BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A múlt sikere semmire sem garancia

A World Brand Congress és a World CSR Congress világot átívelő rendezvények, melyek vállalatok és civil szervezetek párbeszédét katalizálják. Az alapítóval Dr. R. L. Bhatiával beszélgettünk a vezetők szerepéről, társadalomról, márkákról és fenntarthatóságról

Ön számos világmárka tanácsadója márka, fenntarthatóság és a humán erőforrás területén, egyben az Egyesült Nemzetek Szervezete intézményeivel is együtt dolgozik. Mi volt a célja ennek a kongresszusnak az útnak indításával?

– A World Brand Congress és a World CSR Congress lényege, hogy összehozzunk gondolkodó személyiségeket. Amikor szakképzett és nagy szaktudással bíró emberek találkoznak egy helyen, és megosztják egymással tudásukat, ezáltal új készségeket és akár a világot befolyásoló irányokat teremtenek. A kongresszus célja az eljárások, a tudás és a különbözőségek egyesítése. Ha a célokat sikerül egységesítenünk, akkor azzal a világot jobb hellyé tehetjük. Ha van cél, akkor van szándék, és ha van szándék, akkor az emberek produktívabbá válnak olyan dolgokban, amit korábban nem nagyon csináltak, ez az érték pedig hozzájárul az üzlet hatékonyságához.

Talán soha nem volt tapasztalható ennyi mozgás a világban. Mit gondol, hogyan járulhatnak hozzá a vezető márkák, véleményformáló személyiségek ahhoz, hogy a világ élhető maradjon, a lemaradás csökkenjen, és mégis legyen egy szellemi elit, aki az erejét jó irányban használja a világ formálásában?

– Nem szükségszerű, hogy ami a múltban sikeres volt, a jövőben is az lesz. A gazdasági forradalom új paradigmákat hoz létre. Az új paradigmák a korábbi paradigmákat lenullázzák. A múlt sikere semmire sem garancia. A márkákra hatással van a technológia, ahogy az emberiségre is hatással volt. A világ lakosságának nagy részénél úgy tűnik, inkább félelem, mint szükség kapcsolódik egy márkához. A félelem kell ahhoz, hogy éljünk, de nem ez az, amiért élünk. Tehát amikor félelemben élünk – pl. a tengerparton élő emberek tartanak a szökőártól, akik alföldeken élnek, aggódnak, hogy eltűnik-e az otthonuk a föld színéről árvíz miatt. Ez túlzott félelem attól, mit „akar” tenni a természet. Saját magunknak kell kezünkbe venni sorsunk alakítását. Ez a fajta tudatosság több lelkiismeretességet szül. Amikor az ember lelkiismeretes lesz azzal kapcsolatban, amit csinálni akar, akkor jól fogja csinálni, és úgy, hogy annak lesz hatása, célja, és benne lesz a cselekvő személyisége. Ez pedig visszatükröződik a világon. Végső soron: a világ csak akkor válik jobbá, ha valami jelentős dologgal járul hozzá az ember. Tehát az, hogy a vezető márkák, a vezető személyiségek élhetőbbé teszik a világot, azon múlik, hogy a márkájukba beépítik a fenntarthatóságot. Ha egy márkába beépítik a fenntarthatóságot, akkor hatással lesz a világra, akkor annak a márkának valódi jelentősége lesz. Ha nem ilyen márkákat építünk, értelmetlen lesz mindaz, amit a márkák tenni próbálnak. Persze hulladék, lemorzsolódás, téves irányok mindig lesznek.

Az ön konferenciáira több mint száz országból érkeznek résztvevők, előadók. Hogyan lehetséges ennyi márka „történetét”, értékrendszerét és vízióját megérteni? Hogyan tudja szinte percenként átállítani a gondolatait, hiszen különféle vállalati kultúrák, értékrendek, vallások és gondolkodás van jelen.

