Az áremelési kényszer piaci oka mindkét társaságnál – mint az ágazat egészében – a kiadások növekedése. A közúton emelkednek a gépkocsivezetők, a szellemi állomány, a járművek költségei, és magasabbak a biztosítási díjak, de Lajkó Ferenc szerint a túlélés kulcsa egyébként is az áremelés. A vasútnál még a verseny is kiéheztette a piaci szereplőket, amelyek emiatt nem készülhettek fel a növekedő keresletre. Mint Kovács Imre rámutatott, a vasutat a pályaépítések miatt a közúti fuvarozásnál lényegesen nagyobb költségek sújtják, kiadásaik 20-30 százalékkal növekedtek. „Költségeinket hozzá kell igazítanunk a megváltozott üzleti környezethez” – jelentette ki. A vasúti fuvarozóknak új eszközökbe kell beruházniuk, hogy fenntarthassák üzemméretüket, erre készül a Rail Cargo Group is a következő években.