BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érik a VW–Fiat-fúzió

A dízelbotrány poklán már túljutott a Volkswagen csoport, a németek a Fiat Chrysler fúziós ajánlatát is készek meghallgatni. Ez mindkét fél számára tartogatna előnyöket

Alig száradt meg a tinta a francia Peugeot-Citroen csoport (PSA) és a GM európai márkáinak (Opel és Vauxhall) egyesítését célzó felvásárlási szerződésen, máris új fúziós kísérlet tartja lázban az autóvilágot. A múlt héten a lassan kényszeres partnerkeresésben lévő Fiat Chrysler Automobiles (FCA) elnök-vezérigazgatója, Sergio Marchionne jelezte a Volkswagen csoportnál, hogy érdemes lenne szorosabbra fűzniük kapcsolataikat, akár tulajdonosi szinten is. Akkor ajánlatát rövid úton visszautasították, ahogy korábban a General Motors sem vette komolyan az olasz-amerikai cég közeledését. Most azonban fordult a kocka, a VW vezérigazgatója, Matthi­as Müller jelezte, hogy mégiscsak készek az együttműködési tárgyalásokra. A hírre kedden 1,5 százalékot erősödött a VW-árfolyam, de zárásra ez el is illant.

„A korábbinál is nyitottabbak vagyunk” – hangoztatta a VW csoport első embere, aki részletekbe már nem bocsátkozott a partneri kapcsolat mélységét illetően. Epésen azonban megjegyezte, hogy jobban örülne, ha Marchionne közvetlenül vele venné fel a kapcsolatot, nem a sajtón keresztül küldené el üzeneteit. Az együttműködés mindkét fél számára hozna előnyöket. Amerikában a VW megégette magát a dízelbotrányban, eladásai jelentősen visszaestek, a csoport prémiummárkáinak (Audi, Porsche) sikere viszont töretlen. A harmadik legnagyobb amerikai gyártó révén a kertek alatt visszaszivároghatna a piacra a német cégóriás, amely csak itt 20 milliárd dollárt fizet a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisításával becsapott autósoknak és hatóságoknak.

Az egyre szerényebb eladási adatokat produkáló Fiat számára a közösködés fejlesztési és költségoptimalizációs fronton egyaránt hasznos lenne, ketten együtt az európai piac 30 százalékát uralnák, a 16 százalékával a második helyre bejelentkező Peugeot- Opel előtt. Ráadásul a VW révén megnyílna az ígéretes ázsiai piac is az FCA előtt. Az összekapcsolódás azonban óhatatlanul jelentős költségcsökkentésekkel és leépítésekkel járna, ami kiváltaná az olasz és a német ágazati szakszervezetek heves ellenállását.

A VW amúgy is dolgozói „kezében” van, hiszen novemberben megegyezett velük a létszám csökkentéséről, ami 2020-ra évi 3,7 milliárd eurós költségcsökkentést eredményez a márkánál. A csoport számára a VW szereplése döntő fontosságú, hiszen a bevételek felét ez adja, miközben az üzemi eredményhez való hozzájárulása alig haladja meg a 10 százalékot.

A kedden ismertetett tavalyi számok azért impozánsak, köszönhetően a Porsche kirobbanó sikerének és a svéd Scania magára találásának – írja a Fortune. A konszern 2016-ban 3,8 százalékkal 10,39 millióra növelte eladott autóinak számát, ezzel visszavette az első helyet a Toyotától. A bevétel 1,9 százalékkal 217,2 milliárd euróra bővült, míg a 2015-ös történelmi, 1,5 milliárdos veszteség tavaly 5,1 milliárdos profitba csapott át. A névadó márkából 1,7 százalékkal kevesebb, 2,63 millió darab fogyott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.