Viszonylag szerény az érdeklődés a hitelintézeteknél a hiteltörlesztési moratóriumban maradni kívánó adósok részéről – derül ki a VG által megkérdezett bankok nyilatkozataiból. A Takarékbank tájékoztatása szerint jelenleg a lakossági hitelportfólió állományának 68 százaléka jogosult a moratórium igénybevételére, 28 százaléka él is vele, 40 százaléka pedig kilépett a moratóriumból. A vállalkozásoknál a portfólió 45 százaléka a moratóriumra jogosult állomány, 31 százaléka él vele, 14 százaléka törleszt. A pénzintézetnél közölték: október 13-ig 1986 lakossági és 274 vállalati nyilatkozatot kaptak, a hosszabbítást igénylő ügyfeleknek pedig nagyjából a fele használta az online csatornát.

Fotó: Shutterstock

„A CIB-nél jelenleg a lakossági és kisvállalati hitelállomány 41 százaléka vesz részt a törlesztési moratóriumban, a vállalati ügyfeleknek pedig kevesebb mint a negyede van moratóriumban valamely hitelszerződésével” – közölték a pénzintézetnél. Egyelőre a CIB-nél is csekély érdeklődést tapasztalnak a moratórium folytatására. A lakossági ügyfelek közül eddig néhány százan, a kisvállalatiak közül néhány tucatnyian, a vállalatiak közül pedig alig több mint tízen igényelték a moratórium folytatását. Ügyfeleik jellemzően az online csatornákat használják nyilatkozattételre: a kisvállalati és lakossági ügyleteknél az igények több mint 90 százaléka így érkezik be. A lízinges konstrukcióknál is alacsony a bennmaradók száma a CIB-nél, és – elektronikusan hitelesített aláírással – az online nyilatkozás a jellemző itt is. A K&H-nál – mint közölték – az aktuális kitettség 17 százaléka van a moratóriumban, ez a lakosságnál 18, míg a vállalatoknál 17 százalékot tesz ki. „A moratórium hosszabbítására vonatkozó érdeklődés az előzetes várakozásainknak megfelelő, a szeptemberben moratóriumban lévő ügyfeleknek méréseink szerint eddig a kisebb hányada igényelte a hosszabbítást” – közölték a pénzügyi szolgáltatónál.

A bankok minden csatornán igyekeznek tájékoztatni érintett ügyfeleiket a moratóriummal kapcsolatos kérdésekről és az előttük álló lehetőségekről. „Rendszeresen tájékoztatjuk az ügyfeleket a moratórium következményeiről postán és a netbankon keresztül is, de a honlapunkon is megtalálnak minden információt. Biztosítjuk számukra, hogy fizetéskönnyítő megoldásokat igényelhetnek, ha erre szükségük lenne” – emelték ki a Takarékbanknál. „Az OTP Bank egyetért a Magyar Nemzeti Bank számos sajtóközleményében szereplő figyelemfelhívással, hogy akinek lehetősége van, lépjen ki a moratóriumból, kezdje meg a hitele törlesztését, és csak az éljen a hosszabbítás lehetőségével, aki valóban rászorul” – közölte a VG kérdésére a pénzügyi szolgáltató. A tapasztalatok szerint mindkét nyilatkozattételi csatorna népszerű az ügyfelek körében – mondták a pénzintézetnél, hozzátéve, az OTP Bank felkészült arra, hogy a moratórium után további könnyítési lehetőségeket kínáljon fel a fizetési nehézséggel küzdő ügyfeleknek.

Egyre rövidebb a feketelista

Szeptemberben újabb mélypontra ért a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) nyilvántartott lakossági mulasztások száma – derül ki a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt. adataiból. A nyilvántartásban 1,09 millió lakossági mulasztás szerepelt, 7,6 százalékkal kevesebb a múlt év végi 1,18 milliónál. Ebből 830 ezer volt a még fennálló mulasztás, 12,4 százalékkal kevesebb a 2020. véginél. A gazdasági társaságok esetében az összes késedelem száma 13 százalékkal, 147 ezerre csökkent kilenc hónap alatt. Ebből mindössze 17 ezer volt még fennálló, ami háromezerrel – 15 százalékkal – kevesebb a 2020. véginél.