BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tizenegy új orosz atomreaktor épül

Oroszországban 11 új atomreaktort építenek 2030-ig, már kijelölték a helyszíneket is. A beruházások révén 12 gigawattal a mostani közel másfélszeresére nő az ország nukleáris létesítményeinek beépített teljesítménye – idézi a Kommerszantot az Atomenergiainfó. Igaz, a növekedés nyilván nem lesz akkora, mint amit az orosz lap ír, hiszen az új egységekre részben kapacitáspótlás miatt lesz szükség.

A terv érdekessége, hogy a 11 reaktorból kettő a többi reaktor kiégett fűtőanyagát használja majd, a működése során pedig csak minimális mennyiségű nagy radioaktivitású anyag marad hátra. Az orosz kutatók e megoldást, azaz az üzemanyagciklus zárását tekintik a fő eszköznek a nagy radioaktivitású hulladékok ártalmatlanítására. Az atomhullandék végső tárolására persze Oroszországban is szükség lesz, csak fajlagosan sokkal kisebb mennyiségére. A két BN–1200 típusú gyorsneutronos reaktor egyébként a belojarszki, illetve a dél-uráli atomerőműben épül.

Gyorsneutronos bemutatóreaktor épül az orosz állami Roszatom atomholdinghoz tartozó Tvel fűtőelemgyár területén is Breszt-OD–300-as néven. A reaktor a szeverszki atomerőmű része lesz. További újdonság az első, közepes teljesítményű, VVER–600-as reaktorral felszerelt blokk is, ez a kolai atomerőmű területén működik majd. Ilyen, közepes méretű erőművekre elsősorban a gyenge energiaellátású térségekben lehet szükség. Hét egység épül majd az AESZ–2006-as reaktorból továbbfejlesztett, VVER-TOI nevű, 1250 megawattos típusból: kettő-kettő a szmolenszki atomerőműben, a Nyizsnyij Novgorod-i és a közép-oroszországi Kosztroma megyébe tervezett központi atomerőműben, egy pedig a tatár atomerőműben a RIA Novosztyi összefoglalója szerint. A Paksra tervezett két új blokk szintén VVER-alapú lesz, de 1200 megawattos, és már 3+ generációs.

Még három atomjégtörő

Már vízre bocsátották, de csak a jövő év végén készül el, és 2018-tól dolgozik a világ legnagyobb és legerősebb atommeghajtású jégtörője. Az LK–60 típusú, újgenerációs hajók prototípusa, az Arktika akár 2,9 méter vastag jéggel is elbánik. Elsősorban a cseppfolyósított földgáz Jamal-félszigetről történő elszállítását segíti majd. Az Artika után a Roszatom tavaly májusban rendelt két további jégtörőt is a Balti Üzemtől Szibir és Urál néven, mindezért összesen 122 milliárd rubelt (csaknem 1,9 milliárd dollárt) fizet.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.