Cégvilág

Dirk Gerkens: "Nem kapunk feladatokat, megrendeléseket, megbízásokat senkitől"

A TV2-csoport még nem ér el olyan mennyiségű kereskedelmi megrendelést, amilyen a lapunknak nyilatkozó Dirk Gerkens szerint megilletné a médiacsoportot, de a vezérigazgató reményei szerint jövőre már igazságosabb lesz a bevételek eloszlása a piacon.

A sajtóban az ön távozásáról lehetett olvasni, amit a TV2 gyorsan cáfolt. Mi lehetett a szóbeszédek alapja?
– Szeretném leszögezni, hogy a távozásommal kapcsolatos értesülések teljes mértékben alaptalanok. Jól érzem magam Magyarországon, és komoly terveim vannak a céggel, még ha ez a versenytársak szemét szúrja is.

A TV2 korábbi sikeres produkciója, a Sztárban Sztár most is nézettségi rekordot dönt, ehhez képest a csatorna új formátuma, a Star Academy gyengén muzsikál. Mi áll a háttérben?
– A Sztárban Sztár a TV2 legsikeresebb brandje. A mögötte álló profi csapat idén már a negyedik évadot készíti, mindent tudnak a műsorról. A Star Academy egy kísérletünk volt, kipróbáltunk egy új formátumot. Hétköznap este nehéz egy napi realityvel megszerezni a nézők lojalitását, és nem könnyű a képernyőhöz kötni őket. Azt látjuk, hogy csökken az érdeklődés a zenés tehetségkutatók iránt, kissé elfáradtak ezek a tartalmak. A televíziózás esetében is előfordul, hogy valami nem jön be.

A szórakoztató produkciók tehát vegyes képet mutatnak. Mi a helyzet a közéleti műsorokkal: ezek mennyire kiegyensúlyozottak, avagy elfogultak a kormány iránt?
– A mi függetlenségünk abban áll, hogy nem kapunk feladatokat, megrendeléseket, megbízásokat senkitől, és azzal foglalkozunk, amit jónak látunk. A szerkesztőségi autonómia jegyében az, hogy melyik riporter mely témáról milyen anyagot készít, a hírigazgatóság belső ügye.

Az elmúlt hónapokban újabb és újabb kábeltelevízió-csatornák indítását jelentették be.
– Amikor megérkeztem a TV2-csoporthoz, nem volt jól felépítve a cégcsoport kábelportfóliója, és azt a szerény számú csatornát, ami volt, sem pozicionálták megfelelően. Ezért nem is hozhattak jó nézettségi eredményeket. Én mindig is az erős portfólióban láttam a kiugrás lehetőségét, ezért ennek kialakítását tekintettem elsődleges szempontomnak. A meglévő csatornák újrapozicionálásával nagy sikert értünk el: a korábbi FEM3-hoz képest az új Prime megduplázta átlagos közönségarányát, a PRO4 helyébe lépett Mozi+ pedig megnégyszerezte nézettségét. Mindezek mellett az elmúlt időszakban hat teljesen új csatornát is elindítottunk. Ezek egyike a férfias szórakozást biztosító Spíler TV, amelyen egyebek között az angol első osztályú labdarúgó-bajnokság, a Premier League 2016–2019-es szezonjait láthatják a nézők. A portfólióépítkezés során az volt a célunk, hogy minden kereskedelmileg fontos célcsoportnak legyen csatornája, és ezt sikerült elérnünk.

Tehát itt a vége az építkezésnek?
– A piac nagyon várt egy új comedytévét, ennek a nézői igénynek is eleget téve, október végén elindítjuk a Humor+ csatornánkat, és ezzel erre az évre be is fejezzük az építkezést, bár ki tudja! Egy éven belül egyébként a legsikeresebb kábelportfólióval szeretnénk rendelkezni. Most arra fókuszálunk, hogy minél több nézőhöz eljuthassanak ezek a csatornák, és közben folyamatosan fejlesztjük az ide kerülő tartalmakat. 

Korábban piacvezetői pozíciót céloztak meg. Ezt mikorra érhetik el?
– Nem szeretném elkövetni azt a hibát, amit az elődeim, tehát nem teszek ezzel kapcsolatban elhamarkodott kijelentéseket. Azt viszont nagyon látványosnak tartom, ahogyan a TV2-csoport és az RTL-csoport kábeles közönségaránya közelít egymáshoz, már a működésünk első évében.

A közmédia új adójának, az M5-nek az éves költsége körülbelül ötmilliárd forintot emészt fel. Ennek alapján a TV2-csoportnak körülbelül 30 milliárdjába kerülnek az új csatornák.
– Közel sem került ötmilliárd forintba egy-egy csatornánk elindítása. Ez részben annak köszönhető, hogy nagyon sok filmjogunk, műsorunk van korábbról, illetve optimalizálni tudjuk a működésünket azáltal is, hogy házon belül van a műszak, a technika, tehát kihasználjuk a szinergiákat.

Honnan van a forrás ezekre?
– A TV2-csoport korábban pénzügyi nehézségekkel küzdött, ami az alacsony bevételekből adódott, nem pedig a magas költségekből. Az érkezésemkor elkészített és a tulajdonosnak bemutatott üzleti tervet elfogadták, ennek alapján zajlik a TV2-csoport finanszírozása. Célunk, hogy a piaci részesedésünknek megfelelő arányú kereskedelmi és terjesztési bevételeket érjünk el.

Hol tartanak ezen az úton: hogyan változtak a reklámbevételek az elmúlt évhez képest?
– Már most is látjuk a növekedést, és bár olcsóbbak vagyunk az RTL-nél, még nem érjük el azt a bevételrészesedést, ami megilletne bennünket. Arra számítunk, hogy jövőre már igazságosabb lesz a helyzet, és kiegyenlítődik a kereskedelmi bevételek eloszlása a piacon.

