A legfiatalabb kínaiakat célozzák a cégek
A kínai hatóságok 2015 októberében jelentették be, hogy véget vetnek az „egy gyerek”-politikának, és azóta már két gyereket is vállalhatnak a kínai családok, tavaly pedig maga a családtervezés témaköre is kikerült a készülő polgári törvénykönyvből, vagyis 2020 után gyakorlatilag nem szól bele a kínai állam a családok gyerekvállalási terveibe. Bár egyelőre túl korai lenne felbecsülni, hogy ennek az intézkedésnek milyen hatásai lehetnek a luxusszegmensre, azt azért érdemes megnézni, hogy a globális márkák számolnak-e a megváltozó fogyasztói szokásokkal hosszabb távú üzleti terveikben. A South China Morning Post online felületén közölt elemzői vélemények szerint jelentős demográfiai változásoknak néz elébe az ázsiai ország. Amrita Banta, az Agility Research & Strategy piackutató cég vezetője úgy véli, az egykék korszakának megszüntetése alapjaiban változtatja meg a gazdag kínaiak fogyasztási szokásait, ami összességében pozitív hatással lesz a gazdaságra. A születésszám növekedése nagy lehetőség a luxusiparnak. A nagyobb kisgyerekes családoknak nagyobb a vásárlóerejük, és ezekben nőnek fel a jövő vásárlói is. A sikeres luxuscégek készek átalakítani üzleti modelljüket a felmerülő lehetőségek figyelembevételével. A babaápoló termékek, a játékok, a várandós nőknek készülő környezettudatos személyi higiéniás készítmények réspiaca lehetővé teszi ezen márkáknak, hogy a tömegpiacok felé is forduljanak. Banta idézi az Agility Research & Strategy kutatását, amely arra világít rá, hogy szülés után megváltozik a nők gondolkodása: az addigi impulzusvásárlókból előre tervező fogyasztók lesznek, akiknek egyre fontosabb a termékek gyakorlati aspektusa: elsősorban azt nézik, mennyire biztonságos, időtálló vagy adott esetben környezetbarát egy-egy termék. Ahogy a millenniumi generáció vásárlói felnőnek, és jó néhányan szülővé is válnak, az individualizmus helyett a családcentrikus gondolkodás lesz rájuk jellemző. A gyerekkel kapcsolatos kiadások előnyt élveznek az impulzusvásárlásokkal szemben, és azok a luxusmárkák, amelyek ezt nem mérik fel és nem veszik figyelembe, veszteségeket lesznek kénytelenek elkönyvelni. Egyes termékeik iránt például jelentősen visszaeshet a kereslet. A kutatás szerint némely luxusszegmens valójában többet profitálhat ezekből a változásokból, mint mások. A kutatócég elemzéséből az is kiviláglik, hogy a luxusiparnak némileg csökkentenie kellene a függőségét attól a rétegtől, amelyik ugyan jól keres már, de még nem számít gazdagnak (High Earners Not Rich Yet, HENRYs). Annak ellenére, hogy ez a réteg az átlagnál jobban keres, még nem tartozik az igazán tehetősek közé, és a luxusmárkák forgalmazói számára még nem számít igazán jelentős vásárlóerőnek, különösen, ha impulzusvásárlásokról van szó. Ennek ellenére érdemes lehet megcélozni ezt a réteget például az elit utazási szolgáltatásokkal vagy az iskola utáni kiegészítő tevékenységek kínálatával – állítja a szakember. Már csak az a kérdés, hogy a kínai családmodell fejlődésével párhuzamosan képesek lesznek-e a vállalatok új termékekkel reagálni. Andrew Wu, az LVMH csoport kínai piacért felelős elnöke szerint a lazább családtervezési politika a népességnövekedést célozza általánosságban, de ha a realitások talaján maradunk, az várható, hogy összességében nem születik jelentősen több gyerek, mint a korábbi egykekorszak alatt. Ráadásul a luxusmárkáknak természetesen csak a lakosság egy szűk rétege jöhet számításba potenciális piacként. Bár ez az állítás kétségkívül igaz, Kína mégiscsak az az ország, ahol a luxusmárkák piaca tavaly 20 százalékkal bővült, miközben a szegmens globális növekedése mindössze 5 százalék volt. Ennek ellenére azonban úgy tűnik, eddig mindössze néhány luxuscég ismerte fel a megváltozott családmodellben rejlő lehetőségeket. Ők viszont igen jó eladási számokra számíthatnak. Ilyen cég például a Dolce & Gabbana, amely a Mini-Me (kb. Kis Hasonmás) őrületet lovagolja meg, a Balenciaga Kids, amely vagány gyerekruhákat készít, vagy a Dior Baby, amely a luxustermékek széles választékát kínálja – babáknak. A várandós nőket megcélzó cégek is jelentős növekedésre számíthatnak az eladásokban: egy idén készült, öt évre előretekintő piackutatás szerint a szegmens 17 milliárd dolláros (5 ezermilliárd forint) értéket képviselt tavaly, és úgy becsülik, hogy 2024-re több mint 36 milliárd dollárra (csaknem 11 ezermilliárd forint) duzzad. A piackutatók szerint a jövő anyukái Kínában a természetes anyagokból készült, kényelmes viseleteket részesítik majd előnyben a műszálasakkal szemben. És míg a nemzetközi luxuscégek próbálnak a mai és a jövendőbeli anyukák kedvében járni, a helyi gyerekruhapiac gyerekcipőben jár – ami a helyi cégeknek szintén jókora növekedési potenciál lehet.
A várandós nőknek szánt termékek piaca 36 milliárd dollár nagyságú lehet öt év múlva Kínában
Miután gyerekekkel bővül a család, a velük kapcsolatos kiadások előnyt élveznek az impulzusvásárlásokkal szemben


