Nagy bejelentésre készült szerda este Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója, akitől az új, Model Y-ról szóló híreket várták leginkább az elemzők, de nem okozott csalódást azzal sem, hogy kézzelfogható közelségbe hozta az önvezető autózást. Az innovátor bemutatta robotpilóta-rendszerük, az Autopilot tökéletesített változatát, amelyet ezentúl valamennyi Teslába beépítenek majd – alapfelszerelésként. A Tesla azonban keresni is akar a bolton, ezért a számítógép önvezetéshez szükséges funkcióit az ügyfél kívánságainak megfelelően telepíti fel. Két választás van: vagy a továbbfejlesztett Autopilot-rendszerrel, vagy egy full extrás önvezető változattal szerelik fel a kocsit. Utóbbi 8 ezer dollárba kerül majd. És ezt a legtöbben ki is fogják fizetni, mert – egy példával szemléltetve – akinek csúcskategóriás hifiberendezés van az autójában, az nem Szokol rádió minőségben akarja az Útinformot hallgatni. A mindentudó berendezés passzív üzemmódban is az autóstársadalmat szolgálja, mivel attól függetlenül, hogy a sofőr használja vagy sem, folyamatosan küldi a közúti információkat a központi rendszerbe.
A fejlesztéssel a Tesla ismét előnyre tehet szert versenytársaival – különösen a BMW-vel és a Forddal – szemben. Utóbbiak csak 2020 környékére ígérik azt, amit az amerikaiak már most tudnak. A Teslák az új számítógéphez nyolc „térfigyelő” kamerát csatlakoztatnak, ezek 250 méterre látnak előre, azaz egy váratlan akadály felbukkanása esetén is biztosan le tudják fékezni az autót. Az érzékelők számát 12-vel növelték, ezekkel 360 fokban minden apró rezdülést regisztrálni tudnak. Holttér nincs, s a radar- és az ultrahangtechnika alkalmazására is nagyobb hangsúlyt helyeztek. A korábbi modellnél negyvenszer erősebb fedélzeti komputert az Nvidia szállítja – írja a Bloomberg.
Továbbfejlesztették a májusi floridai halálos balesetért felelőssé tehető szoftvert is, akkor egy önvezető üzemmódba kapcsolt Tesla Model S fékezés nélkül belehajtott egy szemből nagy ívben balra elé kanyarodó kamionba, amely letarolta a kocsi tetejét, halálra sebezve annak vezetőjét. A tragédia oka az volt, hogy a rendszer a kamion fehéren fénylő oldalát égként azonosította, ezért nem észlelte a veszélyt. A folyamatos fejlesztések révén a technika annyira kifinomulttá válik, hogy Elon Musk ígérete szerint már jövőre képes lesz bármelyik Tesla „érintés nélkül” megtenni a Los Angeles és New York közötti utat. Szkepikusan fogalmazott ezzel kapcsolatban a CNBC-nek a nemzeti közlekedési hatóság (NHTSA) korábbi munkatársa, David Kelly. Szerinte bármilyen kiváló az ötlet és fejlett a technika, a szabályozás nem tud lépést tartani a szükséges jogszabályi keretek kialakításával, az engedélyek kiadásával. Legkevesebb öt év kell ahhoz, hogy a teljeskörűen, szövetségi szinten leszabályozzák az önvezető autózást.
A 2014 októbere óta sorozatgyártott Autopilot vezetőasszisztens világszerte 114 ezer Teslában segíti a sofőröket, s eddig 222 millió mérföldnyi megtett útról szolgáltatott információkat. A Tesla-tulajdonosok számára viszont rossz hír, hogy bár az új hardver beépíthető lenne a régi modellekbe, annak komplexitása és biztonsági megfontolások miatt ezt a cég nem teszi lehetővé. A várhatóan a jövő év őszétől gyártandó Model 3-at is ezzel szerelik majd fel. Az átszámítva 10 millió forint körüli áron kínált elektromos családi autóra 373 ezer, darabonként ezerdolláros előrendelés érkezett májusig. (Azóta nem frissítették a számokat.) A gyártókapacitás kiépítésével is időarányosan halad a Tesla, s remélik, hogy a jelenleg kétéves várakozási időt jelentősen csökkenteni tudják.
Az újdonságok bejelentésére 2,2 százalékot erősödött a Tesla árfolyama, amely az év eleje óta 15 százalékkal lett karcsúbb, elsősorban annak hatására, hogy a veszteséges cég felvásárolja az állandó anyagi nehézségekkel küzdő SolarCity napelemgyártót, amely ezer szállal kötődik a Teslához, s amelyeknek az elnöke is közös: Elon Musk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.