Cégvilág

Verhetetlennek tűnnek a legmenőbb tech cégek

Az Apple, a Google és az Amazon a világ három legértékesebb márkája az Interbrand legfrissebb rangsora szerint. A tech cégek letarolták a száz márkát felsorakoztató listát, hiszen az első tízbe öt vállalkozás is bekerült a technológiai szektorból.

Az Interbrand olyan szempontok alapján rangsorolta a cégeket, mint a pénzügyi teljesítmény és márkaérték.

Az első helyen az Apple található, amely értéke 214 milliárd dollárt tesz ki, és ez volt az első olyan cég, amelyik a világon először lépte át az 1 ezer milliárd dolláros határt.

Az Apple és a Google egyébként továbbra is tartja jó pozícióját, immáron hat egymást követő évben foglalják el a lista első két helyét. Idén a Facebook a kilencedik helyre csúszott vissza, miután öt évig a leggyorsabban növekvő márka volt. Mindeközben a tavaly top 100-as Tesla idén lecsúszott a listáról.

A legértékesebb cégek listája 2018-ban (a képre kattintva a teljes lista megtekinthető)
Fotó: Interbrand.com

A személyre szabható brandeké a jövő

Charles Trevail, az Interbrand ügyvezető igazgatója szerint azok a legsikeresebbek márkák, amelyek képesek voltak reagálni az ügyfelek változó igényeire és elvárásaira. Az ügyvezető azzal folytatta, hogy

ma egy olyan világban élünk, ahol a fogyasztóknak több erejük van, mint valaha, a feltörekvő új vállalatok pedig saját márkájukat eddig még nem látott módon menedzselik. Az Amazon, a Spotify és a Netflix úttörők ebben az új érában: úgy szolgálják ki a fogyasztók elvárásait, hogy személyes igényeik szerint tudják használni ezeket a brandeket”.

„A Netflix bátor döntése 2012-ben – miszerint saját, eredeti tartalomgyártással szolgál – megdöbbentően sikeres lett, tőzsdei értéke már meghaladja a Disney-ét is, vagy egyéb másik streaming szolgáltatóét” – tette hozzá.

A Netflix korszakalkotó újításai egyre jövedelmezőbbnek tűnnek
Fotó: Pixabay

Az Amazon volt a leggyorsabban növekvő márka – 2018-ban 56 százalékkal növelte értékét az összeállítás szerint –, így úgy tűnik, bejött a „világ legügyfélközpontúbb vállalata akarunk lenni” mottó.

A listán új szereplő a Spotify (92.) és a Subaru (100.), visszatérő „vendég” pedig a Chanel (23.), a Hennessy (98.) és a Nintendo (99.).

Az autóipar és a technológia dominál

A top 100-as cégek több mint fele öt szektorból érkezett: autóipar, technológia, pénzügyi szolgáltatók, luxusipar és FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek – a fogkrémektől egészen a zabpelyhekig).

Nézzük meg, hogy a 100-as listára mely szektorok adják pontosan a legtöbb szereplőt.

  • Az első 16 márkával az autóipar, melyek közül kiemelkedik a Toyota, a Mercedes, a BMW, a Honda, és a Ford.
  • A második legjelentősebb szektor a technológiai vállalatok csoportja volt: az Apple, a Google, a Microsoft, a Samsung és a Facebook voltak az ágazat legerősebb márkái.
  • Fotó: AFP

    Szintén sok sikeres vállalatot tud felmutatni a pénzügyi szolgáltatók kategóriája: a J.P. Morgan, a Goldman Sachs és a Citi viszi a pálmát, míg az alkoholgyártók közül a Budweiser és a Jack Daniels a húzónév.

    A médiavállalatok versenyében továbbra is a Disney a listavezető, de a top 100-ba bekerült a Netflix, a Discovery és a Spotify is.

    Csak két szektor lépte át a 200 milliárd dolláros határt

    A 100-as ranglistán a technológiai szektor toronymagasan kiemelkedik, a 13 vállalat összértéke közel 732 milliárd dollárt tesz ki, míg az autóipar 16 szereplője 275 milliárd összértéket ad ki. Az összes többi ágazat egyike sem éri el a 200 milliárd dollárt.

    A 100-as rangsor márkaértékei alapján a technológiai szektor a legerősebb (millió dollár)
    Fotó: Interbrand.com

    Sokan már tíz éve is az éllovasok között voltak

    A jelenlegi top 10-es vállalatok közül sokan már tíz esztendeje is kiváló pozícióban voltak. A Coca-Cola, a Microsoft és a Toyota már 2008-ban is az élmezőnyben szerepelt.

    Érdekes, hogy a most listavezető Apple akkoriban még csak a 24. volt, míg a Google már a 10. Előbbi cég 24 százalékkal tudott nőni az előző évhez képest, míg a keresőóriásnál 43 százalékos növekedést számoltak.

    Az Apple által gyártott iPhone-on fut a Google egyik szolgáltatása – feltehetően egy Toyotában
    Fotó: AFP / Jaap Arriens / NurPhoto

    A négy év kimaradás után a listára most visszakúszó Nintendo viszont még az előkelő 40. helyen szerepelt, és az olyan nagy márkák, mint a Marlboro, a Nokia vagy a Dell most már a kanyarban sincsenek.

    Interbrand ranglista márkák vállalatok
    Kapcsolódó cikkek