– Nem kevesebb, mint 130 országból érkeznek szakmai vezetők. Kérjük, értsék meg, hogy mindegyik országban van valamilyen vallási forma. Tegnap a CNN-en volt egy muszlim asszony, aki hidzsábban teniszezett. Ez a világ figyelmének a középpontjába került. A társadalmi értékek nem azonosak mindenhol. Ám a vallásosságnak van egy célja, amely megmondja nekünk, mit kell tennünk: létfenntartás, túlélés és növekedés. Hasonló ez a márkák esetében is: létfenntartás, túlélés, növekedés. Mert ha nem ez lenne, nem volna értelme a létezésüknek. Azért léteznek, mert a társadalom rá van utalva a használatukra. Hadd mondjak egy példát: a Child Relief globális munkája gyermekeken segíteni. Nézzék meg a nemrég bekövetkezett paradigmaváltásokat. Amikor valaki a társadalomra gyakorolt hatását a hozzájárulás céljával egyesíti, akkor változást fog elérni. Ez az, amikor különböző országokból és kultúrákból, más-más márkák felől érkező emberek mind beleadnak valamit a közösbe. A hagyományos múlt és a jelen mind ugyanarra mutatnak: hozzájárulni, hozzájárulni, hozzájárulni, visszaforgatni, visszaforgatni, visszaforgatni, újrafelhasználni, újrafelhasználni, újrafelhasználni, a veszteséget megszüntetni, a veszteséget megszüntetni, a veszteséget megszüntetni. Szükségünk van valamilyen célra, és a márkáknak meg kell adniuk ezt. A jövő civilizációi akkor fognak fennmaradni, ha a jelen vezetői és az őket követő emberek értékkel járulnak hozzá a világhoz. Büszke vagyok arra, hogy a „Yahoo”-generációhoz tartozom: szívében ifjú, egyébként öreg. Ez a generáció abban hisz, hogy minden a WhatsAppon megy, minden mobilon működik. A számláim befizetésétől a szobámban a légkondi beállításáig bármit, amit akarok, elintézhetek a mobilommal. Az internet összeköt, de egyben meg is ront. Ezért a „Yahoo”-generáció tagjaként változnom kell. E generáció tagjaként agilisnek kell lennem, és gondosan kell élnem, hogy a jövő sokkal fenntarthatóbb legyen, mint amilyen a jelenünk.

Hogyan választja azokat a témákat, amik egy adott évben vivőhullámai lehetnek egy eseménynek?

– Az alapeszmét tartom fontosnak. Ez bármilyen konferencia középpontja, vagy talán a célja. Az alapeszmék egyesítik a legtanultabb vezetőket azáltal, hogy megmutatják nekik, hogy amit ma meg lehet tenni, nem biztos, hogy holnap is meg lehet még tenni. A holnap a ma jelene. Ezért a ma jelenét a jövőre való tekintettel mutatja be, és megmutatja az embereknek, mit szükséges tenni. Amire szükség van, az a céltudatosság. Visszatérek oda, ahol elkezdtem, ahonnan jöttem, ahonnan származom. Az alapeszméim ezekhez térnek vissza. Ezek a kulcsok. Sokan azt mondják nekem, hogy az alapeszmét .ppt prezentációban kell előadni, de én hiszek abban, hogy prezentáció nélkül is be tudom mutatni a lényeget. Az alapeszmék legyenek felkavaróak, legyen hatásuk, és ha elkezdenek hatással lenni, minden elkezd változni arról, ami most van, arra, aminek lennie kellene.

Ön és vállalata Indiában honos, egy olyan országban, mely rendkívüli kulturális gyökerekkel és értékekkel rendelkezik, jelenleg is sok természeti és gazdasági kihívással kell szembenéznie. A World CSR konferenciával ön az egész világ figyelmét Indiára fordítja és a résztvevőket, ezzel pedig az egész világot inspirálja. Hogyan látja, merre halad a világ, melyik régió lehet a húzó régió az elkövetkező öt évben?

