BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-autót vásárlók 1,5 milliót kaphatnak

Alig száz elektromos autó vár vevőre a kereskedőknél, miközben a kormány 1300 jármű megvásárlásához ad az idén 1,5-1,5 millió forintos támogatást. Szakértők szerény rohamra számítanak

A másfél millió forintos állami támogatásnak köszönhetően heteken belül olcsóbban lehet majd tisztán elektromos autókat vásárolni, a kereskedők növekvő érdeklődésre számítanak – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Javaslata szerint érdemes mielőbb előszerződést kötni azzal a feltétellel, hogy a kontraktus akkor lép hatályba, amint a vevő megkapja a támogatást.

Az e-autók ára amiatt csökken majd, hogy a kormány az idei költségvetésben kétmilliárd forintot, jövőre pedig tervek szerint hárommilliárdot biztosít a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszongépjárművek beszerzéséhez – ezt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter jelentette be szerdán az Emobility Forum 2016 konferencián.

A forrást a természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civilszervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervek egyaránt igényelhetik. A támogatás a bruttó vételár 21 százalékát fedezi, de maximum másfél millió forintos lehet. További feltétel, hogy csak új, 15 millió forintnál olcsóbb járművekre terjed ki. A pályázat részleteit a héten közlik, de úgy tudjuk, a pénzt nem kapja kézhez a vásárló, hanem közvetlenül a kereskedőnek utalják majd. Úgy tudjuk, október 27-től lehet pályázni a kedvezményre, és a cégek legfeljebb öt autót vehetnek támogatással.

Az elektromos autók térhódításának új lendületet adhat a támogatás – mondta Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezetője. A vevők egy ideje már számítottak valamilyen szubvencióra, ezért információink szerint májusban lefagyott az e-autó-piac, ami amúgy sem volt különösebben élénk: Magyarországon eddig néhány száz villanyautót értékesítettek. A kormány mostani lépését minden általunk megkérdezett szakember érdemi elmozdulásnak tartja. „A régióban is egyedülálló döntésről van szó, hasonló támogatás Norvégiában és Dániában van” – emelte ki Gablini.

Varga Mihály becslése szerint az idei keretből több mint 1300 elektromos jármű megvételét támogathatják. A hazai raktárakban azonban nagyjából száz autó vár vevőre, s miután ez ma még nem egy pontosan tervezhető piac, az európai raktárakban sem halmozódott fel több ezer e-autó. Ezeket megrendelésre gyártják, legalább három hónapos átfutással. Ezért tehát sietniük kell azoknak, akik az idei keretből szeretnének autót venni. A hazai piacon található e-autók ára 6-8 millió forinttól indul, és 50 milliónál végződik – mondta lapunknak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A vásárlók körében a legnépszerűbbek a Nissan Leaf és a BMW i3-as modellek, de a választék gyorsan bővül, és 2020-ra már mindegyik gyártónak több saját e-modellje is lesz.

Az elektromos járművek elterjedését célzó javaslatot a gazdasági tárca közösen dolgozta ki az importőrökkel, illetve a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületével. A szakma javaslatára került be a tervezetbe, hogy a lízing-, illetve flottakezelő társaságok is igénybe vehessék a kedvezményt, illetve hogy a kereskedők a tesztautókat kedvezménnyel értékesíthessék.

Harmincezres állománnyal számolnak 2020-ra

Az elektromobilitásról szóló Jedlik Ányos-terv tartalmazza azokat a lépéseket, ösztönzőket és szabályozási feladatokat, amelyek az elektromos közlekedés elterjedéséhez szükségesek. A kormány 2020-ig háromezer nyilvános töltőállomás létesítését tűzte ki célul, hogy Magyarország minden régiója elérhető legyen villanyautókkal is. Elterjedésük érdekében a szabályozási rendszert is módosították: bevezették a zöld rendszámot, egyszerűsítették a töltőberendezések létesítésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokat, illetve számos adókedvezményt biztosítanak. A cél, hogy 2020-ra a zöld járművek száma elérje a harmincezret. Iparági vélemények szerint 2020-ra csökken olyan szintre az akkumulátorok és ezen keresztül az e-autók ára, hogy támogatás nélkül is versenyképessé váljanak a hagyományos autókkal.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.