Cégvilág

Ha nincs ösztönzés, marad a sárga csekk

Az elmúlt fél évben 24 százalékkal több számlát rendeztek az ügyfelek Díjneten, mint egy éve – közölte Garamszegi Tamás vezérigazgató.

Mennyire népszerű az elektronikus számlafizetés Magyarországon?

A 70 százalékos uniós átlagtól jelentős lemaradásban vagyunk. Pontos statisztika nincs, de a Díjneten elérhető szolgáltatók között a legmagasabb arány 30 százalék körüli. Lehetnek persze az országban olyan nagy, például távközlési szolgáltatók, amelyek különféle ösztönzőkkel elérik, hogy az ügyfeleik online intézzék a befizetést. Náluk magasabb lehet az arány.

Mi az oka a nagy különbségnek?

Magyarországon még nagyon jelentős a készpénz aránya, ami nagy károkat okoz a nemzetgazdaságnak. A lakosság 21 százaléka készpénzben kapja meg a fizetését, de gyakran azok is felveszik a fizetésüket egy összegben, akik bankszámlára kapják. A hazai fizetések 80 százaléka készpénzben történik az MNB szerint, ami évente együtt 400-450 milliárd forintos kárt okoz a költségvetésnek. Ennek az is az oka, hogy sok szolgáltató nem ad lehetőséget elektronikus fizetésre, és hiányoznak az állami ösztönzők is. Szükség lenne folyamatos edukációra is, és a szolgáltatóknak is ösztönözniük kellene az elektronikus fizetést, hiszen ez sokkal olcsóbb számukra is.

Milyen érvek vannak még?

Ha csökkennek a készpénzes tranzakciók, az egész gazdaság átláthatóbb, csökken a szürke- és a feketegazdaság, de biztonságosabb is az elektronikus fizetés. Ide sorolható az is, hogy nő a fizetési fegyelem, a pénzügyi tudatosság, és csökkennek a szolgáltatók, így az állami közműszolgáltatók költségei is. Ezzel a költségvetés és az adófizetők is jól járnak. Fontos a környezetvédelem is: tavaly nagyjából 137 tonna papírt nem kellett felhasználni a díjnetes e-számlák révén, vagyis nagyjából 2300 nagy fát (240 tonnát), 41 ezer köbméter vizet, 648 megawattóra áramot és 8 tonna klórt spóroltunk meg.

Mikorra érhetjük el a nyugat-európai szintet?

Az elmúlt évek átlagos növekedése alapján a százszázalékos elektronikus számlafizetést 88 év alatt, a jelenlegi uniós átlagot nagyjából ötven év alatt. Ez függ attól, hogy mennyire gyors az átállás, illetve milyen ösztönzőket vetnek be a szolgáltatók, és milyen hatósági előírások lépnek majd életbe. Mi bízunk benne, hogy ennél lényegesen hamarabb elérjük az uniós átlagot.

Egy erőteljesebb növekedési tendencia viszont látszik.

Valóban, folyamatos és gyors emelkedést tapasztalunk. Regisztrált felhasználóink száma épp a napokban lépte át a 700 ezret, másfél év alatt 100 ezerrel nőtt a Díjnetet használók száma. Tavaly 5,6 millió fizetési tranzakciót hajtottak végre a rendszerünkön keresztül, majdnem egymillióval többet, mint 2017-ben. A tranzakciók összege 50 milliárd forintra nőtt az egy évvel korábbi 45,2 milliárdról. A számok az elmúlt fél évben is növekedtek, 30,4 milliárd forintnyi számlát rendeztek a Díjneten, 24 százalékkal többet, mint egy éve. Várhatóan 2019-et még a tavalyinál is szebb számokkal zárjuk.

Minek köszönhető a növekedés?

Minden évben vannak kampányaink, emiatt viszonylag állandó a Díjnet éves növekedése, ami ügyfélszám alapján nagyjából 10 százalékos. Tavaly a növekedéshez az is hozzájárult, hogy az NKM Áramszolgáltató is az ügyfelünk lett. Ez azt is jelenti, hogy ha egy budapesti lakos rajtuk keresztül veszi az áramot, akkor minden közüzemi számláját nálunk tudja befizetni.

Vannak fehér foltok az országban, ahol nincs szolgáltatásuk?

Igazi vakfolt nincs, több országos és regionális szolgáltató is a partnerünk, az ország bármely pontján található díjnetes szolgáltató. Persze igyekszünk földrajzilag is tovább bővülni, augusztus során például az Egyesült Regionális Önkormányzati Víziközmű Zrt. csatlakozik hozzánk, hamarosan pedig újabb olyan szervezetek, alapítványok is, amelyeknek a Díjneten keresztül lehet adományozni. Terjeszkedési lehetőségeinket viszont nem csak ebben látjuk. Szeretnénk elérni, hogy minden háztartáshoz kötődő számlát hozzánk lehessen kérni. Van már például távfelügyeleti szolgáltató partnerünk is, illetve több önkormányzattal megállapodtunk, így az iCsekk mobilalkalmazáson keresztül egyes településeken a helyi adókat is lehet nálunk rendezni.

Még hol lát bővülési lehetőséget?

Sokféle tervünk van. Gondol­kodunk egy olyan doku­men­tum­tárhely létrehozásán, amelyben a háztartási gépek és kisgépek garanciapapírját lehet tárolni szám-

lával, felhasználói utasítással együtt. De az is felmerült, hogy ná­-

lunk is legyen pénzügyi menedzsmenti szolgáltatás, amelyen keresztül az ügyfél nyomon tudja követni akár az összes bankkártyás költését. Tárgyalunk biztosítókkal is, hogy ne csak a lakásbiztosítási díjat lehessen befizetni rajtunk keresztül, de akár a biztosítást is meg is lehessen kötni nálunk. Technológiai újításaink is vannak, az idén például már az értesítő e-mailekben helyeztük el azt a linket, amelyre rákattintva az ügyfél azonnal kifizetheti a számláit. Azt tapasztaljuk ugyanis, hogy nagyon sok számlát mutatunk be, de az ügyfeleket egyre kevésbé érdekli, hogy mi van a számlán, és szeretnék a fizetést minél gyorsabban és hatékonyabban rendezni.

Az új fizetési szolgáltatások mennyire változtatják majd meg a cég tevékenységét?

Követjük a trendeket az azonnali fizetés és a fizetési kérelem terén is, de nem számítunk gyors átalakulásra. Az ügyfelek számára jelenleg a kártyás fizetés is olyan fizetési mód, amely azonnali, kényelmes, szinte költségmentes, ezért nem lesznek motiváltak arra, hogy ezt lecseréljék. Azok körében nem várok nagy változást, akik már most is elektronikus fizetési csatornákon egyenlítik ki a számláikat. Azoknál pedig, akik még erre sem tértek át, hanem hagyományosan, sárga csekken intézik a számlabefizetéseiket, ez az ugrás még távolabb van.

Az uniós átlagot 50 év alatt érhetjük el.

Ezek is érdekelhetik