Az állami pénzek sem érkeznek olyan mértékben, mint amilyen mértékben szeretnék?
– Annál sokkal kevesebb állami hirdetési megrendelés érkezik, mint amennyit a többség gondol. Egyébként a versenytársainknak is vannak állami megbízásai, de miért költene többet a konkurens csatornán, amikor nálunk ugyanazt kevesebbért megkaphatja?

Milyen nézettségi elvárások vannak a kábelcsatornákkal szemben?
– Portfóliószintű céljaink vannak, és így határoztuk meg azt is, amit el szeretnénk érni. Az pedig nem titok, hogy elsőként kábeles piacvezetőkké akarunk válni.

Elképzelhető, hogy idővel megszüntetik azt a csatornát, amely gátolja ennek a célnak a megvalósítását?
– Nagyon sok energiát fektetünk abba, hogy minél nagyobb lefedettsége legyen egy-egy csatornának, ezért egy ilyet elveszíteni nem lenne okos döntés. Ezért inkább valamilyen tartalmi újrapozicionálásban gondolkodnánk.

Hogyan sikerült a TV2-csoport új csatornáit elhelyezni az Antenna Hungária MinDigTV portfóliójába?
– Mi láttuk meg elsőként a lehetőséget abban, hogy piacra lépjünk az ingyenes földfelszíni digitális platfomon is, hiszen fontos számunkra az a célcsoport, amely csak ezen keresztül szólítható meg, és egyúttal abban is hiszünk, hogy ezzel hozzájárulhatunk azok életéhez, akik csak ezeket a csatornákat érik el.

A műsorterjesztőknél nem jellemző az, hogy év közben vesznek fel kínálatukba újabb csatornákat.
– Ez igaz, de nem várhattunk az új csatornák indításával. Igyekeztünk úgy alakítani a tárgyalásokat, hogy a csatornák minél előbb megjelenjenek a kábelszolgáltatók, illetve az Antenna Hungária kínálatában. Voltak olyan szereplők, amelyek gyorsan elérhetővé tették az új adókat, és úgy tudjuk, hogy döntésük kedvező hatásai meg is látszanak a társaságok üzleti eredményében. Tehát a szolgáltatóknak is érdekük, hogy az új adók terjesztését minél előbb megkezdjék. 

Gondolom, segítette az állami tulajdonú Antenna Hungáriával folytatott tárgyalásokat az a tény, hogy a TV2-csoport tulajdonosa, Andy Vajna filmügyi kormánybiztos.
– Komoly üzleti tárgyalások eredményeként kötöttünk szerződést az Antenna Hungáriával, akiknek épp olyan teljesítendő célszámai vannak, mint más üzleti szereplőnek. 

Milyen lefedettséggel rendelkeznek az új kábelcsatornák?
– Elégedettek vagyunk a tárgyalások eredményével. Ezen a téren még nagy ugrások várhatók, és január elejére komoly lefedettséget érünk el, ugyanis a megállapodásoknak köszönhetően folyamatosan újabb és újabb háztartásokban érhetők el az új kábelcsatornáink.

A kábelcsatornák számának ilyen mértékű növekedése miatt több szakemberre és több tartalomra volt szüksége a TV2-csoportnak. Ez hogyan hatott az árakra?
– A versenytársaktól sokan jöttek át hozzánk, mert ők is hisznek abban, hogy a TV2-csoport jelenti a jövőt. Sőt, többen is szerettek volna jönni a túloldalról, de egy idő után azt mondtuk, hogy már adott az a szakembergárda, amelyre építünk. Így tehát a változásnak e téren nem volt nagy felhajtóereje a bérekre. A saját gyártású produkcióknál egy kicsit más a helyzet: az ehhez szükséges top-kreatív szakemberek drágábbak, és őket nehezebb megszerezni, de ezeket is megoldottuk, és a legjobbakkal dolgozunk.

A kábelcsatornákon milyen a saját és a vásárolt tartalmak aránya? 
– Az organikus fejlődében hiszünk, a legkisebb tévéadónkra is ugyanúgy vásárolunk tartalmat, a tematikához kapcsolódóan készítünk saját gyártást is, és ugyanazt a marketingtámogatást kapja meg nemcsak az induláskor, kampányszerűen, hanem folyamatosan, hosszú távon. A saját gyártás mértéke alapvetően a tematikától függ, de arra törekszünk, hogy mindenhol legyen. Az arány a SuperTV2 esetében meghaladja a hatvan százalékot, de a többi kábelcsatorna esetében is meghatározó. Azok a szakemberek egyébként, akik az RTL által felvásárolt kábeladókat annak idején felépítették, ma már mind nálunk vannak.

A TV2 is pénzt kér a kábelszolgáltatóktól a tartalmaiért. Ezáltal éves szinten mekkora bevételre tesz szert: öt-, hat-, nyolcmilliárd forintra?
– Ez azért nem akkora összeg, mint amekkora a sajtóban forog. A tárgyalások során a legtöbb kábelszolgáltatóval megállapodtunk a díj mértékéről, az általunk közzétett ÁSZF szerint a műsorterjesztők 150 forintos kedvezményes, bevezető áron tudják továbbítani a TV2 műsorát. Ezzel a lehetőséggel a terjesztők nagy része élt is, akikkel pedig nem tudtunk megállapodni, azok alapvetően a 290 forintos listaáron továbbíthatják a TV2-t.

TV2 média dirk gerkens tévé
Kapcsolódó cikkek