– A vállalatom gyökerei mélyre nyúlnak vissza a történelemben. Legyen a kultúra mogul vagy hindu, minden gazdag és vibráló, mint a szivárvány színei. Minden az egységességről és a különbözőségről szól, minden egy ünneplés. A vallás, a házasság, az egységesség, a család, a családi értékek, a vezetők jobb jövőért tett áldozatainak ünneplése és annak kérdése, hogy mi történne, ha vezetőink nem hoznák meg ezeket az áldozatokat. A politikai nézeteltérések, mint a világ más országaiban is, úgy itt is jelen vannak. De ha egy vezető hatalmon van, mindig követ egy bizonyos utat, mert a megfelelő ösvény követésével és az eljárások és a cél ötvözésével a világ megváltoztatható. Az eljárások és a cél ötvözésével nagyszerű tartalom állítható elő, a tartalom pedig jó vezetőket szül. A kultúra megtanít minket, hogyan változzunk át és lépjünk egy magasabb szintre. Magasabb szintre lépve elérhetjük a lehető legjobb és a lehető legpozitívabb eredményt és megértjük, hogy cél nélkül nincs értelme túlélni.

A BrandTrend képviseletén keresztül a World Brand és World CSR konferenciák történetében Magyarország és Ausztria először vesznek részt, a méretükhöz képest hangsúlyosan.

– Számomra Magyarország és Ausztria fontossága egyetlen tényen alapul, mely nem más, mint a benne lakó emberek. A magyar és az osztrák emberek hozzájárulnak az országaik kultúrájához, mely oly gazdag, oly dallamos, oly tradicionális, hogy az szinte léleknyugtató. Sokat tanulhatunk egymástól, nagyon örülök ennek a beszélgetésnek is önökkel.

»Folytatás a 17. oldalon

– Ezt a témát nagyon közelinek érzem a szívemhez. A vezetőknek is szükségük van törődésre. Nem csak a nők szépek, a vezetőknek is szépnek kell lenniük. A karizma és a hatalom belülről ered. Például, ha úgy látom, hogy az életem 90 százalékban jó, de képes vagyok áldozatokat hozni a maradék 10 százalékért, ami nem olyan jó. Mert ez a 10 százalék képes megváltoztatni akár a karizmát is. Az átlagos emberek különleges vezetőkké válhatnak, ha megvan bennük a karizmatikus érték és egy megfelelő jövőkép. Mindig a 80-20-as szabályról beszélünk. Az esetek 80 százalékában az emberek 20 százaléka járul hozzá egy vállalat bevételéhez. Az esetek 80 százalékában az emberek 20 százaléka mond igazat. Az esetek 80 százalékában az emberek 20 százaléka gondolja úgy, hogy a világ jobb hellyé is válhat. Miért beszél mindenki a 80-20-as szabályról, miért nem beszélnek a 90-10-es szabályról? A 90-10-es szabály alkalmazásával mindenki élete jobbá válhatna.

A legutóbbi World Brand Congresst, melyen a BrandTrend is részt vett, sőt magyarországi vállalatokat képviselt, Kuala Lumpurban rendezték meg. Védnöke a Cisco márka vezető képviselője volt. Összefüggésben van-e ez a világ fejlődésével, az „internet of things” valósággá válásával, ezzel a márkák és fogyasztók kapcsolatának megváltozásával?

– Az „internet of things” téma összehozza az embereket, a változtatókat és márkákat, akik úgy gondolják, hogy a következő évtized a változás kora lesz. Változás az örökkévalóságban, változás az ökoszisztémában, változás abban az irányvonalban, amely a világnak értelmet ad. És a világ értelme nem más, mint a személyes hozzájárulás. Ez alkotja a világot, a valódi hozzájárulás. Ne legyünk csendes megfigyelők, legyünk aktívak az univerzumban, mert ha aktívak vagyunk, képesek vagyunk változtatni. Ha aktívak vagyunk, az élet olyan irányba fog haladni, amilyet még sosem láttunk.

