Cégvilág

Új légi járatokat hoz az ősz Budapestre

Az őszi menetrendi szezonban ismét sok úti cél válik közvetlenül elérhetővé a magyar utasoknak a hazai repülőterekről. Érdekes verseny kezdődik a Wizz és a Ryanair között az odesszai és a tel-avivi párhuzamos járatindítással, míg a Balkán felé a Wizz eddigi egyeduralmát a LOT kezdi ki.

Közeleg az ősz. A légi közlekedésben egyértelműen ezt jelzi, hogy lényegében majd mindennap lehet hallani arról, milyen új városokba juthatunk el Budapestről vagy Debrecenből az október végi téli menetrendváltás után.

Budapestet elsősorban a diszkont-légitársaságok határozzák meg, így érthetően az ő bejelentéseik mozgatják meg az utazási piacot. A téli menetrend ráadásul náluk egyértelműen a kísérletezés időszaka: a nyári – nem kis részben az utazási irodák által feltöltött – nyaralójáratok kiesése miatt felszabaduló kapacitásoknak keresnek új lehetőségeket. Ezek egyike a népszerű útvonalakon történő frekvenciabővítés (járatsűrítés), de nem egy esetben ennél kifizetődőbb új lehetőségek keresése. A repülőtér-üzemeltetők általában nagy kedvezményeket adnak az olyan desztinációkért, amelyeket nem repüli a konkurencia. A fapadosok így duplán jól járnak: egyrészt meglehet, hogy olyan területre tévednek, ahol jelentős lehet az ügyféligény, ráadásul az átlagosnál sokkal kedvezőbb költségek mellett működtethetik az adott járatot. A dolog árnyoldala, hogy a kedvezmények elmúlásával a diszkontcégek szó nélkül elengedik az adott úti célt.

Az idén először a Wizz jelentette meg téli menetrendjét, amelyben számos újdonságot lehet találni. A légicég az eddigi hagyományos Luton mellett a közvetlen vasúti összeköttetéssel rendelkező London Gatwick repülőtérre is indít járatokat. Korábban a norvég fővárost az onnan 120 kilométerre lévő Oslo Sandefjord Torp repülőterén keresztül érhették el a Wizz utasai Budapestről, a repteret ma már csak lengyelországi és rigai indulással kínálja a cég. Ősztől Skandinávia második legforgalmasabb reptere, a városközponttól 50 kilométerre levő Oslo Airport a Wizz új budapesti célpontja.

Decemberben debütál a Budapest és Skócia fővárosa, Edinburgh közötti járat, így Glasgow mellett a második legnagyobb skót város is elérhető lesz, ezzel Nagy-Britannia nyolc városába repül a Wizz a magyar fővárosból. A kínálatban megmarad a nyári menetrendben szereplő spanyol Castellón is.

A Wizz Debrecenből is újít, ám itt – meglepetésre – tengerpartok felé nyit a cég: a nyáron is elérhető Larnaka és Málta a téli menetrendben is megmaradt, míg újdonságként a nyáron Budapestről biztos tömött járatokat hozó, és a télben is kellemes Palma de Mallorca került fel a járatlistára.

Wizz–Ryanair-járatharc

Érdekes verseny bontakozik ki a két ultra low cost légicég, a Wizz és a Ryanair között a dél-ukrajnai Odessza tekintetében. Mind a két légitársaság repül majd ősztől a Fekete-tenger partjára. A két vetélytárs a Wizz indulásakor meglepő módon évekig ügyelt arra, hogy ne üzemeltessen párhuzamos járatokat, és eddig – legalábbis Budapestről – egy-egy üdülőhelyen kívül csak olyan többmilliós nagyváro­sokba volt azonos járat, mint London vagy Róma. (A Wizz például Párizst nem viszi Pestről, aminek persze oka lehet az is, hogy a francia fővárost a Ryanair mellett az EasyJet és az Air France is kiszolgálja, az utóbbi ráadásul a kifejezetten fapadosokon szocializálódó fiatalok igényeire szabott új generációs légitársasága, a Joon gépeivel repül Budapestre.) Olyan városokba, mint Odessza, nem volt még példa ilyen „egymásra repülésre”. Mind a két légitársaság kedden és szombaton repül Odesszába, ám míg a Wizz a reggeli járata után más repülőtérre is visz utasokat a Fekete-tenger mellől, és csak onnan visszatérve, délután indul újra Budapestre, addig a Ryanair klasszikus berepülő utat visz: a gép délben indul, majd 35 perc átpakolás után indul vissza Budapestre, s így 25 perccel hamarabb landol a Liszt Ferenc reptéren, mint a Wizz járata.

