BUX 52,838.78
-0.05%
BUMIX 4,172.22
-0.14%
CETOP20 2,408.27
-1.65%
OTP 17,980
+0.73%
KPACK 7,300
-2.67%
0.00%
-3.23%
+1.04%
-0.40%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,565
+1.62%
RABA 1,340
+0.37%
0.00%
+0.60%
-0.88%
+1.98%
OPUS 203.5
-3.10%
-7.50%
-0.96%
-5.03%
-0.60%
OTT1 149.2
0.00%
-1.30%
MOL 2,728
-0.80%
-1.67%
ALTEO 2,120
0.00%
-15.25%
+1.67%
EHEP 1,495
-0.99%
0.00%
-0.85%
MKB 1,972
0.00%
-2.87%
+0.97%
0.00%
0.00%
SunDell 39,400
0.00%
-2.83%
+1.63%
-5.13%
0.00%
+3.12%
NUTEX 14.24
-2.86%
GOPD 12,300
-0.81%
OXOTH 4,500
-1.75%
-1.52%
NAP 1,130
-4.07%
+1.47%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Jön a téli energiacsomag

A hazai ásványvagyon hasznosítása és a határon átnyúló energia-infrastruktúra fejlesztése is a kormány fő energetikai tervei között szerepel.

Az uniós árampiac átalakítását célozza meg az Európai Bizottságnál készülő új téli energiaszabályozási csomag. A New Market Design néven készülő tervezet határozza majd meg, hogyan kell beépíteni a megújuló alapú villamosenergia-termelést a meglévő energiarendszerekbe. Ehhez jelentős jogszabály-módosításokra lesz szükség, sőt a tagországoknak felül kell vizsgálniuk a zöldenergia támogatását célzó rendszereiket is.

Minderről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) helyettes államtitkára beszélt a Portfolio tegnapi energiabefektetési konferenciáján, a kormány előtt álló energetikai feladatok ismertetésekor. Kádár Andrea Beatrix hangsúlyozta, hogy a kormány többi elképzelése is összhangban áll az Európai Unió energiapolitikájával, így az energiaunió létrehozását célzó törekvéseivel is. A kormány ragaszkodik viszont ahhoz, hogy Magyarország maga döntsön az energiamixéről, és fontosnak tartja, hogy az egységes uniós energiarendszer érdekében mindenekelőtt térségünk infrastruktúráját kell felzárkóztatni a nyugati országokéhoz.

Az első téli energiacsomag 2016 februárjában született meg, cseppfolyós földgáz (LNG) piacáról, a földgáz tárolásáról, az uniós távfűtésről és távhűtésről szól, és két jogszabályból áll. Az első az ellátásbiztonsági rendelet, amely meghatározza, hogy gázellátási zavar esetén mely országoknak kell a megszorult országok segítségére sietniük, azaz hol kell meghúzni a kialakítandó regionális csoportok határát. A másik szerint, ha egy gázszállítótól a vevője 40 százaléknál jobban függ, vagyis ennél nagyobb piaci súlya van egy adott ország ellátásában, akkor a kereskedelmi szerződéseit be kell mutatnia az Európai Tanácsnak. Kádár Andrea Beatrix szerint kérdés, hogy ez mennyire jó ötlet, az  Európai Parlament már egyeztet róla, tanácsi szinten még nincs megállapodás.

A kormány fontos belföldi energiapolitikai célja a rezsicsökkentés eredményeinek fenntartása mellett a hazai ásványvagyonra való támaszkodás. Utóbbiak kiaknázása az utóbbi időben visszaszorult, ezért a döntéshozó új koncessziós szabályok bevezetésével próbált lendíteni a beruházási kedven. A szénhidrogén esetében például tízmillióról hétmillió forintra csökkentette a pályázat részvételi díját, a legutolsó kiírási körben 19 százalékról 16 százalékra mérsékelte a bányajáradékot, végül húsz évre növelte a koncessziós időt (a geotermikus és a szénbánya-beruházások esetében 35 évre). A négy kiírási körben összesen 6,4 milliárd forint pályázati pénzt folyt be.

A gáz- és az árampiac területén a határon átnyúló infrastruktúra fejlesztésére helyezik a hangsúlyt. Ennek is az EU 2015-ben megfogalmazott stratégiája az alapja, amelynek sarokpontjai a biztonság, a versenyképesség és a fenntarthatóság. A helyettes államtitkár szerint a kormány alternatívaként tekint az LNG-re is, de régiónkban még hiányos a hozzá szükséges infrastruktúra.

Nem szállít a Basnyefty

Orosz lapértesülések szerint a helyi Basnyefty nem szállít olajat a magyarországi Normbenz tulajdonosának, a Normestonnak. A Basnyefty új többségi tulajdonosa, a Rosznyefty ugyanis ezentúl közvetlenül akarja kiszolgálni az olaj megvásárlóját. A Normeston eddig a Molnak értékesített. A Mol Magyarországot vezető Fasimon Sándor a konferencián jelezte, hogy nincs fennakadás, rendben érkezik cégéhez az olaj.

B. Horváth Lilla-->

Kapcsolódó cikkek