A nemzeteket, márkákat, szervezeteket átívelő eseményei mindig aprólékosan és tökéletesen szervezettek, minden résztvevő felé nagy odafigyeléssel és tisztelettel.

– Az esemény a pontosságról szól. Egy nagy esemény pedig várakozásról és alapos tervezésről. Ha céltudatosak vagyunk, akkor az életünk legapróbb részleteire is odafigyelünk, mert a legapróbb részletek a legnagyobb változásokhoz vezethetnek. Ettől megértjük, hogy életünk apróbb részletei eredményt hoznak. Hadd mondjak egy példát: a színházban, mielőtt a függöny felemelkedik, senki sem tud semmit az előkészületekről. Mikor a függöny felemelkedik, a színészeknek, a zenészeknek, a rendezőknek egyetlen feladatuk van: előadni. Ugyanis ezért vannak ott, ez a céljuk. És az előadásnak tökéletesnek kell lennie. Az előadás a tökéletesség metaforája. Ha tökéletességre törekszünk, akkor hiszünk abban, hogy a tökéletességgel minden megváltoztatható. És ha hiszünk abban, hogy a tökéletességgel minden megváltoztatható, akkor az életben bármit elérhetünk, mert a tökéletesség az egyetlen, amivel az életet fenntarthatjuk.

A márkák, vállalatok feladata a profit. Hogyan lehet ezt összhangba hozni a támogatásokkal, adományozásokkal?

– A márkáknak általában profitot kell termelniük. A profit egy nagyon érdekes fogalom. Ha nem termelünk profitot, akkor nem tehetjük meg azt, amit meg kell tennünk és nem tudunk segíteni senkin a problémái megoldásában. Ez lehet házvásárlás vagy hozzájárulás valamihez, vagy bármi más, akár új ruházat vásárlása is valamilyen alkalomra. A márka célja tehát a fenntartható profittermelés, a folyamatos profittermelés. A vezetőink úgy hiszik, hogy a profittermeléssel célt érhetünk, mely cél lehet a túlélés, vagy lehet fenntarthatóság, vagy akár maga a profit is. A cél lehet változás elérése. A függetlenség egy bizonyos tényből adódik, hogy egy jóindulatú személy segít egy másiknak házat építeni. Egy jóindulatú személy támogatja a nők ügyét. Egy jóindulatú személy támogatja az oktatást. Egy jóindulatú személy segít másoknak jobb életet élni. A vállalatoknál és szervezeteknél ott vannak ezek az emberek, akik a változást elhozhatják.

A vállalatoknak nem elég jó termékeket, szolgáltatásokat előállítani, hanem valódi, generációkat magával ragadó márkákat kell építeniük. Mit lát a legnagyobb kihívásnak ma a márkaépítésben?

– A jó szervezeteknek kötelességük a jó termékek előállítása. A jó termékek pedig jó márkákat hoznak létre. Jó márkák jó irányba terelik a jövő generációit. A márkaépítéssel járó legnagyobb kihívás egy szervezet számára nem más, mint az elvárások, az inspiráció és a vágyakozás kezelése. A vágyakozás tárgyát bármi képezheti. A vágyakozás segít nekünk másképp gondolkodni és másképp élni. És ha úgy gondoljuk, hogy ez a szó egy másik szónak ad értelmet, akkor biztos, hogy céllal és iránnyal rendelkezünk. A márkaépítéssel járó legnagyobb kihívás a jövőbe tekintés, hogy az életet jobbá és boldogabbá varázsoljuk. Ha képesek vagyunk ezeket az elemeket kombinálni, akkor jó munkát végeztünk, máskülönben csak vesződni fogunk, ahogyan generációként mindig is vesződtünk. Éljük az életet, és azt tegyük okosan.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.