Hasonlóan érdekes lehet a tel-avivi járat: a Ryanair heti négy járatot indít október 27-től, miközben a Wizz a napi két budapesti járat mellett Debrecenből is repül az izraeli városba. Ugyanakkor a téli időszakban viszonylag kis kockázatú a szentföldi járat.

A Ryanair egyébként nagyot lépett az idei télre. A cég előzetes bejelentése szerint Budapestről 46 desztináció lesz elérhető jövő márciusig. A társaság heti két járatot üzemeltet majd az olasz Bariba, Cagliariba és Cataniába, hasonlóképp repülnek a két új francia célpontra (Bordeaux, Toulouse), Göteborgba, Sevillába, Szalonikibe és a finn Lappeenranta repülőterére. Portugália is új célpont: Lisszabonba heti három, Portóba heti két járat indul, s Dublin mellett heti kétszer a dél-írországi Corkot is célba vehetik a Budapestről utazók. Érdekes kísérletnek látszik heti három luxemburgi járat. Az ír székhelyű légicég járatsűrítéseket is bejelentett: heti 25 járat repül London Stansted repülőterére, 11 járat Milánó fapados repterére, Bergamóba, kilenc Berlin Schoenfeldre és Prágába, míg Koppenhágába már naponta repül a Ryanair. Érdekes helyzetet teremt a Ryanair azzal, hogy Poznanba is heti két járatot indít, miközben a lengyel légitársaság egyre inkább fejleszti budapesti bázisát.

Chicago off, Szöul on

Ha már LOT: a társaság nagy hírként tálalta az új szöuli járatának indítását, amelyet a Budapestre telepített Dreamlinerrel teljesít. A koreai főváros eddig nem volt közvetlenül elérhető – ősztől hetente háromszor lehet odautazni Ferihegyről. Ugyanakkor ennek a járatnak „áldozata” lett a heti két chicagói járat: a mostani bejelentések szerint csak a nyári menetrendben szerepel majd. New Yorkba a téli menetrendben az eddigi négy helyett három járat közlekedik majd. A chicagói járat jó üzlet lehet, hiszen az American Airlines, amely eddig a philadelphiai járattal volt jelen a Liszt Ferenc reptéren, gyorsan jelezte: jövő májustól saját Boeing 787-8-as Dreamlinerei hetente négyszer repülnek majd Chicagóból. (Az American emellett Krakkóba és Prágába is indít járatokat Chicagóból a nyári menetrendtől.)

Cél a Balkán

A LOT tavasztól beszáll a prágai sörturistákért zajló versenybe – tíz járattal –, emellett a balkáni útvonalat is erősíteni akarja a Liszt Ferenc repülőtéren történő átszállással – Belgrád és Szófia is napi célpont lesz majd. Indul – hasonlóan tíz járattal – a Budapest–Stuttgart vonal is – jelentette be Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója.

A LOT budapesti terveit is átírta némiképp a Boeing 737 MAX gépek kálváriája, a légicég közlése szerint az idén őszre tervezett közvetlen brüsszeli és bukaresti LOT-járat csak márciusban indul Budapestről. A több járathoz ugyanakkor több gép kell: a hírek szerint a LOT három új Embraer E-Jet regionális gépet és 60 pilótát telepít a budapesti bázisra, valamint 150 légiutas-kísérőt vesz fel. Ha pedig igazak a hírek, hogy nyáron visszatér Chicago, és közvetlen napi összeköttetés lesz New Yorkkal, meglehet, még egy nagy hatótávolságú LOT-gép is a budapesti bázison üzemel majd.

A korábban a Malév, mostanság pedig leginkább a Wizz által megcélzott Dél-Balkánon új szereplőként jelent meg az Air Serbia. A társaság a szerb kormány által kiírt közszolgáltatási szerződés révén 12 városba hirdetett új járatokat. Budapestre ugyanakkor a délkelet-szerbiai Nisből érkezik majd két járat. Mindez azért érdekes, mert a szerb fővárossal így a később belépő LOT mellett továbbra is csak a belorusz légitársaság járata biztosít közvetlen összeköttetést. A Minszkből érkező járat önálló járatszámmal elrepül Belgrádba, majd onnan visszatérve indul vissza a belorusz főváros repterére.

Ezek is érdekelhetik