Cégvilág

Évente tízezer agresszív utas borzolja a kedélyeket a légijáratokon

Évente közel tízezer olyan agresszív utassal találkoznak a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) légitársaságai, akik valamilyen formában inzultálják a személyzetet, vagy utastársaikat.

Tim Colehan, az IATA szakértője a szervezet Genfben tartott konferenciáján elmondta, az elmúlt tíz évben összesen 58 ezer rendetlen utassal volt dolga a társaságoknak. 2015-ig nagy arányú emelkedést tapasztaltak az esetszámokban, majd 2016-ban csökkenés mutatkozott: az előző évi 10 800-ról 9800-ra mérséklődött a rendetlen utasok száma.

Az esetek közel tizede tettlegességig fajul

Az esetek többségében, 87 százalékban verbális inzultus éri a személyzetet, 12 százalékban azonban tettlegességig fajul a helyzet. Tavaly 169 utast kellett eltávolítani a fedélzetről, ez jelentős emelkedés a 2015-ös 113-hoz képest. Az adatok szerint

a leggyakrabban alkoholos, vagy kábítószeres befolyásoltság áll az agresszív viselkedés mögött,

valamint még mindig sokan azért kerülnek összeütközésbe a légiutas-kísérőkkel, mert dohányoznak a fedélzeten.

Tim Colehan hangsúlyozta, a fennálló joghézagok miatt a legtöbb esetben jogilag nem tudnak eredményesen fellépni az ilyen utasokkal szemben, a nyomozó hatóságok pedig komolyan csak a súlyos esetekkel foglalkoznak. A megoldást az jelentené, ha az országok ratifikálnák az ENSZ légügyi szerve, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által kibocsátott ajánlást, amely felhatalmazza a légitársaság honos országát az adott ország jogrendszerének alkalmazására nemzetközi járaton.

légi közlekedés ICAO IATA
Kapcsolódó cikkek