Cégvilág

Fókuszban a romániai gázimport

Októbertől évi 1,75 milliárd köbméteresre nő a Magyarország és Románia közötti gázszállító kapacitás, de a projekt folytatásának feltételei vannak.

A román–magyar szállítási folyosó (RO-HU) kiépítése áll az FGSZ Földgázszállító Zrt. tízéves fejlesztési tervének fókuszában, a rendszerirányító frissített projektlistáját a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) már jóváhagyta.

A RO-HU elsősorban a fekete-tengeri, másodsorban a szárazföldi mezőkről érkező gáz fogadását és továbbítását szolgálná. Működése segítené a térség gázimportjának diverzifikálását, egyúttal bővítené az FGSZ, valamint a másik hazai rendszer-üzemeltető, a Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) tranzitlehetőségeit.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

A RO-HU a 2010-ben üzembe helyezett Szeged–Arad vezetékhez kapcsolódó infrastruktúra – elsősorban a szadai és a gödöllői – fejlesztésével jönne létre.

Az első üteme már tart, ennek köszönhetően 2019. október 1-jétől évi 1,75 milliárd köbméteresre nő és kétirányúvá válik a két ország közötti szállítókapacitás.

Az évi 4,4 milliárd köbméter fekete-tengeri gáz szállítását lehetővé tévő második ütem indítása akkor kaphatja meg a zöld jelzést, ha a piaci szereplők előzetesen lekötik a román–magyar importkapacitás elvárt hányadát. Az erre vonatkozó kapacitásaukciót a kereskedők kérésére május 30-ig hosszabbították meg.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Románia gázimport FGSZ
Kapcsolódó cikkek