 milliárd forint keretösszegű KEHOP-ra pályázóknak szóló múlt heti tájékoztatásból ugyancsak az derül ki, hogy magasabb összegű előleg igénylésére nyílik lehetőségük. Azoknak is, akik már rendelkeznek hatályos támogatási szerződéssel, de abban a módosított rendeletben találhatónál kisebb összegű előleg szerepel.

Csordogáló kifizetések

A gazdaságélénkítő igyekezet ellenére egyelőre nincs nyoma az előlegkifizetési bummnak a Miniszterelnökség adatbázisában. Múlt pénteken dél körül a 2014–2020 közötti finanszírozási ciklus projektjeire pályázóknak összesen 256 milliárd forint kifizetésnél tartottak. A közútépítéseket is tartalmazó IKOP-ból, jóllehet már 533 milliárd forintnyi szerződés köttetett meg, a vállalkozásokhoz csak 47 milliárd forint jutott el. A Világgazdaság által megkérdezett útépítők azt állították, hogy nem az előlegfizetés akadozik, hanem arról van szó, hogy nem kezdődtek még el a projektek. Megrendelésdömpinget jövőre jósolnak.


Duna Aszfalt
Kapcsolódó cikkek