Cégvilág

Vegyes a bérprogram fogadtatása

A cégek üdvözlik a kormányzati hozzájárulást, de annak mértéke és adminisztrációs terhei többeknek csalódást okoztak.

Az ezreket foglalkoztató hazai multinacionális és állami társaságok zöme egyelőre vizsgálja, hogy igénybe vegye-e a kormányzat által kínált munkahelyvédelmi bértámogatást – ez derül ki az érintett cégek Világgazdaságnak adott válaszaiból. Az Audi üdvözli a gazdaságvédelmi csomagot, és különösen hasznosnak tartja, hogy a magyar kormány más európai országok gyakorlatához hasonlóan részt vállal a munkavállalók bérköltségének kifizetéséből. A mintegy 13 ezer embert alkalmazó győri vállalat ugyanakkor jelezte, hogy a lehetőséget vizsgálják, és hasonlóképpen nyilatkozott a 4000 fölötti létszámmal rendelkező kecskeméti Mercedes is. Ott hozzátették, továbbra is az a céljuk, hogy hosszú távon biztosítani tudják munkavállalóik munkahelyét és bérét. Az esztergomi Suzuki (itt a statisztikai létszám 3000 körüli) ugyancsak üdvözli a kormány munkahelyek védelmére irányuló intézkedéseit, mint írják: „Tanulmányozzuk a feltételeket, és a támogatás igénybevételének szükségességét.” A szintén 3000 embernek munkád rácalmási Hankook csupán azt erősítette meg, hogy vizsgálják a lehetőségeket.

A nagy kiskereskedelmi láncok a járműipari termelőüzemekhez hasonlóan kivárnak. A Tesco, a Lidl és a SPAR is vizsgálja a bérprogram részleteit, általánosságban viszont megjegyezték, hogy az állami hozzájárulás több ezer munkahely megőrzését támogatja, ezért jelentős segítség. A Continental csoport jóval kiforrottabb álláspontot ismertetett lapunkkal. „A k+f terület támogatása és a munkaidőkeret módosításának lehetősége előremutató kezdeményezés, azonban a rövidített munkaidővel kapcsolatos szabályozás jelenleg biztosított lehetőségei elmaradnak a várakozásainktól. Bízunk benne, hogy a feltételek még változni fognak, mivel a támogatás a mértékét és az adminisztrációs igényét tekintve a jelenlegi formájában nem jelent érdemi költségmegtakarítást” – húzta alá a körülbelül 4000 dolgozót foglalkoztató társaság. Az éppen egy hete ezerfős leépítést bejelentő Wizz Air arra mutatott rá, hogy a közelmúltban bekövetkezett fejlemények nem teszik lehetővé, hogy igénybe vegyék a kormányzati programot. A cég örömmel venné, ha a légi közlekedés is bekerülne azok közé az iparágak közé, amelyeknek az állam kedvezményeket biztosít, mivel a szegmensben hosszabb várható.

Az összességében tízezer embernek munkalehetőséget biztosító Budapest Airport egyelőre vizsgálja a támogatási csomag alkalmazásának lehetőségét. A szintén tízezer fős BKV is erről tájékoztatta lapunkat, ahogy a Magyar Posta (több mint 30 ezres munkavállalói kör) és a Magyar Telekom is. Az Ikea is ismerkedik a munkahelyvédelmi bértámogatási program tartalmával. A 38 ezer dolgozóval rendelkező Máv csoportnál viszont nincs olyan mértékű kapacitáscsökkenés, amely jelentősebb létszámra vonatkozóan indokolná a munkaidő-csökkentést.

A Waberer’s részletes kommentárt fűzött a bérprogramhoz. A kereslet-visszaesés kezelésének elkerülhetetlen eleme volt, hogy a nyolcezer embert foglalkoztató fuvarozócég a munkaerő-állományt hozzáigazítsa az új piaci viszonyokhoz. Szerintük a bértámogatással kapcsolatos rendelkezésekkel összességében a koronavírus-járvány által okozott gazdasági sokkhatás mérséklésére törekednek. Jelenleg is vizsgálják a konstrukció elérhetőségének feltételeit és alkalmazhatóságát. Ezzel párhuzamosan arra is felhívták a figyelmet, hogy mivel a társaság az európai piacon is erős versennyel szembesül, különösen fontos a munkaerőköltség alakulása nemzetközi összehasonlításban. „Úgy látjuk, hogy a Nyugat-Európában vagy a környező országokban bejegyzett versenytársaink lényegesen magasabb és könnyebben elérhető bértámogatásban részesülhetnek. Ez nem segíti a Waberer’s, és minden bizonnyal a teljes hazai illetőségű fuvarozói szektor versenyképességét sem.”

A MÁV-csoport

38

ezer dolgozójánál nem indokolt a jelentős munkaidő-csökkentés

BKV bértámogatás Continental cégek Wizz Air MÁV Tesco csökkentett munkaidő Waberer’s
Ezek is érdekelhetik