Cégvilág

Sok kifogásuk van a fuvarozóknak

Számos problémát fogalmaztak meg a tengelysúlyérés tervezett bevezetésével kapcsolatban a fuvarozó szervezetek, és azt javasolják, hogy a rendszer teljes élesítését legalább 2018 tavaszáig halasszák el.

Sokkal nagyobb traumát okoz a közúti fuvarozók számára a nemzeti tengelysúlymérő (TSM) rendszer bevezetése, mint amilyet a megtett úttal arányos díjfizetésre való áttérés jelentett 2013-ban – mondta a Világgazdaságnak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Az egyik legnagyobb kifogása a jogszabálytervezettel kapcsolatban, hogy a jelenlegi szabályozással szemben nem tartalmaz toleranciát. Márpedig több olyan helyzet előfordul, amelyben nem érvényesülhet a patikamérleg-gyakorlat. Vannak olyan áruféleségek, mint például a fénymag (ez egy madáreledel), amelyeket nagy mennyiségben szállítanak közúton külföldre, és a jármű olyan részeire is befolyhatnak, hogy a mérés során túlsúlyos lesz a szerelvény, miközben nem biztos, hogy a jármű össztömegével van a probléma – magyarázta Dittel.

Forrás: MTI | Fotós: Beliczay László

Az is gondot okoz, hogy az országban rengeteg olyan rakodóhely van, ahol nem lehet megmérni az árut, emiatt is túlsúlyos lehet a jármű. Előfordulhat az is, hogy a szerelvény papírjain szereplő adatok – amelyekhez gyakorlatilag semmi köze a gépjármű vezetőjének – és a mért mennyiség között különbség adódik. Kérdés, hogy ilyen esetekben – a tolerancia hiányában – ezt hogyan kezeli majd a hatóság, amely nemcsak bírságot szabhat ki, de esetenként több ezer forintos eljárási (közigazgatási) díjat is felszámolhat, amit indokolatlannak tartanak a fuvarozók, szerintük ugyanis ezért az állam semmilyen szolgáltatást nem nyújt. Azt is visszásnak tartják a magyar fuvarozók, hogy miután a külföldieket nehezebben lehet utolérni, bizonyos esetekben a bírságot csak akkor tudják behajtani rajtuk, ha a külföldi jármű visszatér Magyarországra. Az is előfordulhat, hogy a megrakott járművel – a túlsúlyos helyzet elkerülése érdekében – Hegyeshalomnál úgy lépnek ki, hogy csak a határ másik oldalán tankolnak. „Ebben az esetben a magyar állam elesik az üzemanyag áfa- és jövedékiadó-bevételétől” – hívta fel a figyelmet Dittel.

Az új szabályozás a közúti áruszállítók mellett – új elemként – az autóbuszokra is kiterjed majd, amelyeknél szintén visszás helyzeteket eredményezhet. Például a 49 és plusz két (vezető) fős buszok mindössze három tonnát szállíthatnak, vagyis egy utasra számítva 60 kilogramm jut, ami például egy sítúra esetén kivitelezhetetlen. (Egy utas átlagos testsúlya ugyanis 75 kilogramm.)

Egy másik érdekvédő, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) számos aggályának adott hangot a rendszer bevezetésével kapcsolatban, miközben elfogadja, hogy a TSM-rendszer kiépítése fontos a hazai úthálózat védelme, a közlekedésbiztonság fokozása és az egyenlő piaci verseny megteremtése érdekében.

Felhívtuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) figyelmét azokra a problémákra, amelyek tisztázása nélkül elhamarkodottnak és elfogadhatatlannak tartjuk a mérőhálózat élesítését

– mondta lapunknak Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára. Ilyenek egyebek mellett a mérési adatokat befolyásoló tényezők, például az időjárási viszonyok, az útminőség változása, a jármű mozgásának dinamikája vagy a speciális rakományok (folyadékok, ömlesztett áruk és élő állatok) mérésre gyakorolt hatásai, amelyekről nincsenek tapasztalatok.

Egy nemrég az MKFE által kezdeményezett és szervezett tesztmérésen az aggodalmaik egy része beigazolódott. Ezt figyelembe véve az NFM a Világgazdaságnak már korábban jelezte, hogy a rendszer szeptember 19-i indítása ellenére ebben az évben még nem szabnak ki bírságot, a mért adatok alapján csak tájékoztatják a cégeket a súlytúllépésekről és a kiszabható bírságokról – mondta Somogyi. A főtitkár hozzátette: a TSM-rendszer teljes beüzemelését mindenképpen meg kell előznie egy hosszabb pilotfázisnak, valamint a rendszerhez kapcsolódó riasztási funkció bevezetésének, hogy a most még ismeretlen üzemeltetési nehézségek, félreértések, ügyviteli, közigazgatási eljárási buktatók kiküszöbölhetők legyenek. Az MKFE ezért kitart a korábbi álláspontja mellett, és azt kéri az NFM-től, hogy a rendszer teljes élesítését halassza el legalább 2018 tavaszáig. Attól nem zárkózott el a fejlesztési tárca, hogy a tesztidőszak tapasztalatait egyeztessék.

fuvarozók fuvarozás
Kapcsolódó cikkek