Érik a VW–Fiat-fúzió
Alig száradt meg a tinta a francia Peugeot-Citroen csoport (PSA) és a GM európai márkáinak (Opel és Vauxhall) egyesítését célzó felvásárlási szerződésen, máris új fúziós kísérlet tartja lázban az autóvilágot. A múlt héten a lassan kényszeres partnerkeresésben lévő Fiat Chrysler Automobiles (FCA) elnök-vezérigazgatója, Sergio Marchionne jelezte a Volkswagen csoportnál, hogy érdemes lenne szorosabbra fűzniük kapcsolataikat, akár tulajdonosi szinten is. Akkor ajánlatát rövid úton visszautasították, ahogy korábban a General Motors sem vette komolyan az olasz-amerikai cég közeledését. Most azonban fordult a kocka, a VW vezérigazgatója, Matthias Müller jelezte, hogy mégiscsak készek az együttműködési tárgyalásokra. A hírre kedden 1,5 százalékot erősödött a VW-árfolyam, de zárásra ez el is illant.
Az egyre szerényebb eladási adatokat produkáló Fiat számára a közösködés fejlesztési és költségoptimalizációs fronton egyaránt hasznos lenne, ketten együtt az európai piac 30 százalékát uralnák, a 16 százalékával a második helyre bejelentkező Peugeot- Opel előtt. Ráadásul a VW révén megnyílna az ígéretes ázsiai piac is az FCA előtt. Az összekapcsolódás azonban óhatatlanul jelentős költségcsökkentésekkel és leépítésekkel járna, ami kiváltaná az olasz és a német ágazati szakszervezetek heves ellenállását.
A VW amúgy is dolgozói „kezében” van, hiszen novemberben megegyezett velük a létszám csökkentéséről, ami 2020-ra évi 3,7 milliárd eurós költségcsökkentést eredményez a márkánál. A csoport számára a VW szereplése döntő fontosságú, hiszen a bevételek felét ez adja, miközben az üzemi eredményhez való hozzájárulása alig haladja meg a 10 százalékot.
A kedden ismertetett tavalyi számok azért impozánsak, köszönhetően a Porsche kirobbanó sikerének és a svéd Scania magára találásának – írja a Fortune. A konszern 2016-ban 3,8 százalékkal 10,39 millióra növelte eladott autóinak számát, ezzel visszavette az első helyet a Toyotától. A bevétel 1,9 százalékkal 217,2 milliárd euróra bővült, míg a 2015-ös történelmi, 1,5 milliárdos veszteség tavaly 5,1 milliárdos profitba csapott át. A névadó márkából 1,7 százalékkal kevesebb, 2,63 millió darab fogyott.


